Tälläkin keskustelupalstalla on ajoittain ollut puheena Saksan valtiollinen rautatieyhtiö DB AG ja sen suunnitelmat laajentaa toimintaansa tännekin tavaraliikenteen vapautuessa kilpailulle. Ihanteellista olisikin, jos DB kiinnostuisi rautateiden tavaraliikenteestä myös Suomessa ja siten osaltaan antaisi rautatiekuljetuksille lisää mahdollisuuksia.
Kysymys kuitenkin kuuluu, onko DB enää kovinkaan kiinnostunut rautatieliikenteestä. Tytäryhtiö Railion Denmarkin tulevaisuus Tanskassa ei näytä valoisalta, ja myös Saksassa on keskusteltu yhtiön tulevaisuudensuunnitelmista.
Die Zeit -lehti omassa kirjoituksessaan pohtii konsernin tulevaisuutta. Tekstissä on tiettyjä parodisiakin aineksia, mutta siitä käy ilmi ainakin seuraavaa:
Kysymys kuitenkin kuuluu, onko DB enää kovinkaan kiinnostunut rautatieliikenteestä. Tytäryhtiö Railion Denmarkin tulevaisuus Tanskassa ei näytä valoisalta, ja myös Saksassa on keskusteltu yhtiön tulevaisuudensuunnitelmista.
Die Zeit -lehti omassa kirjoituksessaan pohtii konsernin tulevaisuutta. Tekstissä on tiettyjä parodisiakin aineksia, mutta siitä käy ilmi ainakin seuraavaa:
- DB on kiinnostunut laajenemaan logistiikkayritykseksi, joka kattaa kaikki liikennemuodot, ei vain rautatiet. Tähän osaltaan liittyy myös suunnitelma siirtää pääkonttori Berliinistä Hampuriin.
- Yhtiö aikoo listautua pörssiin, ja tämä asettaa rautatiepuolen heikoimmin kannattavat toiminnot uhanalaisiksi entistä selkeämmin. "Personenfernverkehr und Güterverkehr sind defizitär, und deswegen sieht Mehdorn die Zukunft für seine Bahn nicht primär auf der Schiene. " Tuo kommentti vihjaa, että pääjohtaja Mehdorn on ei pidä rautatieliikennettä ensisijaisena.
- Toistaiseksi DB omistaa myös radat. Ennen mahdollista yksityistämistä (kokonaan tai osittain) on päätettävä, erotetaanko radanpito yhtiöstä erilleen.