Olisi mielenkiintoista tietää muiden ihmisten näkemyksiä Etelä-Espoon yöbussiliikenteen ongelmakohdista.
Ensimmäinen ja ajankohtaisempi näistä on yhteydet Otaniemestä Länsi-Espooseen mukaanlukien länsimetron ohittavat alueet. Miten voi olla yöllä niin paljon vaikeampi päästä liikkumaan länsimetron reittiä kuin päivällä? Erityisesti Otaniemestä on yöllä todella huonot yhteydet yöllä, ja alue on todella monelle opiskelu tai työpaikka.
4.3. alkavassa uudistuksessa on sentään vähän parannusta, bussi 551N (HKI-Meilahti-Otaniemi-Tapiola) reittiä on pidennetty ja nyt reitille kuuluu myös Westendinasema, mutta kotiinpalamisen kannalta tärkeä Tapiolansolmun bussipysäkki puuttuu edelleen reitiltä.
Kun metro lopettaa liikennöinnin niin Tapiolan terminaalia keskeisemmäksi solmukohdaksi muuttuu tuo puuttuva Tapiolansolmu Länsiväylällä. Siitä menee ohi isoin määrä Etelä-Espoon yöbusseja. Mielestäni on perusteltua, että metron lopetettua liikennöinnin sekä 550 että 551 pysähtyvät Tapiolan bussiterminaalin lisäksi Westendinaseman ja Tapiolansolmun vieressä. Kuvassa yksi mahdollinen ratkaisu ongelmaan, se pidentää bussien reittejä 500-800m eli kyse on hyvin pienestä investoinnista.
Toinen, huomattavasti isompaa ihmisjoukkoa koskeva ongelmakohta on se, että Etelä-Espoon yöbussilinjat eivät pääty rautatieasemalle vaan Kampin bussiterminaaliin. Tällöin jos yöllä pitää liikkua vaikka Kalliosta Espooseen tulee liikennevälinettä vaihtaessa 800m kävelymatkaa Rautatietorilta Kampin terminaaliin, tai vielä pidempi 1000m jos tulee vaikka lentokentältä tai muualta pääradan varrelta I-junalla ja kävelee Rautatieasemalta Kamppiin.
Miksi eivät Espoon yöbussilinjat voisi päättyä Rautatietorilla (tai Elieliaukiolle) asti? Reitti ja pysäkit on olemassa (Ruoholahdenkatu, Malminrinne, Kampintori, Simonkatu, Kaivokatu) ja sitä on hiljattain käytetty tilapäisbussiliikenteessä (01/2019) kun metro oli pois käytöstä asetinlaiteremontin takia. Rautatietorille myös mahtuisi bussit koska kapasiteetti ei ole lähellekään täynnä yöllä, ja yöllä reitti olisi myös kohtuu nopeasti ajettavissa ruuhkien puuttuessa. Kattelin kartasta ja tiet Rautatietorilta myös Kampin suuntaan näyttää niin tilavilta ettei busseilla olisi ongelmia kääntyä niissä.
Olen kävellyt yöllä lukuisia kertoja tuon Rautatietori-Kamppi välin, välillä lumimyrskyssä tai erittäin huonossa säässä ja joka kerta ihmetellyt että eikö Suomessa oikeesti pystytä parempaan vaihtamiseen ehkä maan keskeisimmällä joukkoliikenteen solmukohdalla.
---------- Viestit yhdistetty klo 20:25 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 20:16 ----------
Itse liputan senkin puolesta että 550 liikkuisi myös yöllä, mutta kyse lienee isommasta investoinnista ja HSL näyttää rajanneen poikittaisliikenteen suurimmaksi osaksi pois yöliikenteestä.
Ensimmäinen ja ajankohtaisempi näistä on yhteydet Otaniemestä Länsi-Espooseen mukaanlukien länsimetron ohittavat alueet. Miten voi olla yöllä niin paljon vaikeampi päästä liikkumaan länsimetron reittiä kuin päivällä? Erityisesti Otaniemestä on yöllä todella huonot yhteydet yöllä, ja alue on todella monelle opiskelu tai työpaikka.
4.3. alkavassa uudistuksessa on sentään vähän parannusta, bussi 551N (HKI-Meilahti-Otaniemi-Tapiola) reittiä on pidennetty ja nyt reitille kuuluu myös Westendinasema, mutta kotiinpalamisen kannalta tärkeä Tapiolansolmun bussipysäkki puuttuu edelleen reitiltä.
Kun metro lopettaa liikennöinnin niin Tapiolan terminaalia keskeisemmäksi solmukohdaksi muuttuu tuo puuttuva Tapiolansolmu Länsiväylällä. Siitä menee ohi isoin määrä Etelä-Espoon yöbusseja. Mielestäni on perusteltua, että metron lopetettua liikennöinnin sekä 550 että 551 pysähtyvät Tapiolan bussiterminaalin lisäksi Westendinaseman ja Tapiolansolmun vieressä. Kuvassa yksi mahdollinen ratkaisu ongelmaan, se pidentää bussien reittejä 500-800m eli kyse on hyvin pienestä investoinnista.
Toinen, huomattavasti isompaa ihmisjoukkoa koskeva ongelmakohta on se, että Etelä-Espoon yöbussilinjat eivät pääty rautatieasemalle vaan Kampin bussiterminaaliin. Tällöin jos yöllä pitää liikkua vaikka Kalliosta Espooseen tulee liikennevälinettä vaihtaessa 800m kävelymatkaa Rautatietorilta Kampin terminaaliin, tai vielä pidempi 1000m jos tulee vaikka lentokentältä tai muualta pääradan varrelta I-junalla ja kävelee Rautatieasemalta Kamppiin.
Miksi eivät Espoon yöbussilinjat voisi päättyä Rautatietorilla (tai Elieliaukiolle) asti? Reitti ja pysäkit on olemassa (Ruoholahdenkatu, Malminrinne, Kampintori, Simonkatu, Kaivokatu) ja sitä on hiljattain käytetty tilapäisbussiliikenteessä (01/2019) kun metro oli pois käytöstä asetinlaiteremontin takia. Rautatietorille myös mahtuisi bussit koska kapasiteetti ei ole lähellekään täynnä yöllä, ja yöllä reitti olisi myös kohtuu nopeasti ajettavissa ruuhkien puuttuessa. Kattelin kartasta ja tiet Rautatietorilta myös Kampin suuntaan näyttää niin tilavilta ettei busseilla olisi ongelmia kääntyä niissä.
Olen kävellyt yöllä lukuisia kertoja tuon Rautatietori-Kamppi välin, välillä lumimyrskyssä tai erittäin huonossa säässä ja joka kerta ihmetellyt että eikö Suomessa oikeesti pystytä parempaan vaihtamiseen ehkä maan keskeisimmällä joukkoliikenteen solmukohdalla.
---------- Viestit yhdistetty klo 20:25 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 20:16 ----------
Itse liputan senkin puolesta että 550 liikkuisi myös yöllä, mutta kyse lienee isommasta investoinnista ja HSL näyttää rajanneen poikittaisliikenteen suurimmaksi osaksi pois yöliikenteestä.