Cityväylä - keskustan uusi pikatie

Liittynyt
16 Joulukuu 2005
Viestit
976
Sujuva liikenne tulee taas - eteläinen Cityväylä on uusi, lukuisia liikenneongelmia poistava reitti keskellä Helsinkiä. Ruoholahden ruuhkat ovat Cityväylän ansiosta historiaa, samoin Itäväylän sumppu Kalasatamassa. Inside scoop: Cityväylä ohittaa ne kokonaan ja tarjoaa kumipyöräliikenteelle jopa 120 km/h nopeudet keskellä kaupunkia. Läpi Helsingin muutamassa minuutissa!

Jo vuosina 2016-2020 toteutettavissa oleva Cityväylä mullistaa keskustan liikenteen monesta syystä.

i) Ruoholahdessa lännestä tuleva liikenne sukeltaa tunneliin - suurin osa ruuhkista poistuu
ii) Pintatasolla matelu Helsingin keskustassa loppuu Usarin korttelikuiluun tehtävän kuusikaistaisen väylän ansiosta, nopeus 80-100km/h
iii) Erottajalta liikenne sukeltaa jälleen maan sisään - vauhti kiihtyy!
iiii) Tervasaareen rakennettava kuusikaistainen silta tarjoaa liikenteelle upeat maisemat ja huippunopeuden 120km/h
iiiii) Kulosaaren sillalle tulevat silmukkarampit takaavat ajon hidastuksettoman jatkumisen

 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Harmi, että joutuu odottamaan noin kauan! Jos tuo valmistuisi jo vaikkapa ensi vuonna, huomattaisiin, että ei mitään Laajasalon siltoja tai muita turhia ratikkahankkeita tarvittaisikaan. Pelkät Herttoniemen kautta Laajasaloon vedetty pikaraitiokevytmetro, Töölön pikaraitioihmemetro ja sata kilometriä tunnelia neljällä miljardilla ihan muuten vain riittäisi.
 
Mutta onhan tämä mainio hanke ollut esillä jo ennen tätä hetkeä.
Minäkin muistan lukeneeni. Vaikuttaa kelpo suunnitelmalta edelleen.
 
Tuleeko tämä nyt olemaan se varsinainen suunnitelma Helsingin ohi-ajamisesta ?
 
Ei. Tämä Kanin aloitus on vain keskustatunnelin ja Vapaudenkadun vastainen provokaatio.
 
Cityväylä on luonteva jatko pieniasemaiseksi rakennetulle Länsimetrolle. Kun metron kapasiteetissa ei Itä-Helsingin ja Espoon välisessä tarjonnassa ole lyhyiden junien vuoksi enää kasvunvaraa, on järkevää tukea tarjontaa pika-autoilumahdollisuudella. Ne, jotka eivät aja Cityväylällä (Vapahtajantie), käyttävät metroa. Tätä ei vastusta kukaan!
 
Tuosta jatketaan myös eritasoliittymällä pohjoiseen Töölön kautta. Maanalainen, kahdeksankaistainen superväylä helpottaa läntisen kantakaupungin liikennesumppuja ja sujuvoittaa sekä joukkoliikennettä että yksityisautoilua, joka on muuten muuttumassa ympäristöystävälliseksi sähköauton tulon myötä. Vastaava itäinen puoli rakennetaan sekin, mutta myöhemmin. On myös pöytäkirjattomissa saunakokouksissa päätetty, että lisäksi rakennetaan Hyrylän, Helsinki-Vantaan, Viikin, Pasilan, Töölön, Kivenlahden, Laajasalon, Sipoon sekä Porvoon metrot. Näin voidaan tarjota seudulle muuttaville uusille lukuisille asukkaille liikkumisen iloa vastineeksi verorahoille. Ratikka vaan hidastuu, hidastuu, hidastuu, mutta liikenne nopeutuu. Metro on ihmisoikeuskysymys!
 
On myös pöytäkirjattomissa saunakokouksissa päätetty, että lisäksi rakennetaan Hyrylän, Helsinki-Vantaan, Viikin, Pasilan, Töölön, Kivenlahden, Laajasalon, Sipoon sekä Porvoon metrot.

