Epäsymmetriset ratikat

Olisipa epäsymmetrisyys älytty vuonna 1956, niin varmasti ratikat kulkisivat tänä päivänäkin Turussa. Kuuden moottorivaunun tilaukseen olisi myönnetty lupa vuonna 1959, eikä verkoston lakkautuksesta olisi edes keskusteltu.

Rahastaja tai kanssamatkustaja joutui usein auttamaan vanhemman matkustajan telivaunuun. Vuonna 1956, kun aavevaunut olivat kolmoslinjalla, moni iäkkäämpi ja huonojalkaisempi matkustaja päästi vaunun pysäkillä ohi, jos vaikka seuraava vaunu olisi mahdollisesti vanhempaa mallia.

Matkustajien toivomuksesta, Korppolaismäen linjan valmistuttua vuonna 1956, aaveet hajautettiin, neljä kakkoselle ja neljä kolmoselle, niin että seuraava vaunu oli aina varmasti perinteinen 2-akselinen. Pian aaveet siirrettiin kuitenkin ykköselle, ilmeisesti reitin varrella asui keskimäärin nuorempaa ja tervejalkaisempaa väestöä.

Kakkosen lopettaessa keväällä 1972, kolmosreitin varrella oikein pelättiin, toivottiin etteivät aaveet vaan tule loppukuukausiksi kolmoselle. Toive toteutettiinkin.
 
Olisipa epäsymmetrisyys älytty vuonna 1956, niin varmasti ratikat kulkisivat tänä päivänäkin Turussa.

Tämä ei kyllä näy päätöksentekopapereissa. Sen sijaan muu tyytymättömyys aavevaunuihin, erityisesti niiden sähkölaitteiden aiheuttamiin kunnossapitokustannuksiin näkyy 1950-60-lukujen taitteessa uutta hankintaa valmistelleissa papereissa.

Asiakirjojen perusteella vaikuttaa pikemminkin siltä, että raitioteiden kohtaloksi koitui 1950-60-luvun taitteessa yleinen haluttomuus kehittää raitioteitä. Lakkautusta ei olisi esitetty, jos kuuden vaunun hankinta tai Kuralan kääntösilmukka olisi hyväksytty v. 1961 tai aiemmin.
 
Takaisin
Ylös