- Liittynyt
- 27 Huhtikuu 2006
- Viestit
- 2,697
Tälläistä miettii kansanedustaja Petri Salo: http://www.mtv3.fi/uutiset/arkisto.shtml/arkistot/kotimaa/2007/08/556560.
Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
Tämä pitäisi varmaan ymmärtää sitten kääntäen niin, että polttoaineiden hintoja pitäisi laskea, jotta ihmiset siirtyisivat autoista joukkoliikenteen käyttäjiksi. Minkähän tähden tämä ei tunnu yhtä uskottavalta kuin päinvastainen väite?
Niinpä. Kyllä olisi viisaampaa vähentää veroja linja-autoliikenteeltä suoraan, kuin periä siltä kaiken maailman dieselverot. Tavarakuljetuksissa ei ole suurta merkitystä, jos dieselveroja nostetaan, sillä tavara kulkee aina ja kuorma-autoliikenne ei ole sitä paitsi sieltä ekologisimmasta päästä. Sen sijaan linja-autoliikenteen rokottaminen ylimääräisillä maksuilla johta autoistumisen lisääntymiseen ja tämä taas on ekologisesti huonompi vaihtoehto, joten sitä ei tule suosia. Raideliikennettä pitäisi huomattavasti subventoida tieliikenteeseen nähden ja testata, millä keinoilla saataisiin eniten väkeä raiteille.
Minusta kylläkin raideliikenteessä pitää tukea rakenteellisia muutoksia, joilla vähennetään nykyistä subventiotarvetta. Eihän oikeasti ole mitään järkeä esim. Oikoradan tapauksessa, jossa bussijoukkoliikenne on toiminut ilman suoraa tukea tällä osuudella ja VR Oy vaatii vastaavan liikenteen hoidosta 4 M euroa vuodessa subventiota.Raideliikennettä pitäisi huomattavasti subventoida tieliikenteeseen nähden ja testata, millä keinoilla saataisiin eniten väkeä raiteille.
Minusta kylläkin raideliikenteessä pitää tukea rakenteellisia muutoksia, joilla vähennetään nykyistä subventiotarvetta. Eihän oikeasti ole mitään järkeä esim. Oikoradan tapauksessa, jossa bussijoukkoliikenne on toiminut ilman suoraa tukea tällä osuudella ja VR Oy vaatii vastaavan liikenteen hoidosta 4 M euroa vuodessa subventiota.
Sosialistimaissa oli yleensä lähes ilmainen joukkoliikenne, siis paljon tukea. Se oli niin korkealaatuista, että sen ovat voittaneet yksityiset pikkubussijärjestelmät, joissa hinta on moninkertainen, mutta henkensä uhalla on kuitenkin mahdollisuus päästä perille....on kummallista että käsitetään joukkoliikenteen perusyhtälö olemaan F(x) = Paljon rahaa ja tukea = hyvä joukkoliikenne..
syö enemmän matkustajia joukkoliikenteestä kuin kyseinen dieselveron nosto. Erään lehden ylesönosatokirjoituksessakun asut Kehä I ulkopuolella niin et voi tulla toimeen ilman omaa autoa
kyseinen lainaus osoitta nykyisen trendin kaikki ja heti eikä tulevasta huolta. Ja autojen mainonta perustuu aika pitkälti mielikuviin vai oletteko nähnyt automainosta jossa auto seisoo keskellä ruuhkia savusumun keskellä, enpä usko yleensä kyseisissä mainoksissa ei näy muita autoja ja siitä tulee mielikuva autoilun vapaudesta. Yksi mikä syö matkustajia julkiselta liikenteeltä on vaihdot mitä enemmän on vaihtoja matkan varrella sitä suurempi on riski että kyseinen henkilö ottaa oman auton, toinen asia mikä syö matkustajia on matka-aika jos matka-aika on julkisilla puolet pidempi kuin henkilöautolla niin kumman te ottaisitte ?minä en välitä miten polttoaineet riittävät tulevaisuudessa, minä tahdon nauttia työni hedelmistä ja kuljen omalla autolla
Tavarakuljetuksissa ei ole suurta merkitystä, jos dieselveroja nostetaan, sillä tavara kulkee aina ja kuorma-autoliikenne ei ole sitä paitsi sieltä ekologisimmasta päästä.
Minusta kylläkin raideliikenteessä pitää tukea rakenteellisia muutoksia, joilla vähennetään nykyistä subventiotarvetta.
Kyllä kevennysten kuuluisi koskea myös rekkoja,koneurakoitsijoita.
Toiseen esimerkkiin vaihdetaan bussiin vain kaksi matkustajaa:
Eli tässä nostaa bussin kustannuksia huomattavasti enemmän -> lisää autoistumista, mutta ohjaa silti ekologisempaan kulkumuotoon.
Käsittääkseni ongelma on nykyään, että kuorma-autot ovat liian suosittu tapa kuljettaa tavaraa paikasta toiseen ja junaliikenne liian vähän suosittu, joten minusta tieliikennettä ei tulisi subventoida mitenkään
Tässä on vaan se juttu, että kun joku matkustaa Helsingistä vaikkapa Laukaalle, niin Helsingistä Jyväskylään hän pääsee kannattavalla junareitillä, mutta Jyväskylästä Laukaalle ajaa ostoliikenteen bussi. Kun nyt tämä ostoliikenteen busi lakkautetetaan, hän tekee koko matkan henkilöautolla. Onko se ekologisempaa kuin ajaa sitä lyhyttä ostoliikenteen reittiä?
Ja tämä ostoliikenne kannattaisi mielestäni hoitaa mielummin jollakin minibusseilla tai mahdollisesti jopa vain tarpeen tullen kulkevilla maxitakseilla, oikein pieneillä matkustajavirroilla tuollainen taksityylinen kuljetus tulisi luultavasti jopa halvemmaksi kuin nykyisenkaltainen ostoliikenne.