Dm12 – eikö se olisi jo aika korvata?

Liittynyt
26 Huhtikuu 2022
Viestit
107
Kaikki varmasti tietävät Dm12:n ongelmat. Jatkuvat tulipalot, kapasiteettiongelmat, ei ilmastointia, mitä vielä.

Milloinkohan ko. kiskobussit tullaan korvaamaan, aika olisi jo nyt, kun ovat osoittautuneet aivan sysihuonoiksi…?
Millähän ne sitten voisi korvata, kun aika koittaa…?
 
Tämä ei varmaan ole se vastaus, jonka halusit kuulla, mutta eiköhän ne korvata linja-autoilla.

Jos matkustajamäärät on niin pieniä, että tuon kokoluokan vehje riittää, niin silloin juna on ikävä kyllä väärä väline.
 
Tämä ei varmaan ole se vastaus, jonka halusit kuulla, mutta eiköhän ne korvata linja-autoilla.

Jos matkustajamäärät on niin pieniä, että tuon kokoluokan vehje riittää, niin silloin juna on ikävä kyllä väärä väline.
Mutta niin kuin sanoin, eihän ne usein edes riitä. Hyvin usein ajetaan tuplana ja siltikään ei aina riitä istumapaikkaa kaikille. Niillä kuitenkin ajetaan sen verran pitkiä matkoja, että istumapaikka kyllä pitäisi olla. Ei varmasti bussi riitä niitä korvaamaan.
 
Kalustomäärä ei usein riittä ajamaan tuplana! Siksi keväällä ja kesällä ajetaan lähes päivittäin linja-autoja lisäkapasiteettia varten.
Ja juuri tämä mielestäni on osoitus siitä, että vielä on käyttöä taajamajunille (vai kiskobusseiksiko niitä nykyään sanotaan)... oletuksena pitäisi olla, että junassa pitäisi olla pääosin riittävästi kapasiteettia ainakin siten, ettei joka vuosi tarvitse samaan aikaan erikseen ajaa linja-autoja lisäkapasiteetiksi.

Stadlerilla olisi valikoimissa joko melkein täysin Dm12:den kapasiteettia vastaava RS Zero, mutta koska kapasiteetti voisi olla hitusen nykyistä suurempi, olisi kaksi- tai kolmivaunuinen Flirt Akku ehkä käytännöllisempi. Sen voisi tilata myös pantografilla varustettuna, koska joillakin reiteillä on osittain lyhyitä matkoja sähköistetty (esim. Tampereelta Jyväskylään Tampere-Orivesi-väli)
 
Ja juuri tämä mielestäni on osoitus siitä, että vielä on käyttöä taajamajunille (vai kiskobusseiksiko niitä nykyään sanotaan)... oletuksena pitäisi olla, että junassa pitäisi olla pääosin riittävästi kapasiteettia ainakin siten, ettei joka vuosi tarvitse samaan aikaan erikseen ajaa linja-autoja lisäkapasiteetiksi.
Näinhän se on, mutta valitettavasti valtakunnanpolitiikassa junat eivät kiinnosta pätkääkään, ellei kyse ole jostain megaprojektista, jota ei kuitenkaan ikinä toteuteta.
 
Näinhän se on, mutta valitettavasti valtakunnanpolitiikassa junat eivät kiinnosta pätkääkään, ellei kyse ole jostain megaprojektista, jota ei kuitenkaan ikinä toteuteta.
No ei nykyinen kiinnostukseen puute ole oikea argumentti, koska siihenkin voi vaikuttaa äänestämällä. Junat jo valmiilla ratainfralla ovat edullisempia, koska yksi kuljettaja ja yksi isompi juna vs monta kuljettajaa useaan bussiin. Pienempi kitka metalli metallia vasten kuin kumi asfalttia vasten, esteettömyys, huoltovarmuuden ylläpito radoilla, ratojen ylläpito myös tavaraliikennettä varten, raideliikenteen saamat suuremmat matkustajamäärät busseihin verrattuna. + junakaluston pidempi käyttöikä.
 
No ei nykyinen kiinnostukseen puute ole oikea argumentti, koska siihenkin voi vaikuttaa äänestämällä.
Loppupeleissä äänestäjiäkään ei taida kauheasti kiinnostaa.

Junat jo valmiilla ratainfralla ovat edullisempia, koska yksi kuljettaja ja yksi isompi juna vs monta kuljettajaa useaan bussiin. Pienempi kitka metalli metallia vasten kuin kumi asfalttia vasten, esteettömyys, huoltovarmuuden ylläpito radoilla, ratojen ylläpito myös tavaraliikennettä varten, raideliikenteen saamat suuremmat matkustajamäärät busseihin verrattuna. + junakaluston pidempi käyttöikä.
Tähän vielä lisäksi raidekerroin, koska ihmiset matkustavat paljon mielummin junalla kuin bussilla. Poliittisen tahdon lisäksi suurin este taitaa olla se (ja ehkä sen tahdonkin este), ettei Suomeen voi vuokrata kalustoa juuri mistään. Alkuinvestoinnit ovat liian massiiviset kiskobussikunnille, eikä valtiolla ole tahtoa kustantaa niitä.
 
Takaisin
Ylös