Bussiliikenteen mahdollisuus ajantasaukseen joka pysäkillä

Se, että linjalla hidasteltaisiin tarpeettomasti vain sen takia, että jollain pysäkillä oltaisiin jämptisti arvioituna aikana, on matkustajien kiusaamista.

Se, että pysäkki ohitetaan ennen arvioitua aikaa, on paljon pahempaa matkustajien kiusaamista. Ajallaan, esimerkiksi netistä saadun pysäkkiajan perusteella pysäkille tulleella matkustajalla ei ole mitään mahdollisuutta tietää, onko vuoro jo mennyt kun kuljettajan mielestä olisi ollut tarpeetonta hidastella.

Se, että väliaikoihin ei voi luottaa, tekee käytännössä mahdolliseksi käyttää bussia vain päätepysäkkien lähellä. Tämä kyllä näkyy hyvin monien linja-autolinjojen käyttöprofiilissa.

Oma mielipiteeni asiaan on seuraava:
- Joukkoliikenteeltä (myös linja-autoliikenteeltä) tulee pyrkiä saamaan pois vaihtelu matka-ajoissa mahdollisimman tehokkaasti lisäämällä etuuksia, vähentämällä tai poistamalla kuljettajien lipunmyynti.
- Joukkoliikenteelle tulee ainakin keskeisille pysäkeille tehdä sitovat pysäkkien ohitusajat. Raideliikenteessä sitovat ohitusajat voidaan tehdä kaikille pysäkeille.
 
Se, että pysäkki ohitetaan ennen arvioitua aikaa, on paljon pahempaa matkustajien kiusaamista. Ajallaan, esimerkiksi netistä saadun pysäkkiajan perusteella pysäkille tulleella matkustajalla ei ole mitään mahdollisuutta tietää, onko vuoro jo mennyt kun kuljettajan mielestä olisi ollut tarpeetonta hidastella.

Se, että väliaikoihin ei voi luottaa, tekee käytännössä mahdolliseksi käyttää bussia vain päätepysäkkien lähellä. Tämä kyllä näkyy hyvin monien linja-autolinjojen käyttöprofiilissa.

Suurin osa matkustajista on pysäkillä sen verran ajoissa, että kerkiää varmasti kyytiin. Ne ketkä nyt myöhästyvät bussista sen takia, että se on ollut pysäkillä minuutti ennen reittioppaan ehdottamaa aikaa myöhästyisivät bussista kuitenkin, vaikka bussi olisi pysäkillä sekunnilleen siihen aikaan mitä aikataulussa lukee. Myöhästyminen on ihan omaa tyhmyyttä. Ja lähes joka aamu samat ihmiset ovat myöhässä ja juoksevat käsi pystyssä bussin perässä.

Tietysti jos joukkoliikenteessä siirryttäisiin käyttämään esim. helikoptereita saataisiin ehkä eliminoitua kaikki epämääräiset haitat pois joita ei insinöörit pysty ohjelmillaan ja taulukoillaan laskemaan, ja jotka vaikuttavat liikenteen sujuvuuteen ja ajoaikoihin.


Oma mielipiteeni asiaan on seuraava:
- Joukkoliikenteeltä (myös linja-autoliikenteeltä) tulee pyrkiä saamaan pois vaihtelu matka-ajoissa mahdollisimman tehokkaasti lisäämällä etuuksia, vähentämällä tai poistamalla kuljettajien lipunmyynti.
- Joukkoliikenteelle tulee ainakin keskeisille pysäkeille tehdä sitovat pysäkkien ohitusajat. Raideliikenteessä sitovat ohitusajat voidaan tehdä kaikille pysäkeille.

Olisi mielenkiintoinen näky kun pysäkillä seisoo 4-6 bussia tasaamassa väliaikoja. Yksi lähtee jostain välistä pois ja toinen yrittää äkkiä päästä johonkin väliin ottamaan matkustajia, koska on jo pari minuuttia välipisteajasta myöhässä (matkustajat voi karata kun ei aikataulu pidä paikkaansa). Useimmilla pysäkeillä jo kahden auton välipisteaikojen tasaaminen saa aikaan niin paljon ylimääräistä hässäkkää, että siitä ei ole mitään hyötyä.

Bussiliikenteessä ei ikinä tulla pääsemään siihen tilanteeseen, että mentäisiin minuutin tarkoilla aikatauluilla. Tietysti kompuutterin näytöltä on kiva katsella tilastoja kun kaikki on ajallaan. Pysäkeillä kuppaamien kuitenkin ärsyttää sekä kuljettajia, että matkustajia. No onneksi kuljettajia riittää vaikka kuin kun edelliset kyllästyvät...
 
