Crotramin testaaminen Helsingissä

Albert

Suljettu tunnus
Liittynyt
29 Kesäkuu 2005
Viestit
2,224
TMK2200 u Helsinki
Za hrvatski niskopodni tramvaj najozbiljnije zainteresiran Helsinki
Croatian News sanoi:
24.07.2007: Helsinki Interested in Crotram
The tram Koncar and Gredelj have built for Zagreb could turn out to be a major export item for both companies. Among the potential buyers is the City of Helsinki. If the tram passes extensive testing in Finland, the interest could translate into a HRK 100 million contract for the Crotram.
Tällaista osui silmiini kun "seikkailin" netin avulla Hrvatskassa.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Crotram Suomeen

Kiva tietää, että joku muukin lukee zeljeznice.netiä. Itse en ole ehtinyt, joten on jäänyt uutiset huomaamatta.

Minun mielestäni on hyvin mielenkiintoista, että Crotramit yhdistetään Patrian vastakauppohin. Toisaalta mielenkiintoista on sekin, että Helsinki saattaa olla ensimmäinen kaupunki, joka Crotrameja ostaisi. Esimerkiksi tuoreimmassa Today's Railwaysissakin todettiin, että vaikka monet kaupungit ovat olleet Crotrameista kiinnostuneita, ei kauppoja vielä ole syntynyt.

Mitenköhän ZET2200:n testaaminen Suomessa onnistuu, sillä vaunun pienin kaarresäde on valmistajan mukaan 16,5 metriä? Kroatian teollisuus varmasti valmistaa vaunusta erilaisia versioita eri kaarresäteille.

Kroatia on hyvä esimerkki valtiosta, jossa kiskokaluston valmistus pysyy omassa maassa! Kallistuvakoriset junat sielläkin on tilattu muualta.
 
Vs: Crotram Suomeen

Kroatia on hyvä esimerkki valtiosta, jossa kiskokaluston valmistus pysyy omassa maassa! Kallistuvakoriset junat sielläkin on tilattu muualta.

Niin, onko se hyvä vai huono esimerkki, Crotramien laatu kun ei kuulemma ole kummoinen... mutta tottakai koekappale pitää saada tänne bongattavaksi :)
 
Vs: Uusien raitiovaunujen tilaaminen käyntiin

Jos HKL on kiinnostunut kokeilemaan Crotramia Helsingissä, se ei vielä tarkoita, että vaunuja ollaan tilaamassa. Helsinki kokeili AEG:n valmista vaunua ja sveitsiläistä koevaunua omalla rataverkolla, mutta kumpaakan ei ostettu.

Eikä kannata tehdä hätäisiä johtopäätöksiä siitäkään, että Crotram on saanut osakseen kiinnostusta. Sehän on varsin ymmärrettävää, sillä täysmatala vaunu halvan työvoiman maasta on kiinnostava, kun hinta todennäköisesti on edullinen.

Hinta ja matala lattia eivät kuitenkaan ole ainoat asiat. Perusrakenne on periaatteessa sama kuin Varioissa ja Combinoissa, joten rakenteeseen liittyvät ongelmat ovat myös samat. Crotramissa on omat ratkaisunsa näihin ongelmiin, mutta vielä ei ole edes muutaman vuoden kokemusta vaunujen onnistumisesta.

En väitä, että Crotram olisi huono, mutta on ymmärrettävä, ettei tuntemattoman valmistajan tuotteita mene kaupaksi likikään siinä määrin kuin uusi valmistaja ja malli herättävät kiinnostusta. Kiinnostus ja kaupat ovat eri asiat.

Antero
 
Vs: Uusien raitiovaunujen tilaaminen käyntiin

Onkohan tämä totta vai tarua:

hello!
According to information from Koncar and ZET Zagreb (Tramway
operator), new Koncar tramway class ZET TMK 2200 will be tested in
Helsinki in next few months. The tramway vehicle will be transported
from Zagreb to Finland by lorry!

Information from Helsinki are welcome!

2200 photos: http://www.railfaneurope.net/pix/hr/trams/Zagreb/2200/pix.html
If you want to know more about tram 2200; see croatian railway forum;
www.zeljeznice.net/forum

regards from Zagreb
markok
 
Vs: Uusien raitiovaunujen tilaaminen käyntiin

Onkohan tämä totta vai tarua

Ainakin vielä muutama kuukausi sitten se oli totta. En tiedä viimeisimpiä käänteitä, mutta kyllä käsittääkseni vieläkin on tarkoitus testata Crotramia helsinkiläisissä talviolosuhteissa.
 
Vs: Uusien raitiovaunujen tilaaminen käyntiin

Eihän tämä CroTram vaan ole aloittamassa matkaa jonnekin Pohjolan perukoille? Tuosta tekstistä ei ota selvää.
 
Vs: Uusien raitiovaunujen tilaaminen käyntiin

Eihän tämä CroTram vaan ole aloittamassa matkaa jonnekin Pohjolan perukoille? Tuosta tekstistä ei ota selvää.


Brodom u Helsinki = Laiva Helsinkiin.

Tekstistä käy myös ilmi, että vaunu lastataan laivaan Zagrebissa vasta maanantaina. Kuka tietää, kuinka kauan tuolta kestää rahtilaivan tulla? Tuollakin tosin kysytään samaa, joten ehkä saamme sieltä tiedon.
 
Viimeksi muokattu:
Vs: Uusien raitiovaunujen tilaaminen käyntiin

Tuskin sieltä mitään laivaa edes suoraan tule tänne pohjolan perukoille.
Ehkäpä Amsterdamin kautta toiseen laivaan.
 
Vs: Uusien raitiovaunujen tilaaminen käyntiin

Eihän tämä CroTram vaan ole aloittamassa matkaa jonnekin Pohjolan perukoille? Tuosta tekstistä ei ota selvää.

Ei kukaan sattunut sitä kuvaa tallentamaan itselleen, kun toi zeljeznice-osoite tökkii todella pahasti, olisiko sitten jollain sulkulistalla IP soneralla?

Miksiköhän lastataan laivaan välimerellä kun voitaisiin tuoda lavetilla melkein suomeen asti tai jonnekin itämeren satamaan? Olisikohan kustannuskysymys?
 
Takaisin
Ylös