Ehdotuksiani Helsingin bussilinjaston muuttamiseksi

Vaikka tuntuisi houkuttelevalta lähteä yhdistämään joitakin linjoja, kuten nyt 58 ja 59, niin en näe siinä kuitenkaan järkeä. 58 ja 59 ovat jo tällä hetkellä raskaasti kuormitettuja varsinkin ruuhka-aikaan. Jos linjat yhdistettäisiin niin vuorovälin pitäisi olla nykyistä huomattavasti lyhyempi, koska kalustokokoa ei nykyisestä enää juurikaan voi kasvattaa. Suuri osa vuoroista ajetaan jo nyt eli-kalustolla, lyhyempi vuoroväli taas johtaisi bussien peräkkäinajoon. Samalla osuus Pasilasta Meilahden suuntaan muuttuisi vaihdolliseksi ja juuri tämä yhteys taitaa olla monelle matkustajalle tärkeä.

Mieluummin yhdistäisin linjat 58 ja 58B yhdeksi linjaksi 58 Itäkeskus - Pasila - Meilahden klinikat, tämä siis sen jälkeen kun Munkkivuoren ratikka olisi rakennettu. 50 ja 59 yhdistäminen oli perusteltua koska Sörnäisten satama lopetti toimintansa ja 59:n reittiä pystyi jatkamaan suoraa 50:n reittiä Ilmalasta Pajamäkeen. 58 ja 59 sen sijaan palvelevat Pasilan jälkeen aivan eri alueita, 58 Meilahden suuntaa ja 59 Pitäjänmäen suuntaa. 62 on hyvä esimerkki linjasta joka todellakin pitäisi korvata joko linjalla 51 tai 66A mutta tätähän ei aikoinaan saatu kokonaan läpi maunulalaisten vastustuksesta johtuen vaan tehtiin kompromissi jolloin ainoastaan 62:n ilta -ja viikonloppuliikenne korvattiin linjalla 66.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vaikka tuntuisi houkuttelevalta lähteä yhdistämään joitakin linjoja, kuten nyt 58 ja 59, niin en näe siinä kuitenkaan järkeä. 58 ja 59 ovat jo tällä hetkellä raskaasti kuormitettuja varsinkin ruuhka-aikaan. Jos linjat yhdistettäisiin niin vuorovälin pitäisi olla nykyistä huomattavasti lyhyempi, koska kalustokokoa ei nykyisestä enää juurikaan voi kasvattaa. Suuri osa vuoroista ajetaan jo nyt eli-kalustolla, lyhyempi vuoroväli taas johtaisi bussien peräkkäinajoon. Samalla osuus Pasilasta Meilahden suuntaan muuttuisi vaihdolliseksi ja juuri tämä yhteys taitaa olla monelle matkustajalle tärkeä.

Mieluummin yhdistäisin linjat 58 ja 58B yhdeksi linjaksi 58 Itäkeskus - Pasila - Meilahden klinikat, tämä siis sen jälkeen kun Munkkivuoren ratikka olisi rakennettu. 50 ja 59 yhdistäminen oli perusteltua koska Sörnäisten satama lopetti toimintansa ja 59:n reittiä pystyi jatkamaan suoraa 50:n reittiä Ilmalasta Pajamäkeen. 58 ja 59 sen sijaan palvelevat Pasilan jälkeen aivan eri alueita, 58 Meilahden suuntaa ja 59 Pitäjänmäen suuntaa. 62 on hyvä esimerkki linjasta joka todellakin pitäisi korvata joko linjalla 51 tai 66A mutta tätähän ei aikoinaan saatu kokonaan läpi maunulalaisten vastustuksesta johtuen vaan tehtiin kompromissi jolloin ainoastaan 62:n ilta -ja viikonloppuliikenne korvattiin linjalla 66.
Linja 50?

Silmämääräisesti, eli voin olla väärässä, 58 on erittäin kuormitettu ensisijaisesti Pasila - Meikku ja täysi välillä AKK-Pasila. Idempänä ja lännempänä taas tyhjempää. Näyttää siltä että viiden minuutin välein kulkevan bussin kapasiteetti ei riitä Pasila-Meikku joten kannattaa käyttää isompaa kulkuneuvoa. Bussilla taas tuo muu osuus tarjonnee sopivan kuorman. Jos Itis-Meikku välillä on merkittävästi matkustajia, en tiedä ja vähän epäilen että Itiksestä tulevat jäävät etupäässä Pasilaan, niin voin tuo tehdä niinkin että 58B jää vaikka niin että se oikaistaan ohi Pasilan suoraan Nordenskiöldinkadulle, 58 lakkautetaan ja 59 jatkaa Itikseen. Jotenkin vaan kuvittelisin että Itis-Meikku välillä metro + 4/14/18 on se miitä matkustajat käyttävät.

