Lauri Räty
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 28 Kesäkuu 2005
- Viestit
- 477
Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
Osaako kukaan sanoa mikä on tällaisen kärryn huippunopeus dieselillä ajettaessa? Olisiko siitä ollut vaihtoehdoksi VR:n kiskobusseille?Lauri Räty sanoi:Kävin koematkustamassa Alstom Regio Citadis -duoraitiovaunun Linköping - Åtvidaberg -radalla. Ohessa muutama valokuva koeajoista. Kuvat saat isommiksi klikkaamalla niitä.
Ajomoottoreiden teho on 600 kW ja dieselmoottoreiden 2x375 kW, joten eiköhän suurin nopeus ole sama 100 km/h niin sähköllä kuin dieselilläkin. Minä olen edelleenkin sitä mieltä, että Saksassa raitiovaunujen suurin sallittu nopeus on 90 km/h, mutta koska en löydä Aamulehteä kummempaa lähdettä tiedolleni, en voi väitellä tämän foorumin asiantuntijoita vastaan. Tämä ratikka ei olisi ollut hyvä vaihtoehto VR:n kiskobusseille, koska sen huippunopeus ja murtolujuus ovat molemmat alhaisia. Vaunun hinta ja kapasiteetti ovat suuremmat kuin kiskobussilla.R.Silfverberg sanoi:Osaako kukaan sanoa mikä on tällaisen kärryn huippunopeus dieselillä ajettaessa? Olisiko siitä ollut vaihtoehdoksi VR:n kiskobusseille?
vompatti sanoi:Tämä ratikka ei olisi ollut hyvä vaihtoehto VR:n kiskobusseille, koska sen huippunopeus ja murtolujuus ovat molemmat alhaisia. Vaunun hinta ja kapasiteetti ovat suuremmat kuin kiskobussilla.
Lauri Räty sanoi:Tämähän ei varsinainen juna olekaan, vaan nimenomaan raitiovaunu jolla voidaan ajaa myös rautateillä. Ruotsalaiset eivät tätä nyt kokeile löytääkseen junaa korpiradoille, vaan linkittämään kaupunkiseutujen tajaamia toisiinsa. Tälla tavalla pyritään luomaan seutualueita joilla voi elää yhtä hyvin maaseudulla tai kaupungissa ilman että täytyy miettiä miten työ- tai koulumatkat sujuvat. Duoraitiovaunu vie suoraan maaseudun seisakkeelta kaupunkin keskustaan.
R.Silfverberg sanoi:Suomessakaan kaikki radat pk-seudun ulkopuolella ei ole täyttä korpea. Mieleeni tuli että jollain tällaisella voisi harjoittaa paikallisliikennettä Turun seudulla sekä Kokemäenjoen, Kymeenlaakson ja Etelä-Karjalan teollisuuspaikkakuntien ympäristössä joissa on sekä sähköistettyä päärataa että sähköistämätöntä sivurataa.
vompatti sanoi:Minä olen edelleenkin sitä mieltä, että Saksassa raitiovaunujen suurin sallittu nopeus on 90 km/h.