Entiset ja nykyiset bussiterminaalit

Tässä kohtaa et muista 42:n muutoksia kaikilta osin. Linja 42 ehti olla joidenkin vuosien ajan poissa Erottajalta ennen vuotta 1976. Vuonna 1975 Erottajalta lähtivät vain 20, 20A ja 24.

Linjakartan 1975 Ote 1.
Linjakartan 1975 Ote 2.

Toisessa näytetään esikaupunkilinjoja (rajattu keskustaan painottuen) ja toisessa keskustalinjoja (sitäkin rajattu). Tilanne on vuodelta 1975 eli juuri ennen Asema-aukion tyhjentämistä.

Edellisessä viestissäni en maininnut yölinjaa 21N ollenkaan, sekin lähti esim. 1975 Asema-aukiolta.
Tuossa linjakartassa linjat 40 ja 41 lähtivät Hankkijanaukiolta ja kulkivat Runeberginkadun ja Topeliuksenkadun kautta. Lisäksi mites esim. keskustalinjojen (11-19) sekä Lauttasaaren linjojen (historiallisesti 20 ja 21, nyt 21 ja 22) reitit ja lähtöpysäkit? Myös linja 51 on lähtenyt eri paikoista kummassakin päässä sen historian aikana, esim. Kruununhaasta, Hakaniemestä; Pohjois-Haagasta, Munkkiniemestä, Pitäjänmäen teollisuusalueelta, Haagan liikenneympyrästä, Konalan teollisuusalueelta ja Malminkartanosta. Sekä linja 23 kulki ensin vain Puu-Pasilassa ja myöhemmin Ruskeasuolta Eläintarhaan.
 
En tiiä mihin muualle laittais tän nii laitetaan tänne. Mitenköhän Redin sisältä (esim. metroasemalta) on tarkotus päästä busseille (pääasiassa idän busseille) klo 22 - 06 kun kaikki mahdolliset kulkureitit (myös ohjeissa olevat) on laitettu lukkojen taakse. Jos joku tietää jonkun lyhyen ja nopeen reitin niin laittakaa tänne vaan
 

Liitetiedostot

  • 20250929_052143.jpg
    20250929_052143.jpg
    89.1 KB · Lukukerrat: 43
En tiiä mihin muualle laittais tän nii laitetaan tänne. Mitenköhän Redin sisältä (esim. metroasemalta) on tarkotus päästä busseille (pääasiassa idän busseille) klo 22 - 06 kun kaikki mahdolliset kulkureitit (myös ohjeissa olevat) on laitettu lukkojen taakse. Jos joku tietää jonkun lyhyen ja nopeen reitin niin laittakaa tänne vaan
1759116345498.pngSiinä ohjeet suoraan Redin sivuilta tuohon. Toivottavasti nuo nyt oikeasti pitävät paikkansa.
 
En tiiä mihin muualle laittais tän nii laitetaan tänne. Mitenköhän Redin sisältä (esim. metroasemalta) on tarkotus päästä busseille (pääasiassa idän busseille) klo 22 - 06 kun kaikki mahdolliset kulkureitit (myös ohjeissa olevat) on laitettu lukkojen taakse. Jos joku tietää jonkun lyhyen ja nopeen reitin niin laittakaa tänne vaan
Ei erityisen lyhyt tai nopea, mutta aina auki: 13:n pysäkkien Nihdin-päädystä oikealle, niin pääsee nousemaan Itäväylälle. Siitä uudestaan oikealle niin pääsee itään menevien pysäkille.
 
Ei erityisen lyhyt tai nopea, mutta aina auki: 13:n pysäkkien Nihdin-päädystä oikealle, niin pääsee nousemaan Itäväylälle. Siitä uudestaan oikealle niin pääsee itään menevien pysäkille.
Joo no pitää koittaa vältellä Redii sillonkin kun se on auki ku se on suunniteltu sen verran huonosti koko kauppakeskus et sinne eksyy aika helposti
 
En tiiä mihin muualle laittais tän nii laitetaan tänne. Mitenköhän Redin sisältä (esim. metroasemalta) on tarkotus päästä busseille (pääasiassa idän busseille) klo 22 - 06 kun kaikki mahdolliset kulkureitit (myös ohjeissa olevat) on laitettu lukkojen taakse. Jos joku tietää jonkun lyhyen ja nopeen reitin niin laittakaa tänne vaan
HSL:n "kulkureitit yöbusseille" -kartta on voimassa 22-07.
 