Zambo ei ole tainnut ymmärtää täysin ehdotetun bussiliikenteen ideaa. Olen nähnyt Genevessä bussilinjoja, joilla matka kestää aina yhtä kauan, ts. bussi ei ole ikinä myöhässä eikä ikinä etuajassa. Hyvin toimiva järjestelmä!

Ne ketkä nyt myöhästyvät bussista sen takia, että se on ollut pysäkillä minuutti ennen reittioppaan ehdottamaa aikaa myöhästyisivät bussista kuitenkin, vaikka bussi olisi pysäkillä sekunnilleen siihen aikaan mitä aikataulussa lukee.
Minuutissa ei siis ehdi pysäkille? Genevessä olen nähnyt, miten osa matkustajista osaa tulla juuri oikeaan aikaan pysäkille. Jos bussi olisi ollut minuutin etuajassa, he olisivat myöhästyneet.

Olisi mielenkiintoinen näky kun pysäkillä seisoo 4-6 bussia tasaamassa väliaikoja. Yksi lähtee jostain välistä pois ja toinen yrittää äkkiä päästä johonkin väliin ottamaan matkustajia, koska on jo pari minuuttia välipisteajasta myöhässä.
Kuvailemasi hässäkkä voidaan estää, mikäli bussit kulkevat juuri aikataulun mukaan. Lappeenrannassa nykyisin keskuspuistossa omaa lähtöaikaansa odottaa samanaikaisesti jopa 8 bussia. Osa näistä on tullut etuajassa pysäkille, ja siksi joutuvat siellä odottamaan pitkään. Mikäli bussi tulisi keskuspuistoon juuri oikeaan aikaan, hässäkkä pienenisi. Ja tämä tilanne on siis Lappeenrannan keskuspuistossa, jossa vaihdetaan linjalta toiseen.

Yksittäisellä bussilinjalla ei ikinä pitäisi sattua sellaista tilannetta, että pysäkillä olisi kaksi bussia samaan aikaan. Jos bussilla matka kestää aina yhtä kauan, ja ikinä ei lähde samalla linjalla kahta bussia samaan aikaan, ei pysäkillä voi olla kuin yksi bussi kerrallaan. Genevessä joillakin pysäkeillä pysähtyvät ainakin kahden linjan bussit, jotka yhdessä muodostavat kolmen minuutin vuorovälin. Ikinä en ole nähnyt kahta näiden linjojen bussia samanaikaisesti pysäkillä!

Bussiliikenteessä ei ikinä tulla pääsemään siihen tilanteeseen, että mentäisiin minuutin tarkoilla aikatauluilla.
Sveitsissä päästään (tosin siellä aikataulu taitaa olla kymmenen sekunnin tarkkuudella). Miksi ei siis Suomessa?
 
Vs: Kantakaupunkimetro

Varmaan muut tienkäyttäjät tykkäävät, kun bussi kulkee 10 km/h, jottei mene edelle aikataulusta. :lol:
Kaliningradissa on ainakin ollut käytössä tällainen outo tapa suunnitella aikataulut. Ajoaika on ruuhka-ajan mukaan koko päivän läpi ja keskellä päivää madellaan 20-30 km/h, ettei olla etuajassa.
 
Se, että pysäkki ohitetaan ennen arvioitua aikaa, on paljon pahempaa matkustajien kiusaamista. Ajallaan, esimerkiksi netistä saadun pysäkkiajan perusteella pysäkille tulleella matkustajalla ei ole mitään mahdollisuutta tietää, onko vuoro jo mennyt kun kuljettajan mielestä olisi ollut tarpeetonta hidastella.
Kuinka monta väliaikaa mielestänne pitäisi olla esim. linjalla 633? Nykyään Keravalta Helsinkiin on yksi väliaika ja se on Vallinojan (Anttilantie) pysäkin aika. Lähtö Keravan asema 07.08 Vallinoja 07.15 (kyseisen pysäkin väliaikaan ei yleensä ehdi millään lähdöllä), eli siitä nyt valitsemaan. Teillä on 50 eri vaihtoehtoa.

