Eri junatyyppien pysähtymisperusteet

Esimerkiksi Kouvola-Pieksämäki-Oulu -välille jää useita päivittäisiä vuoroja. Samoin pohjoisessa, Kokkolasta ja Kuopiosta Rovaniemelle säilyvät nykyisinkin liikkuvat pikajunat. Ja mitä ilmeisimmin kaavailtu Turku-Oulu -pikajuna on sekin vain vaivoin luokiteltavissa yksinomaan laivajunaksi.
 
JE sanoi:
Esimerkiksi Kouvola-Pieksämäki-Oulu -välille jää useita päivittäisiä vuoroja.
Siis tuleeko Savon radalle pelkästään Kuovolasta lähteviä pikajunia, vai onko kyseessä Helsingistä lähtevä vaunusto joka ajaa Hki-Kouvola IC:nä ja jatkaa Kouvolasta eteenpäin pikajunana?

t. Rainer
 
Savon radalla noin puolet yhteyksistä muuttuu vaihdollisiksi. Helsinki-Kouvola (-Imatra) -välille tulee IC2-junia, niihin vaihdot kai pääosin ovat.
 
JE sanoi:
Savon radalla noin puolet yhteyksistä muuttuu vaihdollisiksi. Helsinki-Kouvola (-Imatra) -välille tulee IC2-junia, niihin vaihdot kai pääosin ovat.
Jopas erikoista. Saa nähdä miten matkustajat omaksuvat käytännön. Vaikka en pidä esim pakollista vaihtoa metron ja liityntäliikenteen välillä niin huonona asiana kuin jotkut muut, niin kaukojunaliikenteessä pakollinen junanvaihto on aina huononnus koska kaukomatkustajilla on usein paljon matkatavaraa mukanaan. Toivottavasti vaihto Kouvolassa sentään sujuu saman laiturin yli.

t. Rainer
 
R.Silfverberg sanoi:
Vaikka en pidä esim pakollista vaihtoa metron ja liityntäliikenteen välillä niin huonona asiana kuin jotkut muut, niin kaukojunaliikenteessä pakollinen junanvaihto on aina huononnus koska kaukomatkustajilla on usein paljon matkatavaraa mukanaan. Toivottavasti vaihto Kouvolassa sentään sujuu saman laiturin yli.
Jos tulevalla muutoksella aikaansaadaan Helsinki-Joensuu-Helsinki -reitin IC- ja Sm3-junien sekä Kotkan taajamajunaliikenteen ja Savon radan kaukojunaliikenteen samanaikainen kohtaaminen Kouvolassa, on se kuin pitkäaikainen, huutava vääryys korjattaisiin kerralla kuntoon! Ainakin aamun ensimmäisellä ja illan viimeisellä Joensuun junavuorolla tulee päästä saumattomasti Kotkasta Karjalan laulumaille (muilla yhteyksillä ei niin suurta väliä).

Toivottavasti myös varhaisin junayhteys Joensuusta Kuopion kautta Oulun suuntaan saadaan saumattomaksi tai odotusajan suhteen vähintään ihmilliseksi Pieksämäellä (tällä aikataululla H850:stä IC71:een peräti 2h37min). Myöhäinen paluuliikenne Joensuuhun H855:llä tulee säilyttää jotakuinkin nykyisessä aikataulussaan.
 
Takaisin
Ylös