Oliko Matinkylässä ennen nykyistä bussiterminaali, jotain toista terminaalia? Mistään en oikein varmaa lähdettä ole löytänyt. Vanhoissa kartoissa mitä minulla on, on vain merkattu linjat päättymään nykyisen Iso Omena -kauppakeskuksen kohdalle.
 
Oliko Matinkylässä ennen nykyistä bussiterminaali, jotain toista terminaalia? Mistään en oikein varmaa lähdettä ole löytänyt. Vanhoissa kartoissa mitä minulla on, on vain merkattu linjat päättymään nykyisen Iso Omena -kauppakeskuksen kohdalle.
En tiedä, mutta Matinkadulla on ollut aiemmin päätepysäkki, joka on ollut viimeksi linjojen 532 ja 533 käytössä. Google Mapsin perusteella linjat 112 ja e16 ovat aikanaan päättyneet sinne.
 
Miksiköhän 191A ei mene Matinkylässä terminaaliin ja lähde samasta laiturista kun 17xZ-vuorot
 
Lisäksi Louhenaukiolta lähti muutama linjoja. Entien pysäkkikatos on nykyään käytössä Viistokujan pysäkillä.
104 (ent. 4) ja 194 (ent. 1 A) ainakin.
Viesti yhdistetty automaattisesti:

Kun Kampin kauppakeskusta rakennettiin ja Kampin vanha bussikenttä oli kaivettu auki, niin Länsiväylän 100-sarjan bussit lähtivät Urho Kekkosenkadulta.
 
Viimeksi muokattu:
Oliko Matinkylässä ennen nykyistä bussiterminaali, jotain toista terminaalia? Mistään en oikein varmaa lähdettä ole löytänyt. Vanhoissa kartoissa mitä minulla on, on vain merkattu linjat päättymään nykyisen Iso Omena -kauppakeskuksen kohdalle.
Ei siellä mitään terminaalia ollut. Ennen Ison omenan bussiterminaalia Matinkylän linjat lähti/päättyi Tiistilästä tai Friisilänaukiolta. Myös uimarannan parkkiksen kohdilla edelleen oleva silmukka oli joskus kauan sitten 31:n päättäri/lähtöpysäkki.
 
Ruskeasuon runkolinjaterminaali 29.08.1955-14.04.1958
RAITIOLINJAT
10 EROTTAJA-RUSKEASUO
10S KAUPPATORI-RUSKEASUO

LIITYNTÄ-AUTOLINJAT RUSKEASUON LIITYNTÄASEMALTA
22 ETELÄ-HAAGAAN
25 MALMINKARTANOON
26 KONALAAN
26A PITÄJÄNMÄELLE
27 KAARELAAN
27A ETELÄ-KAARELAAN
28 POHJOIS-HAAGAAN
29 MARTTILAAN
55 LÄNSI-PAKILAAN
55A ITÄ.MAUNULAAN
100 INVALIIDISÄÄTIÖ-KUUSITIE
 

Liitetiedostot

  • Ruskeasuon Runkilinja asema 1955 1.JPG
    Ruskeasuon Runkilinja asema 1955 1.JPG
    92 KB · Lukukerrat: 49
  • Ruskeasuon Runkilinja asema 1955 2.jpg
    Ruskeasuon Runkilinja asema 1955 2.jpg
    103.7 KB · Lukukerrat: 49
  • Ruskeasuon Runkilinja asema 1956.jpg
    Ruskeasuon Runkilinja asema 1956.jpg
    262.8 KB · Lukukerrat: 49
Kauniaisten keskusta oli 1970-luvun alkuvuosiin asti "terminaali" kaikenlaisille busseille jotka päättyivät sinne, koska kauppalan läpi kulkevia busseja oli vähänlaisesti. "Terminaali" oli ostoskeskuksen etelälaidassa Kauniaistentien ja Tunnelitien länsipuolella. Sinne tulivat bussi 9 Tapiolasta ja maaseutubusseja Finnoosta ja pohjois-Espoosta.
 
Takaisin
Ylös