Compact
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 20 Heinäkuu 2005
- Viestit
- 2,315
Joitakin ajatuksia herättäviä kuvia kesältä 2006. Linke-Hofmann-Busch -matalalattiavaunuja 1990-luvulta ja vanhempia Waggon-Union -vaunuja 1970-80-luvuilta. Valmistusvuosi on vaunun numerossa. Raideleveys 1 m.
HEAG 98xx matalalattiamoottori- ja -perävaunu ovat tyypillistä vaunukalustoa
HEAH 7607 kun katu on näin kapea, niin vaunut kulkevat opastimien turvaamana vuoroin sinne, vuoroin tänne
HEAG 9438 nykyaikainen matalalattiaperävaunu vanhempaan korkealattiamoottorivaunuun kytkettynä tuo esteettömän palvelun kaikille
HEAG 9448 vaunut kulkevat mutkissa hiljaisesti ja kirskumatta
HEAG 9861 kun päätesilmukan laituri tehdään silmukan sisäpuolelle, vaunun kaikki ovet ovat laiturin reunassa. Ulkokaarteessa ovet jäävät kauas laiturista.
HEAG 9444 tilansäästöä syntyy kun käytetään raideristeystä erillisten vaihteiden sijasta
HEAG 8209 keskustan kävelykatualueella on iso monumentaaliaukio, jonka kautta suurin osa linjoista kulkee. Siinä on helppo vaihtaa mihinkä suuntaan vain on menossa
HEAG 98xx esikaupunkeihin voidaan liikennöidä näinkin eli linja on osittain yksiraiteista. Liikennesuunta turvataan opastimin. 10 minutiinkin liikenteessä kohtausraiteet saavat olla näillä muuten nopeilla osuuksilla varsin etäällä toisistaan. Peräkkäinajo samaan suuntaan on luonnollisesti aina mahdollista
HEAG 9116 Saksassa ei yleensä tehdä turhia mutkia pysäkkien kohdalla(kaan). Jos laituri ei mahdu katutilaan, ratkaisu on vaikka tällainen. Koko autokaista korotetaan pysäkin kohdalla laituriksi ja turvataan liikennevaloilla. Kun vaunu on pysäkillä, autoliikenne pysäytetään punaisiin valoihin. Kuten kuvastakin nähdään, taaempana seisoo auto. Saapuva raitiovaunu aktivoi liikennevalon, muulloin autoilla on vihreää. Laiturialueella eli tässä tapauksessa jalkakäytävän puolella voi olla vaikka kuinka korkeatasoinen odotuskatos, koska kapea laituri ei ole sellaisen esteenä
HEAG 9874 mallipysäkki hiljaiselta linjaosuudelta. Tietyt perusasiat ovat aina olemassa!
HEAG 9872 Ruuhka-aikana liikennöidään myös Schnellinie-pikavuoroja normaalireiteillä. Hyvä aikataulusuunnittelu varmistaa sen, että tällaisia vuoroja voidaan ajaa jokaisella pysäkillä pysähtyvien vakiovuorojen joukossa
HEAG 8212 Pikavuoro matkallaan. Tällä paikalla hetken seisoskeltuani rupesi mäen takaa horisontista näkymään täyttä vauhtia lähestyvä vaunu. Liikennevalot muuttuivat riittävän ajoissa ajon salliviksi, ja kun tämä pysäkki ei edes ollut pikavuoropysäkki, oli syytä kiirehtiä kuvaamisen suhteen - ja pitää kiinni lakista!
HEAG 98xx matalalattiamoottori- ja -perävaunu ovat tyypillistä vaunukalustoa
HEAH 7607 kun katu on näin kapea, niin vaunut kulkevat opastimien turvaamana vuoroin sinne, vuoroin tänne
HEAG 9438 nykyaikainen matalalattiaperävaunu vanhempaan korkealattiamoottorivaunuun kytkettynä tuo esteettömän palvelun kaikille
HEAG 9448 vaunut kulkevat mutkissa hiljaisesti ja kirskumatta
HEAG 9861 kun päätesilmukan laituri tehdään silmukan sisäpuolelle, vaunun kaikki ovet ovat laiturin reunassa. Ulkokaarteessa ovet jäävät kauas laiturista.
HEAG 9444 tilansäästöä syntyy kun käytetään raideristeystä erillisten vaihteiden sijasta
HEAG 8209 keskustan kävelykatualueella on iso monumentaaliaukio, jonka kautta suurin osa linjoista kulkee. Siinä on helppo vaihtaa mihinkä suuntaan vain on menossa
HEAG 98xx esikaupunkeihin voidaan liikennöidä näinkin eli linja on osittain yksiraiteista. Liikennesuunta turvataan opastimin. 10 minutiinkin liikenteessä kohtausraiteet saavat olla näillä muuten nopeilla osuuksilla varsin etäällä toisistaan. Peräkkäinajo samaan suuntaan on luonnollisesti aina mahdollista
HEAG 9116 Saksassa ei yleensä tehdä turhia mutkia pysäkkien kohdalla(kaan). Jos laituri ei mahdu katutilaan, ratkaisu on vaikka tällainen. Koko autokaista korotetaan pysäkin kohdalla laituriksi ja turvataan liikennevaloilla. Kun vaunu on pysäkillä, autoliikenne pysäytetään punaisiin valoihin. Kuten kuvastakin nähdään, taaempana seisoo auto. Saapuva raitiovaunu aktivoi liikennevalon, muulloin autoilla on vihreää. Laiturialueella eli tässä tapauksessa jalkakäytävän puolella voi olla vaikka kuinka korkeatasoinen odotuskatos, koska kapea laituri ei ole sellaisen esteenä
HEAG 9874 mallipysäkki hiljaiselta linjaosuudelta. Tietyt perusasiat ovat aina olemassa!
HEAG 9872 Ruuhka-aikana liikennöidään myös Schnellinie-pikavuoroja normaalireiteillä. Hyvä aikataulusuunnittelu varmistaa sen, että tällaisia vuoroja voidaan ajaa jokaisella pysäkillä pysähtyvien vakiovuorojen joukossa
HEAG 8212 Pikavuoro matkallaan. Tällä paikalla hetken seisoskeltuani rupesi mäen takaa horisontista näkymään täyttä vauhtia lähestyvä vaunu. Liikennevalot muuttuivat riittävän ajoissa ajon salliviksi, ja kun tämä pysäkki ei edes ollut pikavuoropysäkki, oli syytä kiirehtiä kuvaamisen suhteen - ja pitää kiinni lakista!