Vs: Pendolinot ovat huijausta
Täytyypä älähtää, kun tämä kalikka lienee osoitettu minulle. VR:ltä on aikaisempina vuosina useissa yhteyksissä ilmoitettu dieselvetureiden taloudelliseksi käyttöiäksi mainitsemani 35 vuotta. Tällä logiikalla on tähän asti toimittu ja monet veturi- ja moottorivaunusarjat on hylätty jo huomattavasti uudempinakin. Dv12-sarjan kohdalla on näemmä kuitenkin otettu uusi strategia. Omistajan kannalta ymmärrän, ettei uusiin vetureihin haluta investoida tilanteessa, jossa tavaraliikenteen kilpailu on vapautumassa ja rataverkon jatkosähköistyksen laajuus on epävarma. Ratkaisu on lyhyellä aikavälillä edullinen, mutta tulee pidemmän päälle kalliiksi. Vanhimmille vetureille tehtävä mittava saneeraus ei vaikuta mitenkään niiden moottoreiden taloudellisuuteen ja päästöihin, jotka ovat huomattavan korkealla tasolla uusiin dieselmoottoreihin verrattuna. Mielestäni VR ei voi valtiollisena ja valtakunnallisena liikennöitsijänä sivuuttaa ympäristönäkökohtia varsinkin, kun ekologisuuttaa käytetään yhtiön markkinoinnissakin.
Vaikka Dv12-veturit ovatkin jo suurelta osin yli-ikäisiä, en vaadi niiden romuttamista. Riittää, kun niihin vaihdetaan uudet vähäpäästöiset moottorit. Tämän viestiketjun esimerkkimaassa on päädytty samaan ratkaisuun, kuin lähes kaikissa muissakin Euroopan maissa, eli vanhoja dieselvetureita korvaamaan on tilattu uusia. Niissä maissa, joissa vielä käytetään yli 40-vuotta vanhaa kalustoa, on vetureiden moottorit uusittu viimeistään 2000-luvulla. Poikkeuksena ovat muutamat yksityiset operaattorit, mutta näiden omistamien vetureiden yhteenlaskettu määräkään ei ylitä Dv12-sarjaa.
Minä ihmettelen sitä, että eräs suomalainen junaharrastaja Internetissä vaatii Dv12-sarjan romuttamista! Sama harrastaja kertoo VR:n todenneen, että dieselveturin taloudellinen käyttöikä olisi vain 35 vuotta (tämän jälkeen on outoa, että VR ei vetureita ole romuttanut). Mutta ehkä näillä nettifoorumeilla on hyvä provoilla.
Täytyypä älähtää, kun tämä kalikka lienee osoitettu minulle. VR:ltä on aikaisempina vuosina useissa yhteyksissä ilmoitettu dieselvetureiden taloudelliseksi käyttöiäksi mainitsemani 35 vuotta. Tällä logiikalla on tähän asti toimittu ja monet veturi- ja moottorivaunusarjat on hylätty jo huomattavasti uudempinakin. Dv12-sarjan kohdalla on näemmä kuitenkin otettu uusi strategia. Omistajan kannalta ymmärrän, ettei uusiin vetureihin haluta investoida tilanteessa, jossa tavaraliikenteen kilpailu on vapautumassa ja rataverkon jatkosähköistyksen laajuus on epävarma. Ratkaisu on lyhyellä aikavälillä edullinen, mutta tulee pidemmän päälle kalliiksi. Vanhimmille vetureille tehtävä mittava saneeraus ei vaikuta mitenkään niiden moottoreiden taloudellisuuteen ja päästöihin, jotka ovat huomattavan korkealla tasolla uusiin dieselmoottoreihin verrattuna. Mielestäni VR ei voi valtiollisena ja valtakunnallisena liikennöitsijänä sivuuttaa ympäristönäkökohtia varsinkin, kun ekologisuuttaa käytetään yhtiön markkinoinnissakin.
Vaikka Dv12-veturit ovatkin jo suurelta osin yli-ikäisiä, en vaadi niiden romuttamista. Riittää, kun niihin vaihdetaan uudet vähäpäästöiset moottorit. Tämän viestiketjun esimerkkimaassa on päädytty samaan ratkaisuun, kuin lähes kaikissa muissakin Euroopan maissa, eli vanhoja dieselvetureita korvaamaan on tilattu uusia. Niissä maissa, joissa vielä käytetään yli 40-vuotta vanhaa kalustoa, on vetureiden moottorit uusittu viimeistään 2000-luvulla. Poikkeuksena ovat muutamat yksityiset operaattorit, mutta näiden omistamien vetureiden yhteenlaskettu määräkään ei ylitä Dv12-sarjaa.
Viimeksi muokannut moderaattori: