Antero Alku
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 28 Kesäkuu 2005
- Viestit
- 7,552
Vs: Pisararata
Minusta meillä on seudulla menty pitkään väärin päin. Ja mikä olennaisinta, tyystin ilman riskienhallintaa. Siis uskomalla sokeasti jotain ”laskelmaa”, eikä ole ollut edes aikomusta harkita sitä, mitä tehdään, jos ”laskelma” ei pidäkään paikkansa. ”Riskienhallinta” on ollut parhaimmillaan selittelyä ja tyhmyyksien maksamista, pahimmillaan uusien tyhmyyksien tekoa, jotta edelliset tyhmyydet saataisiin näyttämään joltain muulta kuin tyhmyyksiltä. Tai sitten on ryhdyttyy vääntämään kaikkea muuta siihen malliin, että tyhmyys näyttäisi oikealta ratkaisulta.
Kampusratikan 23 matkustajaa tunnissa matkalle, jolla on satoja kävelijöitä tunnissa, on oikein hyvä esimerkki. Toinen on, että kuljettajaton automaattimetro vähentää pääradan junamatkustajia. Kolmas oiva esimerkki on Jokeri, jolle ei pitänyt olla minkäänlaista matkustajakysynytää. Ja tietenkin erehdyksien kuningas, metro, jonka pitäisi olla neljä kertaa suuremmassa kaupungissa, ja jonka ”riskienhallintaa” on laajentaminen ja kapasiteetin purkaminen.
Viides esimerkki on ketjun aihe Pisara. Kun edes laskelma ei osoita sitä tarpeelliseksi tai hyödylliseksi, niin sitten aletaan kopeloida laskelmaa. Ja kas, kohta kaikki taas uskovat, että mahdollisimman kallis hanke on ihan välttämätön. Ilmeisesti jopa kopeloijat itse.
Antero
Olen täsmälleen samaa mieltä. Kaikka laskelmat ovat vain todellisuuden jäljittelyä, alkeellisia simulointeja, jotka parhaimmillaankin pitävät paikkansa vain jollain tarkkuudella ja rajatuissa olosuhteissa. Ne eivät koskaan ole absoluuttinen totuus, ja kaikkien laskujen kanssa pitää käyttää ensisijaisesti järkeä. Jos järki ja laskelma tuntuvat menevän yhteen, voi laskelmaa pitää tukena sille, mitä järki sanoo. Ei koskaan toisin päin.Ihmiset nyt päättää esimerkiksi puolisonsa, asuinpaikkansa, lisääntymisen, uransa, jne. eli oikeastaan kaikki isot asiat käytännössä mutulla, ja ihan hyvin noin keskimäärin menee. Miksi joku investointipäätös olisi eri asia? Tehdään mieluummin riskienhallintaa, eli mitä sitten jos meneekin pieleen.
Minusta meillä on seudulla menty pitkään väärin päin. Ja mikä olennaisinta, tyystin ilman riskienhallintaa. Siis uskomalla sokeasti jotain ”laskelmaa”, eikä ole ollut edes aikomusta harkita sitä, mitä tehdään, jos ”laskelma” ei pidäkään paikkansa. ”Riskienhallinta” on ollut parhaimmillaan selittelyä ja tyhmyyksien maksamista, pahimmillaan uusien tyhmyyksien tekoa, jotta edelliset tyhmyydet saataisiin näyttämään joltain muulta kuin tyhmyyksiltä. Tai sitten on ryhdyttyy vääntämään kaikkea muuta siihen malliin, että tyhmyys näyttäisi oikealta ratkaisulta.
Kampusratikan 23 matkustajaa tunnissa matkalle, jolla on satoja kävelijöitä tunnissa, on oikein hyvä esimerkki. Toinen on, että kuljettajaton automaattimetro vähentää pääradan junamatkustajia. Kolmas oiva esimerkki on Jokeri, jolle ei pitänyt olla minkäänlaista matkustajakysynytää. Ja tietenkin erehdyksien kuningas, metro, jonka pitäisi olla neljä kertaa suuremmassa kaupungissa, ja jonka ”riskienhallintaa” on laajentaminen ja kapasiteetin purkaminen.
Viides esimerkki on ketjun aihe Pisara. Kun edes laskelma ei osoita sitä tarpeelliseksi tai hyödylliseksi, niin sitten aletaan kopeloida laskelmaa. Ja kas, kohta kaikki taas uskovat, että mahdollisimman kallis hanke on ihan välttämätön. Ilmeisesti jopa kopeloijat itse.
Antero