Eriteongelmat raitiovaunuissa

Ei "ratikkakiihkouskovaisilla" (joihin itsenikin luulen lukeutuvan) vaikuta olevan liian kireällä pipo. Ainakaan sellaista käsitystä en näistä keskusteluista saa. Sen sijaan bussiväellä - etenkin Tampereella - tuntuu olevan kovia pelkoja meitä kohtaan, kun siitä pitää numerokin tehdä. Pelätäänkö ratikan tuloa noin paljon? Hyvä! Jatkakaamme siis kiihkoilua, jos sillä on noin suuri vaikutus. ;)
Kannattanee laskeutua pilvilinnoista maan pinnalle ja lopettaa liikojen kuvitteleminen... Tekee sitten vähemmän kipeää, kun todellisuus valkenee ;)
 
Tämä ketju on ollut hyvin viihdyttävää luettavaa, täytyy myöntää. Mitä itse aiheeseen tulee, niin taidan lukeutua vähemmistöön, sillä en koskaan ole huomannut virtsaa, ulostetta tai muita eritteitä ratikoissa. Ehkä minulla on käynyt vain tuuri, tai väitteet eritteistä ovat fiktiota, en tiedä.
 
Itse matkustan linjojen 6 ja 7 spårilla päivittäin töihin mennessä ja kotiin palatessa. Ihmiseritteet eivät ole muodostuneet ongelmaksi. Kesällä hikiseen penkkiin istuminen voi olla kyllä ikävän tuntuista.

Näppärät stadilaiset kokeilevat hanskalla tai vaikkapa yhdellä sormella onko penkki märkä. Jos se on märkä, valitaan kuiva. Yhden sormen voi sitten käydä pesemässä sopivassa paikassa :tongue:
 
Itse ainakin olen törmännyt virtsaongelmiin metrossa vähintään yhtä paljon kuin ratikoissa. Metron oransseilta penkeiltä lammikon kuitenkin tunnistaa ennen siihen istumista.

Mistähän mahtaa johtua, kun en muista koskaan haistaneeni ratikassa tai muussakaan liikennevälineessä tässä ketjussa mainittujen eritteiden hajua (poisluettuna metroasemien hissit). Olen matkustanut ratikalla lähes päivittäin runsaan 68 vuoden ajan, ensin isän tai äidin kanssa ja n. 10-vuotiaasta alkaen omin nokkineni.

En ole myöskään nähnyt metron penkeillä lammikoita, mutta sitäkin enemmän nuorison likaisia kengänpohjia vastakkaisella penkillä (viimeksi tänään).
 
Kannattanee laskeutua pilvilinnoista maan pinnalle ja lopettaa liikojen kuvitteleminen...

Niin mitähän mahdan kuvitella? Sen, että ratikassa (ja muissa liikennevälineissä) haisee, kuten aiemmin mainitsin? Vai sen, ettei meillä pipot kiristä? Vaiko, että monia bussihulluja pelottaa ratikat (koska siltä vaikuttaa)? Jos joku näistä väittämistä osoittautuu epätodeksi, niin ei huolta, en minä siitä pahemmin romahda. ;)
 
Kyselin tänään eriteasiasta kaveriltani, joka tekee päivittäin työmatkansa ratikalla. Mähän en matkusta ratikalla päivittäin, joten sitä jää paitsi monesta kivasta. Kaveri ei muistanut, milloin viimeksi olisi haistanut eritteitä vaunussa. Ei ainakaan viimeiseen puoleen vuoteen. Onkohan meillä stadilaisilla nenät ihan turtuneet? :)
 
Yleisimmin haisee mielestäni metrossa, jossa varmaan on myös suhteellisesti eniten syrjäytyneitä matkustajia. Koska busseilla matkustaminen ei ole ilmaista, on niissä ylipäätään vähiten järjestyshäiriöitä.
 
Tätä keskustelua lukee kyllä kovasti huvittuneena ja ihmetellen... itse en koko n. 30-vuotisen ikäni (josta vuotta lukuunottamatta koko aika Stadissa, ja ainakin viimeiset kymmenen vuotta sporaa keskimäärin varmaan 3-4 kertaa arkipäivässä käyttävänä) ole kertaakaan istunut eriteongelmista kostealle penkille. Joskus on kyllä virtsa tai viina haissut, mutta en edes muista, milloin viimeksi...

Ja raitioliikenteen "ilmaisuudesta"; onko jostakin saatavilla tilastoja tarkastuksissa kiinnijäävien määrästä suhteessa lipullisiin? Ainakin takapuolituntumalla tuntuisi, että kun tarkastajat vaunuun hyökkäävät, on omassa havaintopiirissä (ehkä nivelvaunun kulloinenkin osa) 0-1 liputonta ja, stetson-menetelmällä, 20-30 lipullista.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Ja raitioliikenteen "ilmaisuudesta"; onko jostakin saatavilla tilastoja tarkastuksissa kiinnijäävien määrästä suhteessa lipullisiin?

Suurin osa pummilla matkustavista onkin jo ehtinyt lähteä lippahivoon. Riittää, että seisoo lähellä ovia ja on tarkkaavainen. Hyvinä tarkastajina toimisivat vaikkapa ostoskasseja kantava pariskunta, kukkaismekkoon pukeutunut mummeli ja 1 hipsteri, jotka vaunun lähdettyä liikkeelle aloittaisivat tarkastuksen, niin johan selviäisi kuinka moni todellisuudessa matkustaa pummilla.

Sitten virtsalta haisevan väestönosan kannalta raideliikenne olisi tästä huolimatta ilmaista.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Sitten virtsalta haisevan väestönosan kannalta raideliikenne olisi tästä huolimatta ilmaista.

Virtsalta haisevalla väestönosalla on 99% lippu, koska he saavat sen sossusta. Jos lippu ei ole voimassa, seuraavana päivänä muistutuksesta se jälleen on. Tämä oman HKL kokemuksen, vaimon Spårakuski kokemuksen, tyttären HKL:n tukkumyyntikokemuksen (sossun liput) ja toisen tyttären Rautatientorin palvelupistekokemuksen perusteella.
 
Virtsalta haisevalla väestönosalla on 99% lippu, koska he saavat sen sossusta. Jos lippu ei ole voimassa, seuraavana päivänä muistutuksesta se jälleen on. Tämä oman HKL kokemuksen, vaimon Spårakuski kokemuksen, tyttären HKL:n tukkumyyntikokemuksen (sossun liput) ja toisen tyttären Rautatientorin palvelupistekokemuksen perusteella.

Sanoisin, että tämä on urbaania legendaa. Sosiaalitoimen asiakkaita on Helsingissä kymmeniä tuhansia. Hyvä jos 2-3%:lla on se sossun maksama lippu. Pysyväisohjeen mukaan sossun lippuja voidaan myöntää vain työkokeilussa, eläkeselvityksessä, korvaushoidossa jne. oleville päivittäisasioinnin tukemiseksi. Tällöinkin harkinnalla eli henkilön tilanne kokonaisuudessaan huomioon ottaen.

Hakemusten käsittelyaika on 7 työpäivää ja tuskin HSL:kään myy lippua takaantuvasti, joten tarkastusmaksujen pakoilu sossun lipun avulla ei kyllä onnistu. Itse teen työkseni juuri näitä toimeentulotukipäätöksiä ja jotenkin huvittaa kuinka luullaan, että 99% jostain yksittäisestä väestönosasta saa jotain automaattisesti sossusta.

Oma mielipiteeni tähän keskusteluun: Eriteongelmat eri liikennevälineissä korreloivat suoraan avorahastuksen ja valvonnan tiukkuuden kanssa. Mitä useammasta ovesta kulkuneuvoon pääsee, ja mitä vähemmän on ns. valvovia silmiä, sen enemmän voi kulkuneuvoihin jäädä pyörimään ympyrää ja majoittautumaan. Jos ei pidä meteliä, juuri kukaan ei reagoi, häiriköt saa lähtöpassin melko nopeasti.
 
Viimeksi muokattu:
Sanoisin, että tämä on urbaania legendaa. Sosiaalitoimen asiakkaita on Helsingissä kymmeniä tuhansia. Hyvä jos 2-3%:lla on se sossun maksama lippu. Pysyväisohjeen mukaan sossun lippuja voidaan myöntää vain työkokeilussa, eläkeselvityksessä, korvaushoidossa jne. oleville päivittäisasioinnin tukemiseksi.

Edellisessä viestissäni kirjoitin rappioalkoholisteista (ja muista "hulluista) jotka matkustavat jatkuvasti sporissa en sossun kaikista asiakakkaista. Heillä useimmiten oli (ainakin ajalla ennen HSL:ää jolloin olin vielä HKL:ssä töissä) matkaan oikeuttava lippu ja jos se on ollut vanhentunut, niin seuraava tukipaperi on ollut taskussa jo valmiina. He marssivat HKL:n "Tukkumyyntiin" sossun lappu kourassa. Oltaisiin mielellään kirjoitettu isolla siihen oveen, että SOSSUN LIPUT, mutta sitä ei sallittu. Nythän sillä paikalla on Satu Silvon Smootiebaari. Tämä koski niin Rölliä kuin Keppi-Penaakin ja monia monia muita. Rölli joka oli entinen knekkaaja ja laivaduunari ajeli sporalla kakat housussa, mutta lippu oli kunnossa. Onkohan jo manan majoilla, kun ei ole näkynyt tänä talvena? Pyrki aina välillä sisään rappuun lämmittelemään ja kiroili kuin turkkilainen kun ei päästänyt.

Edellämainittu on faktaa, ei urbaanilegendaa. Elettyä elämää. Satunnaisiin juoppoihin en ota kantaa, voihan sitä vaikkapa vuorineuvoskin laskea alleen jos on ottanut muutaman liikaa.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Näitä vakkarialkoholisteja ei myöskään sakot juurikaan kiinnosta vaikka sossun lippua ei olisikaa. Millä ihmeen rahoilla he niitä sakkoja muka maksaisivat? Perintätoimistot voivat kääntyä sossun puoleen.
 
Omaa kokemusta säännöllisestä raitiovaunumatkustamisesta minulla on vuodesta 1983 ja olisin sitä mieltä, että tuo spurguosasto on kovasti vähentynyt raitiovaunuissa vuosien kuluessa. Ainakin osasyy asiaan on varmaan se, että nykyisin kuljettajat tilaavat aika nopeasti vartijat vastaan sopiville pysäkeille (esim. Rautatientori, Hakaniemi, Kurvi), joissa häiriötekijät poistetaan vaunusta. Ei kannata tulla vaunuun nuokkumaan, kun tulee joka tapauksessa lähtö.

Joo, Rölliä en ole minäkään vähään aikaan nähnyt. Olisko noutaja hakenut?
 
Takaisin
Ylös