Mikko Laaksonen
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 28 Kesäkuu 2005
- Viestit
- 2,789
Tässä aiemmin olen eri yhteyksissä miettinyt sitä, mikä on joukkoliikenteen osuus Tampereen keskustan liikenteestä, kun olen tiennyt tilanteen Turussa. Tässä uutta tietoa, joka liittyy Tampereen keskustan liikenneosayleiskaavaan.
Peruspointti on se, että keskustoja kehitettäessä Suomessa panostetaan liikaa yksityisautoon ja pysäköintilaitoksiin ja liian vähän sekä joukkoliikenteeseen, kävelyyn että pyöräilyyn. Tämän touhotuksen taustalla on yrittäjien virheellinen tilannekuva pysäköinnin merkityksestä.
Tässä koottuna tietoa Turun ja Tampereen tilanteesta.
Turussa Kauppakamarin keskustan kehittämisselvityksessä v.2002 oletettiin, että keskustan asionnista 65-70% tapahtuu yksityisautolla.
http://www.turku.chamber.fi/tiedostot/Turun_keskustan_kehittamissuunnitelma.pdf
Todellinen asiointimatkojen jakauma Mylly-kyselystä syys-lokakuussa 2003: Auto 34,24%, bussi 30,16%, kävellen 28,96%, pyörällä 6,64%
(tähän aikaan pyörän osuus on jo sään vuoksi vähentynyt kesästä). http://www.mikkolaaksonen.net/kauppatoriesitys3.pdf
Hain juuri Tampereen liikenneosayleiskaavasta vastaavia tietoja:
http://www.tampere.fi/ytoteto/liikenne/index.htm
Selvityksessä on mm. kyselyt asukkaiden ja päättäjien sekä yrittäjien keskustan liikennettä koskevista asenteista
Asukas- ja päättäjäkysely; http://www.tampere.fi/ytoteto/liikenne/kysely220402.pdf
Yrittäjäkysely: http://www.tampere.fi/ytoteto/liikenne/yrittajakysely2003.pdf
Tutkimuksessa asukkaiden liikennemuotojakauma Tampereen keskustaan oli (tulkittu graafista)
Talvella:
Auto n. 37%, linja-auto n. 37%, kävellen n. 23%, pyörällä n. 3%
Kesällä:
Auto n. 32%, linja-auto n. 27%, kävellen n 21%, pyörällä n. 20%
Yrittäjien kuva asiakkaiden liikennemuotojakaumasta:
Auto 75,7%, bussi 14,6%, jalan 7,2%, polkupyörällä 2,5%
Yrittäjät eivät siis Turussa eivätkä Tampereella tiedä todellisesta liikennemuotojakaumasta ja suosittelevat siksi todellisuudenvastaisia ratkaisuja.
Panostukset joukkoliikenteeseen olisivat merkittävästi kustannustehokkaampia kuin pysäköintilaitoksiin, mutta yrittäjät eivät tätä tiedä.
Peruspointti on se, että keskustoja kehitettäessä Suomessa panostetaan liikaa yksityisautoon ja pysäköintilaitoksiin ja liian vähän sekä joukkoliikenteeseen, kävelyyn että pyöräilyyn. Tämän touhotuksen taustalla on yrittäjien virheellinen tilannekuva pysäköinnin merkityksestä.
Tässä koottuna tietoa Turun ja Tampereen tilanteesta.
Turussa Kauppakamarin keskustan kehittämisselvityksessä v.2002 oletettiin, että keskustan asionnista 65-70% tapahtuu yksityisautolla.
http://www.turku.chamber.fi/tiedostot/Turun_keskustan_kehittamissuunnitelma.pdf
Todellinen asiointimatkojen jakauma Mylly-kyselystä syys-lokakuussa 2003: Auto 34,24%, bussi 30,16%, kävellen 28,96%, pyörällä 6,64%
(tähän aikaan pyörän osuus on jo sään vuoksi vähentynyt kesästä). http://www.mikkolaaksonen.net/kauppatoriesitys3.pdf
Hain juuri Tampereen liikenneosayleiskaavasta vastaavia tietoja:
http://www.tampere.fi/ytoteto/liikenne/index.htm
Selvityksessä on mm. kyselyt asukkaiden ja päättäjien sekä yrittäjien keskustan liikennettä koskevista asenteista
Asukas- ja päättäjäkysely; http://www.tampere.fi/ytoteto/liikenne/kysely220402.pdf
Yrittäjäkysely: http://www.tampere.fi/ytoteto/liikenne/yrittajakysely2003.pdf
Tutkimuksessa asukkaiden liikennemuotojakauma Tampereen keskustaan oli (tulkittu graafista)
Talvella:
Auto n. 37%, linja-auto n. 37%, kävellen n. 23%, pyörällä n. 3%
Kesällä:
Auto n. 32%, linja-auto n. 27%, kävellen n 21%, pyörällä n. 20%
Yrittäjien kuva asiakkaiden liikennemuotojakaumasta:
Auto 75,7%, bussi 14,6%, jalan 7,2%, polkupyörällä 2,5%
Yrittäjät eivät siis Turussa eivätkä Tampereella tiedä todellisesta liikennemuotojakaumasta ja suosittelevat siksi todellisuudenvastaisia ratkaisuja.
Panostukset joukkoliikenteeseen olisivat merkittävästi kustannustehokkaampia kuin pysäköintilaitoksiin, mutta yrittäjät eivät tätä tiedä.