Jotta 21,4 neliömetriin saataisiin mahtumaan 123 seisomapaikkaa, menee tilaa 0,17 neliömetriä per matkustaja.
Yleensä ilmoitetaan seisomatila tiheydellä hlö/m2, ja tavallisesti Länsi-Euroopassa käytetään mitoituksessa 4 hlö/m2. 123 hlö / 21,4 m2 = 5,75 hlö/m2. Kuukankon mainitsema EU-standardi 0,125 m2/hlö = 8 hlö/m2! Mikään länsimainen tilaaja ei hyväksy tällaisia lukuja. Itäblokissa käytettiin seisomakapasiteetille 6 hlö/m2, mutta HKL-tilaaja laski viime vuonna 3 hlö/m2 ja lisäksi käytäväleveydestä jätettiin osa laskematta. Eli HKL:n normilla seisojia on enintään 64 hlö.
Olennaisinta on se, että lukuja esitettäsiin niin, että ne ovat vertailukelpoisia. Tätä Mersua on markkinoitu siinä hengessä, että siihen mahtuu kahden bussin matkustajat ja enemmän kuin raitiovaunuun. Se on silkkaa valehtelua, koska Mersun kohdalla lasketaan 1,5–2 kertainen seisomatiheys vertailulukuihin nähden.
Jos käytetään Mersun seisomatiheyttä 5,75 hlö/m2, saadaan seuraavia matkustajamääriä:
Nr 1-2 raitiovaunu (21 m): 156 hlö
Välipalavaunu (26,5 m): 222 hlö
CapaCity (19,5 m): 176 hlö
Telibussi (14,5 m): 109 hlö
Ja jos käytetään HKL:n seisomatiheyttä 3 hlö/m2 unohtaen käytäväleveysrajoitus, saadaan seuraavia matkustajamääriä:
Nr 1-2 raitiovaunu (21 m): 100 hlö
Välipalavaunu (26,5 m): 140 hlö
CapaCity (19,5 m): 117 hlö
Telibussi (14,5 m): 83 hlö
Mutta nyt siis tätä bussia markkinoidaan puhumalla 200 matkustajasta joita verrataan nykyisen kaluston lukuihin 83–140 hlö. No, en epäile hetkeäkään, että HSL menee tuohon retkuun, vaan lopputulos on sama kuin sen edellisen kokeilun kanssa: ei oteta, koska on halvempaa panna ajoon lisää kiinteärunkoisia busseja. Ja 2-nivelbussin kanssa ensimmäiset kehut olivat peräti 300 hlö!
Ja yhden penkin kohdalle varmasti mahtuu kaksi seisovaa matkustajaa. Olen mielestäni sellaisessa bussissa matkustanutkin, mutta voin tarkastaa asian, kun seuraavan kerran pääsen ruuhka-70T:hen.
Varmaan näitä huippuhetkiä tulee vastaan, mutta liikenteen mitoitusta ei voi perustaa niihin. Noin konkreettisesti voi tätä ahtautta miettiä sillä, että 4 hlö/m2 tarkoittaa samaa kuin että menet seisomaan kapeaan vaatekaappiin. Sekin mielikuva on kumminkin sikäli väärin, että vaatekaappien syvyys on 60 cm, eli se on vielä liian iso tila. EU-normi taas tarkoittaisi, että sen vaatekaapin leveys olisikin vain 25 cm!
Enkä usko, että on mikään järkevä mitoituslukema, että yksi seisova matkustaja veisi saman verran tilaa kuin istuvakin.
En minäkään, mutta HKL:n normi 3 hlö/m2 on sitä. Mutta kysymys on matkustusmukavuudesta kuin myös siitä, että jokaiselle istumapaikalle on myös päästävä. Siten on pakko olla käytäviä, eikä istuimia voi olla heti ovien takana. Siten tuleekin istumatilan minimivaatimukseksi laskea puolikas käytävästä mukaan. Silloin yhden istumapaikan tilantarve vaunun sisällä on 0,44 m2, ei 0,33 m2.
Jos nyt vielä ajateltaisiin rehellistä ja avointa kaluston kauppaamista, pitäisi ilmottaa minimi- ja maksimimäärät istumapaikoille ja niitä vastaavat seisonta-alat. Ne ovat perusteet, jolla asiansa osaava ostaja hankkii kalustoa, eivät nyt esitetyt huuhaa-mielikuvat.
Antero