Joka tapauksessa, jotain tuolle linjastospagetille pitää tehdä. Ei nyt ole esimerkiksi järkevää että Munkan seudulla on yksi ratikka, kohta kai kaksi, kuusi sisäistä bussilinjaa (14, 18, 52, 53, 57, 58) ja seitsämäs jos lasketaan Seurasaari (24) mukaan, sekä vielä neljä seutulinjaa päälle. Ja Joukoja. Munkkiniemessäa ja Munkkivuoressa on yhteensä kuitenkin vain noin 16 000 asukasta ja siten rajallisesti matkustajia, eli tuommoinen ei ole taloudellisestikaan kestävää. Ja Pajamäen (1800 asukasta) voi muuten tarvittaessa evakuoida ruuhkatunnissa ihan normaalilla vuoroliikenteellä (59 ja 14 kummatkin 8 min vuorovälillä).
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Eihän 57:aa kannata lakkauttaa, kun sitähän ollaan kohta jatkamassa Latokartanosta Kontulaan.
Kun linjaa 57 halutaan jatkaa takaisin Itäkeskukseen (muistaakseni siitä on adressikin) niin miksei sitä jatkettaisi tämän uuden (nykyisen) 94:sen reittiä (vanha 94A) Itäkeskukseen? 94 ajaisi vanhaa reittiään (kuva) ja myöhemmin jatkaisi Jakomäkeen Maratontunnelia joka on Helsingin rajojen sisällä ja alkaa Kiinalaispuiston tiimoilta päättyen Porvoonväylän Jakomäen liittymään.
 

Liitetiedostot

  • linjan_94_vanha_reitti.jpg
    linjan_94_vanha_reitti.jpg
    134.3 KB · Lukukerrat: 612
45 linja voitaisiin lakkauttaa ja 39 voisi ajaa ensin Neulastielle ja sitten sieltä Malminkartanon juna-aseman kautta takaisin Kamppiin. Sille voitaisiin silloin tehdä ajantasauspysäkki siihen missä sillä oli ennen päätepysäkki, eli aivan Vihdintien viereen.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
...myöhemmin jatkaisi Jakomäkeen Maratontunnelia joka on Helsingin rajojen sisällä ja alkaa Kiinalaispuiston tiimoilta päättyen Porvoonväylän Jakomäen liittymään.

Tämä tunnelihan on hyvä homma, 94N voidaan jatkaa Jakomäkeen eikä 05N:n tarvitse käydä ajamassa Jakomäen kautta. Toisaalta rengasmaiset 0xN-linjat ollaan varmaan muutenkin kohta korvaamassa samalla tavalla kuin idässä korvattiin linjoilla 85N-97N.
 
Mielestäni linjan 57 länsipää on ongelmallisempi kuin sen itäpää. Se on mielestäni onneton tynkä. Eihän sillä ole kuin muutama pysäkki Munkkivuoren päättärin ja Keskuspuiston välissä. Sen tähden aiemminkin olen miettinyt sille jatketta sen länsipäässä. Sinänsä 57 on poikkittaislinjaksi mukavan suoraviivaisesti kulkeva ja sen reitti on siltä osin optimaalinen. Jos joskus tuolla linjastoremonttia tehdään, niin toivonkin, että tuota linjaa jatkettaisiin länsipäästään jonnekin, esimerkiksi vaikka Pitäjänmäen suuntaan.

