Bussipalo Kampin terminaalissa

aki

Liittynyt
30 Kesäkuu 2005
Viestit
4,278
HS-verkkouutiset kertoo että Kampin bussiterminaalissa on syttynyt linja-auton moottoritilassa tulipalo, runsaan savunmuodostuksen vuoksi kauppakeskuksen terminaalitaso on tyhjennetty ihmisistä, pelastuslaitos sai hälytyksen n. klo 18.35. Kysymys on ilmeisesti lähiliikennepuolesta eli kyseessä on jokin seutubussi. Toistaiseksi myös kaukoliikenneterminaali on suljettu, myöskään metrot eivät pysähdy Kampissa, terminaalin tuuletus kestää noin tunnin.
 
Viimeksi muokattu:
Ei taida onneksi kestää paria kuukautta saada terminaalia taas käyttöön.. Aijai, kun bussiliikenne on autuasta.
 
Ei taida onneksi kestää paria kuukautta saada terminaalia taas käyttöön.. Aijai, kun bussiliikenne on autuasta.
Nyt on liikenne kuulemma palautunut normaaliksi, joten ei se nyt kovin kauaa ollu suljettuna. Palanut auto oli WL 24 (Renault Agora Line).
 
Katselin asiasta uutista äsken TV:stä. Kuljettaja osasi alkusammutuksen sekä matkustajien evakuoinnin. Palotila suljettiin ja rakennuksen evakuointi oli vain varotoimi, ei seuraus hengenvaarasta myrkyllisen kaasun levittyä kaikkialle.

Onneksi kukaan ei ole väittänyt, etteivät bussit koskaan pala, ja niinpä asiaan on Kampissa varauduttu. Bussiterminaali avattiin 5.6.2005 eli runsas neljä vuotta meni, kunnes tämä vahinko osui Kampin terminaaliin. Kunpa tämä tapaus kannustaisi vakavaan suhtautumiseen riskeihin myös muussa joukkoliikennesuunnittelussa.

Antero
 
Nyt on liikenne kuulemma palautunut normaaliksi, joten ei se nyt kovin kauaa ollu suljettuna. Palanut auto oli WL 24 (Renault Agora Line).

Ja aika pahasti näytti perse kärähtäneen. Auto oli lähtölaiturissa. Vartti.fi-> Kuvagalleria, sieltä löytyy kuva palaneesta autosta.
 
Mitäs linjaa tuo ajoi, 158 vai 112? Kolmas WL auto kokee vahingon pienen ajan sisään, silloin aikaisemminhan Agora ja Scala kolaroivat hieman ennen Kamppia. Outoa että savua on päässyt laituireilta sisätiloihin, mutta toisaalta "pelastus"toimet ovat näköjään sujuneet hyvin ja asiallisesti.
 
Tämä tapaus sai tragikoomisen jatkon kun palanut bussi pääsi hinausautonkuljettajalta karkuun Kampin terminaalissa ja valui pikapysäköintialueen pylväitä päin. Bussi jäi poikittain ajoväylälle. Pitäisi muistaa kiilata ajoneuvo, jota valmistellaan hinausta varten.
 
Koska busseja palaa nykyään aika paljon, niin kysyisin että onko matalalattiaisuus yksi syy, eli ovatko moottoritilat nykybusseissa riittävän hyvin tuuletettuja? Ovatko jonkun tietyn merkkiset bussit herkempiä syttymään kuin toiset?

t. Rainer
 
Koska busseja palaa nykyään aika paljon, niin kysyisin että onko matalalattiaisuus yksi syy, eli ovatko moottoritilat nykybusseissa riittävän hyvin tuuletettuja? Ovatko jonkun tietyn merkkiset bussit herkempiä syttymään kuin toiset?

Ensituntumalta tulisi syyksi mieleen lisääntynyt ja halvemmalla tuotettu elektroniikka.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Kuinka kauan liikenne kaukoliikenteen terminaalissa oli poikki ja miten homma järjestettiin? Espooseen pääsee muitakin reittejä, mutta illansuussa monelle paikkakunnalle lähtevät päivän viimeiset bussit, joihin pääsy on jossain määrin tärkeämpää kuin tiettyyn Espoon bussiin ehtiminen.
 
Ensituntumalta tulisi syyksi mieleen lisääntynyt ja halvemmalla tuotettu elektroniikka.

Volvon B10BLE alustassahan on tyyppivikana polttoaineputkien "katkeaminen" välillä jakajapumppu - suuttimet, ilmeisesti tärinän vuoksi ja meneehän ne putket aika ahtaasta väliköstä tehden jyrkkiä mutkia. Takaisinkutsu kampanja oli joskus niistä pystyssä.
 
Ensituntumalta tulisi syyksi mieleen lisääntynyt ja halvemmalla tuotettu elektroniikka.
Jossain lehtitiedossa mainittiin tämän WL:n Rellun syttymissyyksi sähkövikaa.

Mutta sähköviathan kuuluvat ranskalaisten autojen ominaisuuksiin; c'est la vie sanoisi ranskalainen ja hörppäisi lisää punaviiniä.

Renault, mon amour! luki taannoin ko. merkkisten henkilöautojen takalasissa.
Nyt taisi rakkaus roihahtaa! :)
 
Takaisin
Ylös