Entiset ja nykyiset bussiterminaalit

Hakaniemen bussiterminaali oli iltapäiväruuhkan X-linjojen käytössä alkaen 18.11.1963 jonnekin noin vuoteen 1978, jolloin Hakaniemen metroaseman pääsisäänkäynti valmistui ja Hakaniementorin myyntialue siirtyi nykysijoilleen, tuolloiselle bussien laiturialueelle. Metroaseman rakennustöiden aikaan, 1970-luvun puolivälistä alkaen, lähtölaitureita ei ollut enää käytössä alkuperäisestä määrästä puoliakaan ja niiden vinosuuntaus oli käännetty eteläiseen lähtösuuntaan. Koska pohjoissuunnan tukki se metroaseman työmaa.
 

Liitetiedostot

  • B Möller 1973 HKM.jpg
    B Möller 1973 HKM.jpg
    201.2 KB · Lukukerrat: 59
  • E Rista 1970 HKM.jpg
    E Rista 1970 HKM.jpg
    89.7 KB · Lukukerrat: 61
  • 16111963.JPG
    16111963.JPG
    182.2 KB · Lukukerrat: 47
  • 03120963.JPG
    03120963.JPG
    131.3 KB · Lukukerrat: 59
Ruskeasuon runkolinjaterminaali 29.08.1955-14.04.1958
RAITIOLINJAT
10 EROTTAJA-RUSKEASUO
10S KAUPPATORI-RUSKEASUO

LIITYNTÄ-AUTOLINJAT RUSKEASUON LIITYNTÄASEMALTA
22 ETELÄ-HAAGAAN
25 MALMINKARTANOON
26 KONALAAN
26A PITÄJÄNMÄELLE
27 KAARELAAN
27A ETELÄ-KAARELAAN
28 POHJOIS-HAAGAAN
29 MARTTILAAN
55 LÄNSI-PAKILAAN
55A ITÄ.MAUNULAAN
100 INVALIIDISÄÄTIÖ-KUUSITIE
Mieleeni nousi jo kauan sitten villi idea: mitä jos tämä runkolinjasysteemi olisi ollut olemassa (myös) joskus myöhemmin? Olen tehnyt kartan, jossa on vuoden 1978 linjakartan mukainen Länsi-Helsingin säteittäislinjasto (myös STA:n linjat) laitettu päättymään Ruskeasuolle. Sekä jonkun muun vuoden tilanteen linjasto voitaisiin myös kuvitella päättyvän sinne.
 
Takaisin
Ylös