Bussimallien sopivuus eri linjoille

Vs: Westendin Linjan talousvaikeudet

Ei kyllä h45:lla ole näkynnyt näitä telejä nyt vähään aikaan.

Eikö nyt vuonna 2013 alkavassa sopimuksessa 58/B ja 59 ole pelkkiä telejä?

Telejä ja/tai niveliä muistaakseni, vai?

LISÄYS: 16 niveltä tai 20teliä.
 
H14:lle eivät pätkä-MANit mielestäni sovi. Niitä lienee siellä kaksi kappaletta ja varsin usein käyttäessäni ko. linjaa joudun niissä ajamaan. Seisomalastissa edestä taakse mennään aivan keskellä päivääkin, usein lauantaisinkin.
 
Mun mielestä huvittavaa on se että Man busseja on tarjottu ja kelpuutettu mm. linjalle 345 johon kyseistä bussia ei vaan ole tarkoitettu.
Lienee yhtä huvittavaa myös se että Nobina tietääkseni tarjosi myös 345:lle uusia 12-metrisiä kevytrakennebusseja, ja voitti kyseisen linjan :lol: Liekö niitä sen enempää tarkoitettu tuollaiselle linjalle...?
 
Lienee yhtä huvittavaa myös se että Nobina tietääkseni tarjosi myös 345:lle uusia 12-metrisiä kevytrakennebusseja, ja voitti kyseisen linjan :lol: Liekö niitä sen enempää tarkoitettu tuollaiselle linjalle...?
Millä perusteella ei sopisi?
 
Sen kummemmin tietämättä millainen vehje se vdl tulee olemaan, voisin väittää että sen LE tyyppinen kori ja turboahdettu moottori ovat mukavampi yhdistelmä vihdintiellä jossa nopeudet nousevat taajamanopeuksia kovemmiksi.. h14:lle man olisi omiaan reitin takia, sehän on tehty ahtaille kaduille ja mukulakiviteille. Ei paljoa mukuloista hätkähdä. Matkustajien osalta mannella h14 onkin tiukka ja siksi HSL:n pitäisikin miettiä mielestäni raitiotietä enemmänkin Eiran ja punavuoren suuntaan kun minnekään muualle...
 
H14:lle eivät pätkä-MANit mielestäni sovi. Niitä lienee siellä kaksi kappaletta ja varsin usein käyttäessäni ko. linjaa joudun niissä ajamaan. Seisomalastissa edestä taakse mennään aivan keskellä päivääkin, usein lauantaisinkin.
Linjan 14 Scaloissa(1101-1116sarjaa) on 8 istumapaikkaa enemmän kuin Man kaasuissa 504/505, jos Mannit ovat tuulilasia myöten täynnä niin ovat myös Scalat joissa on todennäköisesti vähemmän seisomapaikkoja koska eivät ole täysmatalia Mannin tapaan...
 
Linjan 14 Scaloissa(1101-1116sarjaa) on 8 istumapaikkaa enemmän kuin Man kaasuissa 504/505, jos Mannit ovat tuulilasia myöten täynnä niin ovat myös Scalat joissa on todennäköisesti vähemmän seisomapaikkoja koska eivät ole täysmatalia Mannin tapaan...

Täysmataluudella on suuret edut täsmällisyydelle, koska 14:lla on raitiolinjamainen matkustajavaihtuvuus. Äkkiä avorahastus ja lisää täysmatalia!
 
Täysmataluudella on suuret edut täsmällisyydelle, koska 14:lla on raitiolinjamainen matkustajavaihtuvuus. Äkkiä avorahastus ja lisää täysmatalia!

Jep, mutta varsinkin ruuhkan alla MAN:it 14:lla ovat usein tuulilasikuormassa (ainakin kun olen itse ajanut). Eli lisää tilaa tarvittaisiin!
 
Jep, mutta varsinkin ruuhkan alla MAN:it 14:lla ovat usein tuulilasikuormassa (ainakin kun olen itse ajanut). Eli lisää tilaa tarvittaisiin!
Siitä vaan itse kokeilemaan ajamista esim. teliautolla linjan 14 reittiä, ei auta jos matkustajat mahtuvat hyvin kyytiin jos ei autolla mahdu Eiraan asti... tai ainakaan sieltä pois. No juu olen siellä ajanut 7.20m akselivälisellä 2-akselisella autolla, ei kovin hyvin toimi. Noita vaatimuksia kannattaa hiukan miettiä myös risteysten ahtaus huomioon ottaen, kun ei pitkillä autoilla sinne tahdo suurin osa kuljettajia päästä...
 
Siitä vaan itse kokeilemaan ajamista esim. teliautolla linjan 14 reittiä, ei auta jos matkustajat mahtuvat hyvin kyytiin jos ei autolla mahdu Eiraan asti... tai ainakaan sieltä pois. No juu olen siellä ajanut 7.20m akselivälisellä 2-akselisella autolla, ei kovin hyvin toimi. Noita vaatimuksia kannattaa hiukan miettiä myös risteysten ahtaus huomioon ottaen, kun ei pitkillä autoilla sinne tahdo suurin osa kuljettajia päästä...
Nivelethän kääntyvät telejä sutjakammin, MAN-niveltähän testattiinkin joskus mukulakivillämme; ehkä ne olisivat ratkaisu h14:lle?

Jokeri-linjojen sekä mm. e85:n busseihin olisi hyvä saada polkupyöräpaikka tai kaksi, kuten lähijunissakin on; ei olisi Euroopan ensimmäinen vastaava ratkaisu.
 
Mielestäni avorahastus käyttöön vain mahdollisimman monille linjoille, nopeuttaisi liikennöintiä, eikä bussit EHKÄ myöhästelisi niin paljoa. Mutta jos ei niveliä niin, täysimatalia telejä? MAN esimerkiksi valmistaa, mutta en sano että MANilta niitä juuri pitäisi tilata, siitä vaan viestiä Scanialle että tekevät meille täysmatalia scaloja, olihan se proto-scalakin täysimatala. :lol:
 
Mielestäni avorahastus käyttöön vain mahdollisimman monille linjoille, nopeuttaisi liikennöintiä, eikä bussit EHKÄ myöhästelisi niin paljoa. Mutta jos ei niveliä niin, täysimatalia telejä? MAN esimerkiksi valmistaa, mutta en sano että MANilta niitä juuri pitäisi tilata, siitä vaan viestiä Scanialle että tekevät meille täysmatalia scaloja, olihan se proto-scalakin täysimatala. :lol:

Scaniallahan on kokomatalia Omnicityjä, mutta ne nyt ovat mitä ovat. Uudet Citywidet saattavat sen sijaan olla yksi hyvä vaihtoehto.
 
Toinen hyvä vaihtoehto on Volvo 7900.

Ja niistähän on monta eri versiota, että saa ainakin mitä haluaa! :)
Crosswayt eivät omasta mielestä ole sopivia, ellei välttämättä halua olla sadistinen. Ne ovat aivan järkyttäviä leluja.. mutta muuten ne kokomatalina toimivat.
 
Takaisin
Ylös