Vielä kun joskus saisi listaa laajennettua Nuorgamiin saakka. Harmi, että turhat ratikka- ja jalankulkuhankkeet vie kaiken rahan ja resurssin. :icon_frown:
 
Vielä kun joskus saisi listaa laajennettua Nuorgamiin saakka.

On tulossa, mutta tulee framille vasta n. 2025 noiden edellä mainittujen hankkeiden jälkeen. Täällä odotetaan innolla!

Muutenkin todella tärkeä ketju, hyvä että näitä oikeita hankkeita tuoda esiin eikä vain puhuta jostain hitaasta tasoristeysstalinismiratikasta. Aihe siis: Cityväylä, hitaat ratikat, nopeat autot, nopea metro. Ei lipsuta aiheesta!
 
Itseasiassa länsimetron lyhyissä asemissa on 100% kasvuvara. Huolimatta siitä että itämetro haaroitetaan Kampissa Töölöön ja Pasilaan jos Laajasaloon ei saada metroa (joka myös jatkuisi Töölöön ja Pasilaan). Töölöönhän voidaan rakentaa täyspitkät asemat :) näin ollen myös idässä voidaan liikennöidä pitkillä junilla - vaikka siihen ei ole tarvetta (jos vuoroväli saadaan kurottua). Myös raide-jokeri helpottaa Kulosaaren sillan kapasiteettia.
 
Itseasiassa länsimetron lyhyissä asemissa on 100% kasvuvara.

Huh, kerkettiin jo säikähtää. Tällä foorumilla nimittäin luultiin pitkään, että tynkäasemametroa liikennöitäisiin kahden vaunuparin junilla. Näköjään yhdellä vaunuparilla pärjätään ainakin alkuun. Taikametrossa on tilaa kaikille.
 
On tulossa, mutta tulee framille vasta n. 2025 noiden edellä mainittujen hankkeiden jälkeen.
Noh, 2025 ei ole niin paha. Siihen mennessähän kaupunki on saanut jo 400 km uutta tunnelia pikakevytraitiosuperduperhyperpolkupyöränkuljetusmetrolle. Toisessa ketjussa näin jonkun kartankin, johon ilmeisesti sisäpiiritietolainen oli piirrellyt eri värisiä viivoja näitä metrolinjoja merkkaamaan.

Muutenkin todella tärkeä ketju,

Näin on! Faktat pitää tuoda esille. Ja tällaiset sisäpiiritiedot ja kartat tukee niitä faktoja paremmin kuin mikään muu.

Valitettavasti joku yritti jo parin viestin verran spämmätä tätä ketjua, mutta muuten on onnistuttu loistavasti pysymään aiheessa.

---------- Viestit yhdistetty klo 18:13 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 18:10 ----------

Taikametrossa on tilaa kaikille.
On, polkupyörillekin vielä. Kukaan ei polje fillarilla eikä sitä varten tarvita siltoja tai muuta, vaan metro vie ne kivasti perille, vaikka kiertokautta.
 
Muutenkin todella tärkeä ketju, hyvä että näitä oikeita hankkeita tuoda esiin eikä vain puhuta jostain hitaasta tasoristeysstalinismiratikasta. Aihe siis: Cityväylä, hitaat ratikat, nopeat autot, nopea metro. Ei lipsuta aiheesta!
Awwwww <3 tämä hanke on mannaa Metropolin liikennejärjestelmälle. Vapaudenkadun ja Vapahtajantien (Cityväylän) liittymästä voidaan tehdä Suomen suurin. Jos halutaan, 2020-luvun alussa Cityväylä vain sähköautoille sekä varaus metron pikareitin linjaamiselle Cityväylän kautta (mm. sillan alla hyvin tilaa metrokannelle).

En ole kuullut yhdenkään merkittävän poliitikon (kaasutuskenttätiedemiehiä en sellaisiksi laske) vastustavan Cityväylää! Pysytään aiheessa!
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Takaisin
Ylös