- Joukkoliikenteelle tulee ainakin keskeisille pysäkeille tehdä sitovat pysäkkien ohitusajat.
Kertoisitteko mitkä pysäkit ovat keskeisiä pysäkkejä? Tietysti ne pysäkit, josta on vaihtoyhteys vaikka poittaislinjoille. Esim. linjalla 633 ja muilla Tuusulantietä kulkevilla Oulunkylän liittymä (vaihtoyhteys jokeriin), mutta mitä muita niitä on :?:
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
kyseisen pysäkin väliaikaan ei yleensä ehdi millään lähdöllä
Jos millään lähdöllä ei ehdi pysäkin väliaikaan, on aikataulu väärin laadittu. Sen sijaan jos ruuhka-aikaan ei ehdi pysäkin väliaikaan, ovat silloin vikana puuttuvat etuudet tai hidas matkan maksujärjestelmä (kuljettajarahastus, Matkahuollon kortti).

kertoisitteko mitkä pysäkit ovat keskeisiä pysäkkejä
Esimerkiksi Sammonlahden markettien pysäkki Lappeenrannassa. Ruuhka-aikaan matka keskustasta tuolle pysäkille kestää 25 minuuttia, muuna aikana 10 minuuttia. Ei ihme, että juuri kukaan ei nouse tuolta pysäkiltä kyytiin, sillä bussin tuloajasta ei ole ikinä varmuutta. Kukaan ei viitsi odottaa 15 minuuttia pysäkillä.
 
Jos millään lähdöllä ei ehdi pysäkin väliaikaan, on aikataulu väärin laadittu. Sen sijaan jos ruuhka-aikaan ei ehdi pysäkin väliaikaan, ovat silloin vikana puuttuvat etuudet tai hidas matkan maksujärjestelmä (kuljettajarahastus, Matkahuollon kortti).
Mitkä etuisuudet? Ei linjalla 633 sellaisia ole. Ja miten nopeuttaa niitä matkustajia, jotka kaivavat matkakortin vasta bussiin tullessa ja ruuhka-aikaan kun Keravan torilta tulee 20 teiniä, niin siinä seistessä menee vähintään 2 valokiertoa ohi.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Sveitsissä päästään (tosin siellä aikataulu taitaa olla kymmenen sekunnin tarkkuudella). Miksi ei siis Suomessa?
Meillä Suomessa bussiliikenteen infraa ei ole rakennettu tukemaan ajantasausta kuin terminaaleissa. Helsingissä samaa pysäkkiä käyttää parhaimmillaan parikymmentä linjaa eikä vilkkaiden pysäkkien kapasiteetti salli seisomista niillä. Bussiliikenteen ajoajat vaihtelevat myöskin niin paljon (ihan samalla lähdölläkin päivästä riippuen), että pitävien välipisteaikojen käyttöönotto hidastaisi liikennettä huomattavasti (mistä seuraisi matkustajamäärän väheneminen ja kustannusten kasvu, kun saman vuorovälin saamiseen pitää laittaa enemmän busseja liikenteeseen).
 
Koska bussiliikenteen ajoajat vaihtelevat liikennetilanteen mukaan, niin pysäkkiaikataulut on tulkittava ohjeellisiksi. Kuitenkin niin, että bussi ei koskaan ohita pysäkkiä etuajassa vaan yleensä 0-3 minuuttia myöhässä. Tämä tarkoittaa sitä, että pitäisi laatia kullekin lähdölle oma linja-aikataulu, jota kuljettajan on helppo noudattaa vaikka sattuisikin hiljaisempi päivä kohdalle. Pysäkille merkitty ohitusaika olisi esim. 2 minuuttia keskimääräistä aiempi.

"Vakituinen matkustaja osaa melko tarkkaan arvioida, milloin bussi tulee." Kun naapurikylän kirkolta lähtevä aamubussi tulee päivittäin kotipysäkille vaikkapa puolelta (ilman virallista ohitusaikaa), niin miksipä sitä pysäkille liian aikaisin menisikään. Mutta sitten sattuukin kohdalle se koulujen syyslomapäivä ja bussi tuleekin jo 25 yli! Ja miksei tulisi, kun mitään väliaikoja ei ole... Eikö olisi fiksumpaa tehdä pysäkkiaikataulut keskimääräisen koulupäivän mukaan ja myös lomapäivinä noudattaa niitä?
 
