Omien havaintojeni mukaan kaikissa Helsingin keskustan paikallisliikenteen linja-autoterminaaleissa on kuri höltynyt uskomattoman huonolle tasolle. Jokaisesta seudulla ajavasta firmasta löytyy niitä, jotka syystä tai toisesta eivät halua tai osaa noudattaa yhteisiä pelisääntöjä.
Elielinaukiolla on sellaisiakin tapauksia, että bussia ei viitsitä edes siirtää eteenpäin sitä mukaa kun tilaa tulee. Pitäisi kai joskus alkaa vääntää omaa autoa taskuparkkiin siihen eteen, kun ei sitä muuten saa lastenvaunuystävällisesti kadun laitaan...
Elielinaukiolla ei oikein onnistu matkustajien purkaminen lähtölaituriinkaan, kun takimmaisesta ovesta pomppivat sitten ajoradalle muiden eteen.
Kampissakin purkulaiturit pitäisi osata täyttää edestä alkaen, jotta ruuhka-aikoina lähes katkeamattomasta bussijonosta mahtuisi kolme autoa kerrallaan jättämään lastinsa. (Olen joskus ollut siellä kolmantena autona näkemässä toisenlaistakin toimintaa.)
Siellä sentään lähtölaituriin asti vieminen onnistuu, kun iso betonitolppa ohjaa matkustajat oikeaan suuntaan, kunhan vain varmistuu olevansa seuraava lähtijä ko. laiturista.
Joskus olen joutunut Kampissa kiertämään kierroksen tai pari, ennen kuin edes yksi taukoparkkipaikka on vapautunut. Mutta sehän ei ole kurinpidollinen ongelma, vaan johtuu yksinkertaisesti liian pienestä terminaalista.
Rautatientorilla taitaa olla enemmän sääntö kuin poikkeus, että auto parkkeerataan vasempaan laitaan ja matkustajat lasketaan ajoradalle loikkimaan muiden bussien eteen.
Muutenkin ahtaan terminaalin tilannetta ei helpota Kansallisteatterin edessä oleva pysähtymiskielto, eikä Mikonkadun työmaa, jonka takia kunniakierroksenkin tekeminen on hankaloitunut.