Elimäenkadun ja Mäkelänkadun risteys

Eikö noita kiskojen yliajoja, varsinkin sellaisia missä ei ole edes valoja, voisi vaan sulkea Mäkelänkadulla?
Niin, raitiovaunujen ja muiden tienkäyttäjien välisiä onnettomuuksia ei voi kokonaan estää muuten kuin eriyttämällä kulkuväylät kokonaan toisistaan. Eikä sekään aina riitä, vrt. metroliikenteeseen.
 
Eikö noita kiskojen yliajoja, varsinkin sellaisia missä ei ole edes valoja, voisi vaan sulkea Mäkelänkadulla?
Eivätkä ne valotkaan auta. Olen päässyt hyvin näkemään miten esimerkiksi Jokerivaloja kunnioitetaan. Vaikka on kaksi punaista rinnan, niin ei kun läpi.
Lisäksi meillä on autoissa taustapeili ja sivupeilit, sekä yleensä kuljettajan pääkin pystyy kääntymään.
Mutta jos ei mitään niistä käytä, eikä välitä mistään, niin sitten kolisee.
 
Niin, raitiovaunujen ja muiden tienkäyttäjien välisiä onnettomuuksia ei voi kokonaan estää muuten kuin eriyttämällä kulkuväylät kokonaan toisistaan. Eikä sekään aina riitä, vrt. metroliikenteeseen.
Riskejä voi pienetää vähentämällä mahdollisia onnettomuuspaikkoja. Turhimmat malliin merkitsemättömät kiskojen ylitykset Mäkelänkadulla pitäisi poistaa ihan jo liikenteen sujuvuuden vuoksi.
 
Eivätkä ne valotkaan auta. Olen päässyt hyvin näkemään miten esimerkiksi Jokerivaloja kunnioitetaan. Vaikka on kaksi punaista rinnan, niin ei kun läpi.
Lisäksi meillä on autoissa taustapeili ja sivupeilit, sekä yleensä kuljettajan pääkin pystyy kääntymään.
Mutta jos ei mitään niistä käytä, eikä välitä mistään, niin sitten kolisee.

No, tässäkin kolaripaikassa varmasti näkyisi ainakin tilastoissa positiivisesti jos jokerivalot asennettaisiin. Tottakai aina jää jonkinlainen nippu jääriä jotka kolareita aiheuttavat.
 
Keski-ikäsiä fabujahan ne aika paljon on. Nuorilla sgloddeilla harvemmin on noihin SLK-Mersuihinkaan varaa.
 
Keski-ikäsiä fabujahan ne aika paljon on. Nuorilla sgloddeilla harvemmin on noihin SLK-Mersuihinkaan varaa.

Vähän samaa mieltä. Tyypillisesti siinä 40-50 v., mutta ikähaarukka on toisinaan vähän laajempikin. Alla yleensä vähän tyyriimpi automalli, Audia, BMW:tä, jotain vähän loistokkaampaa ja muhkeampaa japanilaista jne.
 
Keski-ikäsiä fabujahan ne aika paljon on. Nuorilla sgloddeilla harvemmin on noihin SLK-Mersuihinkaan varaa.

Vaikken ymmärrä tsadin slangia niin totean ettei SLK todellakaan ole mikään papparaisten auto vaan nimenomaan nuoremman porukan. Jos mersuista puhutaan niin vanhemman mesefanin näkee useimmiten isomman SL:n vaikkapa neliovisen CLS:n parissa. jne.

Eikä tollanen töppäileminen liikenteessä ole mielestäni mitenkään automerkkisidonnaista. Kyllä siellä nykypäivän korkeat perhevessatkin törmäilee, mutta niitä ei juuri yksilöidä merkeittäin uutisissa.

Ja tuo kolaripaikkakaan ei ole mikään kummoinen, mutta laput silmillä ajelemalla ja minäminää-hokemalla ne kaupunkikolarit tehdäänkin.

"autokoulu 5-vuotiseksi" :D
 
Tuo paikka yhdessä Vääksyntien risteyksen kanssa on sikäli paha, että jos halutaan kestävää ja palvelevaa raitiovaunuliikennettä tässä kaupungissa harjoittaa, niin noissa mennään vaunulla alamäkeen sitä viittäkymppiä, eikä siinä ole mitään RVK:n puolelta tehtävissä jos autoilija töppäilee. Nykytilanteessa osa kuskeista uskaltaa ajaa niinkuin pitää, osa varoitusten (= viimekädessä potkujen) pelossa matelee.