Miksi nuo väliajat on kuskien tai muiden mielestä niin tärkeitä että niihin pitäisi aina kaahamalla keretä?. Tuo s633 on niin pitkä että hgi:stä tullessa väliaikaan tullessa voi olla myöhässä 10min. väliaika tarkoittaa sitä aikaa milloin bussi sen ohittaa. Noita pysäkeille tulo aikoja on ollut noissa ytv:n linjaoppaissa joita on ollut varikoilla kuskeille tarjolla. Kyllä järkikin sanoo että yölla/illalla on bussi eriaikaan pysäkillä kuin ruuhkassa joten pysäkeillä odottelu on turhaa. Onkohan virossa muuten sama käytäntö kuin oslossa. Jos bussi on myöhässä se ottaa sen vuoron joka on kyseisellä linjalla myöhässä. En tiedä miten kyseinen homma toimis täällä helsingissä niillä linjoilla joilla on paljon lähtöjä. :biggrin:
 
Suurin osa matkustajista on pysäkillä sen verran ajoissa, että kerkiää varmasti kyytiin. Ne ketkä nyt myöhästyvät bussista sen takia, että se on ollut pysäkillä minuutti ennen reittioppaan ehdottamaa aikaa myöhästyisivät bussista kuitenkin, vaikka bussi olisi pysäkillä sekunnilleen siihen aikaan mitä aikataulussa lukee. Myöhästyminen on ihan omaa tyhmyyttä. Ja lähes joka aamu samat ihmiset ovat myöhässä ja juoksevat käsi pystyssä bussin perässä.

Kun matkustaa yhdellä linjalla ilman vaihtoja, niin silloin voi tulla pysäkille vaikka tuntia ennen ilmoitettua lähtöaikaa. Tämä ei kuitenkaan onnistu, kun tulee pysäkille bussilla, joka on vain hieman etuajassa, ja aikoo vaihtaa toiseen bussiin. On suorastaan asiakkaan petkuttamista, kun vaihtoyhteysbussi olikin vielä enemmän etuajassa eikä siihen ehdi, vaikka odotusaikaa piti pysäkkiaikataulujen ja reittioppaiden mukaan olla reilusti.

Jos linja-autoliikenne on tarkoitettu vain siihen, että kuljetaan yhtä linjaa, niin silloin riittää pelkkä päätepysäkin lähtöaika. Mutta kun puhumme joukkoliikennejärjestelmästä, jossa linjat ja liikennevälineet verkottuvat toisiinsa, niin silloin vaihtoyhteyksien pitäisi edes yrittää toimia luotettavasti.

Pysäkille saapuville vuoroille on arvioitu saapumisjärjestys ja sen mukainen lähtöaika. Esim. YTV:n pysäkkiaikatauluissa lähdöt on listattu aikajärjestyksessä. En todellakaan ymmärrä, miksi ei voida noudattaa yksikertaista periaatetta: Pysäkiltä ei lähdetä ennen omaa eikä varsinkaan edelle arvioidun vuoron ilmoitettua lähtöaikaa. Jos ollaan pahasti myöhässä, niin silloin ajallaan lähteneestä vaihtoyhteydestä myöhästynyt matkustaja voisi kelloon katsomalla nähdä, mihin vuoroon ainakin ehtii.

Välipysäkin aika on aina enemmän tai vähemmän tarkka arvio, mutta tärkeintä olisi huolehtia siitä, että ENNEN ilmoitettua aikaa ei pysäkkiä ohiteta. Sellaiseksi ne väliajat monessa aikataulujulkaisussakin on vuosien varrella ilmoitettu. Pysäkkiaikataululla, joka jo lähtökohtaisesti on täyttä lottoarvontaa, ei ole mitään virkaa vaihtoyhteyksiä tarvitsevalle matkustajalle.
 
Niinpä. Pysäkkiaikatauluista olisi tehtävä riittävän tiukkoja, jotta niitä ei missään olosuhteissa ohitettaisi etukäteen. Välipistejat tärkeillä vaihtopysäkeillä olisivat sitten sitovia, ja nekin melko tiukkoja. Ei kuitenkaan sellaisia, että bussi saapuu pysäkille järjestelmällisesti 10 min myöhässä.

Ihanteena on tietenkin se, että auto saapuu pysäkille juuri ajallaan, mutta jos liikennevirrat ovat kovin vaihtelevia, tulee epäsitovat pysäkkiajat mitoittaa sen väljimmän päivän mukaan.
 
Eikä ne pysäkkiaikataulut päde päivälläkään Helsingin keskustassa, kun eilenkin ajoi 14:ta Pajamäkeen päin ja vaihto olis ollut Kampissa 12.39 mutta olin 5 minuuttii myöhäs kun 4minuuttii meni Fredan ja Kalevankadun risteyksessä odotellessa jossa roska-auto tukki koko Fredan Eerikinkadun jälkeen :mad:, eikä siitä päässyt edes henkilö-autolla ohi.
 
Takaisin
Ylös