- Liittynyt
- 4 Lokakuu 2009
- Viestit
- 3,235
Tällaista suunnitelmaa olen itse hahmotellut Etelä-Helsingin raitiolinjojen (lähinnä 1, 3B/T ja 7A/B) kehittämiseksi. Suunnitelma pohjautuu lähinnä kesän 2011 poikkeusreitteihin ja niiden hyväksi havaittuun toimivuuteen, jonka pohjalta linjoja on mielestäni hyvä lähteä kehittämään. Palautetta saa ja pitääkin antaa.
- Linja 1: linjan päätepysäkki siirretään Kolmikulmaan ja linja ei enää kierrä Kruununhaan kautta. Osa vuoroista on A-vuoroja, jotka ajavat Kruununhaan, Aleksanterinkadun ja Mikonkadun kautta Rautatieasemalle, josta 3B:n reittiä Telakkakadulle. Parantaa Käpylän yhteyksiä keskustaan ja rautatieasemalle sekä poistaa linjan 17 tarpeen, kun linja 1A ajaa Kruununhaan kautta Rautatieasemalle ja Viiskulmaan. Vuoroväliä tihennetään.
- Linja 3B: linjan päätepysäkki siirretään Telakkakadulle, jolloin eteläisen Punavuoren yhteydet paranisivat. Eiran reittiosuutta hoitaa linja 5.
- Linja 3T: linjan päätepysäkki siirretään Katajanokan terminaalille. Parantaa Katajanokan (terminaalin) palvelua.
- Linja 4/T: linja 4T lakkautetaan linjan 3T reittimuutoksen vuoksi. Katajanokan palvelu paranee ja selkiytyy, kun kaikki vuorot ajetaan Merisotilaantorille. Vuoroväliä tihennetään muuttamalla osa T-lähdöistä tavallisiksi lähdöiksi.
- Linja 5: linja ajaa samaa reittiä kuin kesällä 2011, mutta molempiin suuntiin. Hoitaa Eiran, Olympiaterminaalin ja Kauppatorin yhteydet.
- Linja 7A/B: arkisin ruuhka-aikoina linjan vuoroväliä tihennetään hieman korvaamaan linjaa 1 Kruununhaassa.