Tasoristeysmäisiä varoituslaitteita toivoisin noihin sekä moniin vastaaviin paikkoihin ihan kaikkien osapuolien edun vuoksi. Ymmärrän autoilijankin näkökulman näissä, ovathan tällaiset paikat pahoja psykologisesti kun kaupunki on rakennettu liikennevaloja täyteen. Yksittäinen tasa-arvoinen risteys kaiken keskellä vaatii aivojen herättelyä tietynlaisesta horroksesta. Jalankulkijatkin ovat täällä sellaisia lampaita, etteivät pidä autoilijoita hereillä valo-ohjaamattomilla suojateillä joita tuolta Mäkelänkadulta sentään löytyisi runsaasti. Lisäksi jos ajaa Mäkelänkadun poikki, niin ylitettävänä on yhteensä kymmenen kaistaa (2*jalkakäytävä, 2*raitiotien raide, 6*autokaista) joiden kaikkien yli pitäisi päästä jäämättä kenenkään eteen seisomaan.
 
Tasoristeysmäisiä varoituslaitteita toivoisin noihin sekä moniin vastaaviin paikkoihin ihan kaikkien osapuolien edun vuoksi.
Tuohan on hyvä idea. Pelkkien vilkkuvien varoitusvalojen lisäksi puomit.
Maksaa jotakin mutta kyllä kolaritkin maksavat ja toisaalta raitiovaunujen liikennöinti nopeutuisi. Siitä saadaan lisähyötyä.
Kaikkin paikkoihin puomit eivät toki ole mahdollisia.
 
Kaikki tuommoiset pikkukujien "tasoristeykset" pitäisi oikeasti vaan poistaa! Ne ovat vaarallisia (joka jo todettiin) ja ne hidastavat raitiovaunuliikennettä turhaan. Jäljelle jäävät risteykset on varustettava riitävällä varustuksella siihen risteykseen nähden.
Samalla voisi myöskin muuttaa ihan virallisesti tasoristeyksiksi risteyksiä, missä autokaista ylittää raitiovaunukiskot. Antaisi ehkä vähän enemmän huomioita ja kunnioitusta autoilijoilta.

Norjassa, missä on vaikka kuinka paljon noita punaisia vilkkuvia valoja, on yleensä myös lisäkilpi "STOPP ved rød blink" (Pysähdy punaisten valojen vilkkuessa). Täällä kun nuo Jokeri-valot ovat suhteellisen harvinaisia, olisi kyllä erittäin hyvä muistuttaa autoilijoita myöskin lisäkilvellä, mitä tuota liikenneopaste tarkoittaa.

/Skurubisin
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Kaikki tuommoiset pikkukujien "tasoristeykset" pitäisi oikeasti vaan poistaa! Ne ovat vaarallisia (joka jo todettiin) ja ne hidastavat raitiovaunuliikennettä turhaan.

Vääksyntie on Helsingin keskeisimpiä sisääntuloväyliä, joten poisto ei ole realistinen vaihtoehto. Poistettaviakin risteyksiä toki löytyy runsaasti. Mutta on myös paikkoja joissa suoran yhteyden katkaiseminen aiheuttaa lisää tukosta seuraavaan isompaan risteykseen, jolloin nettohyöty on negatiivinen. Varoituslaitteiden hinnat ovat tippuneet paljon viime vuosien aikana, joten suosisin niitä.
 
Vääksyntie on Helsingin keskeisimpiä sisääntuloväyliä, joten poisto ei ole realistinen vaihtoehto. Poistettaviakin risteyksiä toki löytyy runsaasti. Mutta on myös paikkoja joissa suoran yhteyden katkaiseminen aiheuttaa lisää tukosta seuraavaan isompaan risteykseen, jolloin nettohyöty on negatiivinen. Varoituslaitteiden hinnat ovat tippuneet paljon viime vuosien aikana, joten suosisin niitä.
Samaa mieltä Vääksyntiestä, mutta liikennemäärät jossain Suvannontien ylityksessä lienee niin pieniä ettei niiden hakeutumisellaa toisille reiteille ole juuri vaikutusta. Minusta tämä pitäisi mennä niin että Mäkelänkadulta on seuraavat kiskojen ylitykset ja mahdolliset vasemmalla kääntymiset autolla etelästä pohjoiseen:
Vääksyntie
Sturenkatu
Kumpulantie
Ehkä Isonniitynkuja
Koskelantie
Pohjolankatu

Ei muita, ja pysäkit mahdollisuuksien mukaan tuohon yhteyteen.
 
Takaisin
Ylös