P61 on 3.9.06 alkaen kokonaan kaksikerroksinen autovaunuja myöten. Junan suurin sallittu nopeus nousee mitä ilmeisemmin 160 km/h:iin, kun kalusto sen sallii. Loppuvuoden liikenne Kemijärvelle hoidettaneen kalustolla Dv12+EFit+Eit, mutta
Oma ehdotukseni Kemijärven liikenteen jatkamiseksi on seuraavanlainen:
Kiskobussi lähtisi Haaparannasta aamulla kuuden aikoihin. Pysähdyspaikat olisivat Tornio, Kemi, Tervola, Muurola, Rovaniemi, Vika, Misi ja Kuusivaara. Kemiin saavuttaisiin vähän ennen P61:n lähtöaikaa. Kiskobussi lähtisi P61:sen jälkeen, eli etelästä Tervolaan ja Muurolaan matkustavilla olisi mahdollisuus vaihtaa kiskobussiin. Rovaniemellä P61:sen matkustajilla olisi 5-10 minuutin vaihtoaika Kemijärven kiskobussiin, (nykyisin vaihtotöistä johtuen Roin pysähdys on 24 min). Kemijärvelle saavuttaisiin Kiskobussin lyhyen Rovaniemen seisonta-ajan ja paremman kiihtyvyyden ansiosta noin puoli tuntia nykyistä aikaisemmin.
Iltajuna Kemijärveltä Haaparantaan lähtisi noin klo 20, (P68:n lähtöajasta riippuen. "Lätällä" voisi liikennöidä päivän aikana Kemijärvi-Haaparanta-Kemijärvi, jotta kalusto ja miehistö olisi tehokkaassa käytössä. Kyllä varmaan matkustajamäärätkin kasvaisivat, kun vuorotarjontaa olisi enemmän - ja taajamajunan liputhan ovat vähän edullisempia kuin pikajunan.
Oma ehdotukseni Kemijärven liikenteen jatkamiseksi on seuraavanlainen:
Kiskobussi lähtisi Haaparannasta aamulla kuuden aikoihin. Pysähdyspaikat olisivat Tornio, Kemi, Tervola, Muurola, Rovaniemi, Vika, Misi ja Kuusivaara. Kemiin saavuttaisiin vähän ennen P61:n lähtöaikaa. Kiskobussi lähtisi P61:sen jälkeen, eli etelästä Tervolaan ja Muurolaan matkustavilla olisi mahdollisuus vaihtaa kiskobussiin. Rovaniemellä P61:sen matkustajilla olisi 5-10 minuutin vaihtoaika Kemijärven kiskobussiin, (nykyisin vaihtotöistä johtuen Roin pysähdys on 24 min). Kemijärvelle saavuttaisiin Kiskobussin lyhyen Rovaniemen seisonta-ajan ja paremman kiihtyvyyden ansiosta noin puoli tuntia nykyistä aikaisemmin.
Iltajuna Kemijärveltä Haaparantaan lähtisi noin klo 20, (P68:n lähtöajasta riippuen. "Lätällä" voisi liikennöidä päivän aikana Kemijärvi-Haaparanta-Kemijärvi, jotta kalusto ja miehistö olisi tehokkaassa käytössä. Kyllä varmaan matkustajamäärätkin kasvaisivat, kun vuorotarjontaa olisi enemmän - ja taajamajunan liputhan ovat vähän edullisempia kuin pikajunan.