- Liittynyt
- 23 Kesäkuu 2005
- Viestit
- 524
Suuret kaupungit kaavailevat nostavansa bussilippujen hintoja valtion ensi vuodelle lupailemasta tuesta huolimatta. Linja-autoliitto toivoo valtiolta koko alaa hyödyttäviä kädenojennuksia, muun muassa dieselin valmisteveron poistoa joukkoliikenteeltä.
Tampereen lähiliikenteessä kertalippu maksaa kaksi euroa, Helsingissä 1,80 - 2,20 euroa ja Turussa 2,50 euroa.
Korotuksia on luvassa, sillä valtion budjettiesityksessä lupailema 5 miljoonan euron tuki Helsingin seudun sekä Tampereen ja Turun joukkoliikenteelle ei riitä kuittaamaan polttoaineen hinnannousun tuomia paineita. Myös pääkaupunkiseudun seutuliikennettä hoitavan YTV:n lipunhintoihin on tulossa korotuksia.
Tampereen kaupungin joukkoliikennepäällikkö Mika Periviita kertoo, että korotustarve on noin 8 prosenttia. Helsingissä puolestaan ollaan päätymässä ratkaisuun, jossa kuljettajalta ostettavan kertalipun hintaa korotetaan reilusti 2,2 eurosta 2,5 euroon. Muiden lipputyyppien hintoihin ei kajottane. Samantyyppistä hinnankorotusta kaavaillaan myös Tampereelle.
Turussa sen sijaan korotus saattaa tulla nimenomaan kausimatkustajien kortteihin. Turun liikennejohtaja Sirpa Korte perustelee valintaa sillä, että kertalippujen ja arvokorttien hintaa on nostettu aiempina vuosina. Turussa joudutaan myös keskustelemaan siitä, pitäisikö matkalippujen kahden tunnin voimassaoloajasta luopua.
Keskisuurissa kaupungeissa hinnat kovia
Kymmenestä suurimmasta kaupungista Lahdessa, Kuopiossa, Jyväskylässä ja Porissa lippujen hinnat nousivat heinäkuun alussa: kertaliput maksavat nyt 2,90 euroa. Myös Oulu liittyy tähän joukkoon ensi kuun alusta.
Lisäksi monessa kaupungissa pohditaan vielä säännöllisten käyttäjien lipun hintoihin tulevia korotuksia.
Yksityisten bussiyritysten etujärjestön Linja-autoliiton mukaan matkalippujen raju korotuskierre voitaisiin katkaista helposti: pallo on liiton mukaan valtiolla. Linja-autoliitto ja Suomen paikallisliikenneliitto ovat esittäneet dieselin valmisteveron poistoa bussiliikenteeltä ja arvonlisäveron laskemista.
Linja-autoliiton mukaan dieselin hinnakorotus on vuoden aikana tuonut lähes 40 miljoonan euron lisälaskun bussiyrityksille. Suurille kaupungeille suunnattu 5 miljoonan euron tuki ei saa liitolta varauksetonta kannatusta. Maaseudun bussilinjoille suunnattava tuki kun uhkaa samaan aikaan laskea.
- Näillä näkymin kolme miljoonaa euroa tuesta otetaan muun Suomen joukkoliikenteen rahoista. Se voi tarkoittaa seutulippujen hintojen nousua tai ostovuorojen vähenemistä, sanoo puheenjohtaja Martti Paunu Linja-autoliitosta.
Matkustajamäärät ovat kasvaneet tänä vuonna lähes kaikissa suurissa kaupungeissa.
Uutinen YLE:n sivuilla
Tampereen lähiliikenteessä kertalippu maksaa kaksi euroa, Helsingissä 1,80 - 2,20 euroa ja Turussa 2,50 euroa.
Korotuksia on luvassa, sillä valtion budjettiesityksessä lupailema 5 miljoonan euron tuki Helsingin seudun sekä Tampereen ja Turun joukkoliikenteelle ei riitä kuittaamaan polttoaineen hinnannousun tuomia paineita. Myös pääkaupunkiseudun seutuliikennettä hoitavan YTV:n lipunhintoihin on tulossa korotuksia.
Tampereen kaupungin joukkoliikennepäällikkö Mika Periviita kertoo, että korotustarve on noin 8 prosenttia. Helsingissä puolestaan ollaan päätymässä ratkaisuun, jossa kuljettajalta ostettavan kertalipun hintaa korotetaan reilusti 2,2 eurosta 2,5 euroon. Muiden lipputyyppien hintoihin ei kajottane. Samantyyppistä hinnankorotusta kaavaillaan myös Tampereelle.
Turussa sen sijaan korotus saattaa tulla nimenomaan kausimatkustajien kortteihin. Turun liikennejohtaja Sirpa Korte perustelee valintaa sillä, että kertalippujen ja arvokorttien hintaa on nostettu aiempina vuosina. Turussa joudutaan myös keskustelemaan siitä, pitäisikö matkalippujen kahden tunnin voimassaoloajasta luopua.
Keskisuurissa kaupungeissa hinnat kovia
Kymmenestä suurimmasta kaupungista Lahdessa, Kuopiossa, Jyväskylässä ja Porissa lippujen hinnat nousivat heinäkuun alussa: kertaliput maksavat nyt 2,90 euroa. Myös Oulu liittyy tähän joukkoon ensi kuun alusta.
Lisäksi monessa kaupungissa pohditaan vielä säännöllisten käyttäjien lipun hintoihin tulevia korotuksia.
Yksityisten bussiyritysten etujärjestön Linja-autoliiton mukaan matkalippujen raju korotuskierre voitaisiin katkaista helposti: pallo on liiton mukaan valtiolla. Linja-autoliitto ja Suomen paikallisliikenneliitto ovat esittäneet dieselin valmisteveron poistoa bussiliikenteeltä ja arvonlisäveron laskemista.
Linja-autoliiton mukaan dieselin hinnakorotus on vuoden aikana tuonut lähes 40 miljoonan euron lisälaskun bussiyrityksille. Suurille kaupungeille suunnattu 5 miljoonan euron tuki ei saa liitolta varauksetonta kannatusta. Maaseudun bussilinjoille suunnattava tuki kun uhkaa samaan aikaan laskea.
- Näillä näkymin kolme miljoonaa euroa tuesta otetaan muun Suomen joukkoliikenteen rahoista. Se voi tarkoittaa seutulippujen hintojen nousua tai ostovuorojen vähenemistä, sanoo puheenjohtaja Martti Paunu Linja-autoliitosta.
Matkustajamäärät ovat kasvaneet tänä vuonna lähes kaikissa suurissa kaupungeissa.
Uutinen YLE:n sivuilla