Koskelantien varrella on myöskin ihan mukavasti asutusta. Viikintien varsi on hieman tehottomammin rakennettu, mutta tuohonkin voi tulla tulevaisuudessa muutos. Tämmöinen dokumentti löytyy netistä: Viikinrannan kehittämistavoitteet , 17.2.2011, Helsingin kaupunkisuunnitteluvirasto, Kantakaupungin itäranta-projekti. Mielenkiintoinen osa-alue tuolla on osa-alue 2 eli Viikin entisen jätepuhdistamon alue (s.15). Tuolla sanotaan, että Viikintien varteen tutkitaan toimitilavaltaisen alueen sijoittamista ja tämän toimitilavaltaisen alueen ja virkistysalueen väliin tutkitaan mahdollisuuksia sijoittaa asumista. Toinen mielenkiintoinen osa-alue tuolla on osa-alue 4 eli Kallio ja Helsingin sähköaseman alue. Tuolla sanotaan, että tuolle alueelle tutkitaan asuinkerrostalojen sijoittamista. Sivulla 17 sanotaan myös, että tutkitaan mahdollisuuksia kehittää Viikintietä nykyistä kaupunkimaisempana katuna. Siis tuota seutua on tarkoitus tiivistää ja kehittää kaupunkimaisempaan suuntaan. Tuo projekti on vasta alkuvaiheessa ja tuhrautuu vielä runsaasti aikaa ennenkuin mitään konkreettista tapahtuu jos ylipäätään on tapahtuakseen. Tällä hetkellä tuolla muuten on pari kerrostaloa rakenteilla Viikintien pohjoispuolelle aikalailla Vanhankaupunginkosken lähelle. Idempänä linjan 57 reitillä Viikki yliopiston tiloineen ja Latokartano ovat ainakin tarpeeksi tiiviisti rakennettuja.

Itäpäässä linjaa 57 tullaan jatkamaan Kontulan metroasemalle. Jos siitä jonnekin vielä halutaan jatkaa tuota linjaa, niin Mellunmäki voisi olla hyvä vaihtoehto. Tuolloin yhteydet idästä päin Viikkiin parantuisivat mukavasti.
 
Tällä hetkellä tuolla muuten on pari kerrostaloa rakenteilla Viikintien pohjoispuolelle aikalailla Vanhankaupunginkosken lähelle.
Tarkoittanet noilla taloilla Viikinmäkeä (Viikinmäki - kukkulakaupunki). Viikinmäen alue on Viikin osayleiskaavassa asuntoaluetta, työpaikka-aluetta ja puistoa. Asuntokerrosalaa on noin 144 000 k-m² ja työpaikkakerrosalaa noin 54 700 k-m².
Eli kyllä tiivistyy.
Siellä lapsena leikittiin. Ja nyt ne räjäyttää ne kalliotkin pois. Niin kuin tuossa Viikintien laidan uudiskohteessa.
 
Tarkoittanet noilla taloilla Viikinmäkeä (Viikinmäki - kukkulakaupunki). Viikinmäen alue on Viikin osayleiskaavassa asuntoaluetta, työpaikka-aluetta ja puistoa. Asuntokerrosalaa on noin 144 000 k-m² ja työpaikkakerrosalaa noin 54 700 k-m².
Eli kyllä tiivistyy.
Siellä lapsena leikittiin. Ja nyt ne räjäyttää ne kalliotkin pois. Niin kuin tuossa Viikintien laidan uudiskohteessa.

En puhu nyt Viikinmäestä. Siellä todella on tällä hetkellä rakenteilla pari mielenkiintoisen näköistä terassitaloa. Tarkoitan tässä kartassa noita neljää suunnilleen pohjois-eteläsuuntaisesti sijoittuvaa kerrostaloa lähellä Vanhankaupunginkoskea: kyseessä on as oy Viikinranta, 84 asuntoa, Att:n hitaskohde. Kun nuo valmistuu Viikintien alkupäästä tulee jo pikkuisen kaupunkimaisemman tuntuinen, sillä onhan tuossa kohtaa toisella puolella rivi punatiilisiä kerrostaloja jo valmiina. Tuo on melko pieni juttu, mutta toivottavasti Viikintien varren alueiden kehityssuunnitelmia viedään tarmokkaasti eteenpäin. Odotan mielenkiinnolla vaikkapa entisen jätevedenpuhdistamon alueen kaavaa ja jotain havainnekuvia alueen suunnitelmista.
 
En puhu nyt Viikinmäestä. kyseessä on as oy Viikinranta, 84 asuntoa, Att:n hitaskohde.
Näyttää siellä olevan jonkinlainen nimistökaaos; Viikinranta, Kalastajanranta, Viikinmäki. Samaa aluetta kuitenkin tarkoitan.
Stadin sivuilta en nyt jaksa löytää mitään tolkkua noihin nimiin.
 
Takaisin
Ylös