Connex Oy

aki sanoi:
tai siirtyvät muille yksiköille kuten hautamäelle tai alhonen&lastuselle. vuoden -93 sarjassahan oli autot 34-38, 101-104, 120-126, 130, 131, 272-279, 401, 403, 406 ja 407. vuoden -94 city M:t olivat 111-114.
Niin, #113 on ilmeisesti jo matkannu kohti Laviaa, eilen se oli Lakalaivassa mutta tänään jo kadonnut. Saas nähdä onko seuraava siirtyvä auto samaa sarjaa.
 
a__m sanoi:
Lieneekö Connexin bussien epäsiisti kunto (penkkejä revitty, sisävaloja epäkunnossa, roskia lattioilla, ovien toiminta mitä lie) sekä bussien myöhästely tuttu ilmiö yhtiölle?
Mielestäni se epäsiisteys ongelma kaikilla isoilla firmoilla. Niin Connexilla, Concordialla ja Hbl:llä.. Se on tätä ku nykysin kaik on rahasta kiinni ja autoilla ajatetaan niin paljon ettei niitä vaan ehitä siivoomaan. Yksi esimerkki itse aloittamassani keskustelussa.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Re: Connex Oy

a__m sanoi:
Mitkä ikäsäännökset moista kaluston epäsuhtaista käyttöä puoltavat?

Itse 75:n vakikäyttäjänä voin vain todeta, ettei meno linjalla ole sen hurjempaa kuin muillekaan rauhallisille omakotialueille johtavilla bussilinjoilla.

Muistaakseni näissä HKL:n ja YTV:n kilpailutuksissa oli se ero, että HKL:n kilpailuttaminen ei tee eroa uusien bussien käytössä pitkillä tai lyhyillä linjoilla. Tällöin kannattaa ajaa huonokuntoiset bussit loppuun pitkillä linjoilla ja säästää hyviä busseja lyhyillä linjoilla, jolloin ne eivät ennenaikaisesti mene hajalle ja niillä voidaan keski-ikää alentaa. YTV:llä taas järjestelmä suosisi sitä, että uusilla busseilla ajetaan paljon ja vanhoilla vähän. Tämä tieto pohjautuu jonkun aktiivikeskustelijan kommenttiin täällä Joukkoliikennefoorumilla.

Itse olen kulkenut usein 73:llä, 75:lla ja 77:lla, kun on asiaa sinne päin eri vuorokaudenaikoihin. Ehkä 75:n luokittelu tällaiseksi linjaksi on tosiaan vähän väärin, itse asiassa aika rauhallinen se on kun palvelee lähinnä Puistolaa ja Tattarisuota, eikä niinkään Tapulikaupunkia. Jostain syystä 77:lla on ruuhka-aikaankin usein juovuksissa olevia kyydissä. En tiedä mikä vaikutus tähän on sillä, että Jakomäen rakennuskannasta enemmistö on kaupungin vuokrataloja. 73:lla örinäporukkaa on myös enemmän kuin 75:llä, johtuu varmaankin siitä, että palvelee aluekeskusta Malmia. Kyllä nämä linjat lukuunottamatta 77:aa silti tuntuvat enimmäkseen rauhallisia olevan paitsi perjantai- ja lauantai-myöhäisiltoina.
 
kemkim sanoi:
Muistaakseni näissä HKL:n ja YTV:n kilpailutuksissa oli se ero, että HKL:n kilpailuttaminen ei tee eroa uusien bussien käytössä pitkillä tai lyhyillä linjoilla. Tällöin kannattaa ajaa huonokuntoiset bussit loppuun pitkillä linjoilla ja säästää hyviä busseja lyhyillä linjoilla, jolloin ne eivät ennenaikaisesti mene hajalle ja niillä voidaan keski-ikää alentaa. YTV:llä taas järjestelmä suosisi sitä, että uusilla busseilla ajetaan paljon ja vanhoilla vähän.

Periaatteessa ei ole olemassa mitään jaottelua pitkät / lyhyet linjat, vaan kaikkia kilpailukohteita koskevat samat ikäsäännöt (joskin joitakin yksittäisiä poikkeuksiakin on). Eli lähes kaikissa kohteissa on samat säännökset koskien kaluston keski-ikää ja maksimi-ikää. Osaan kohteista (itse asiassa aika suureen osaan) liikennöitsijät ovat kuitenkin tarjonneet vähimmäisvaatimuksia uudempaa ja/tai parempaa kalustoa.

YTV ja HKL laskevat kaluston keski-iän eri tavalla kuten kemkim muisteli, eli HKL:n liikenteessä on useimmilla linjoilla mahdollista ajaa vanhimmilla (matalalattia-)autoilla pisimmät sarjat. YTV:n systeemissä linjojen pituuksilla ei sinänsä ole merkitystä, koska eri autojen ajamat osuudet lasketaan prosentteina kaikesta linjan/kohteen liikenteestä. Kemkimin mainitsema "kikkailu" voisi tulla kyseeseen sellaisessa tapauksessa, että samassa kohteessa olisi joku hidas ja lyhyt linja sekä joku pitkä ja nopea moottoritielinja, jolloin autot keräisivät suhteessa enemmän suoritetta sillä motarilinjalla. Tällaisia kohteita ei kai kuitenkaan juuri ole.
 
a__m sanoi:
Lieneekö Connexin bussien epäsiisti kunto (penkkejä revitty, sisävaloja epäkunnossa, roskia lattioilla, ovien toiminta mitä lie) sekä bussien myöhästely tuttu ilmiö yhtiölle? Vastikään pohjoishelsinkiläistyneenä olen keskittänyt matkailuani etenkin linjalle 75, linja on jatkuvasti myöhässä, ajettinpa sitten ruuhka-aikaan tai ei, ja tänäänkin ainakin yksi ruuhkavuoro jäi kokonaan ajamatta. Seuraava tuli päätepysäkille 7 minuuttia myöhässä lähteäkseen heti jatkamaan.

Concordiaa ja HELBiä pääosin aikaisemmin 3-tien suunnassa käyttäneenä saatan tietenkin vaikuttaa onnettomalta valittajalta tai surkuttelijalta, mutta mielestäni juuri yksittäisten matkustajien, kaltaisteni tavisten, mielipiteet joukkoliikenteestä ovat sitä "oikeinta" kantaa.

Niin no jos nuo asiat noin paljon häiritsevät, niin kannattaa sitten ihan Connexille toi palaute laittaa. Kyllä ne niitä lukee ja pohtivat jatkotoimenpiteitä sitten. Etenkin kun noin yksilöllisesti pystyt linjakohtaisesti kertomaan asioita, niin kirjota sinne sitä palautetta, ei asiat muuten muutu, ellei joku niistä kerro firmalle.

Ja no jos tolle valittamisen linjalle oikeen lähetään, niiin joka asiastahan sitä valittamista saa pistää. Millon ajetaan liian hiljaa, liian kovaa, millon bussi on liian lämmin, liian kylmä. Millon jarrutetaan liian kovaa tai kiihdytetään liian ripeesti...

Joten ei toi sun valitus nyt mitään asiatonta ole. Suosittelisin Connexille pistämään palautetta tosta, ei ne asiat ainakaan muuten tule muuttumaan, jos kukaan ei tosiaan kerro havainnoistaan.
 
Lämpimät kiitokseni mitä miellyttävimmästä ehdotuksestasi!
 
Takaisin
Ylös