Tarjouskilpailu 1/2008, kohteet
http://www.laaninhallitus.fi/lh/etela/hankkeet/liikennoitsijat/home.nsf/files/Ostokohteet%202007/$file/Ostokohteet%202007.pdf
Ratkaisukirje:
http://www.laaninhallitus.fi/lh/etela/hankkeet/liikennoitsijat/home.nsf/files/ratkaisukirje_helmikuu_2008/$file/ratkaisukirje_helmikuu_2008.pdf
Täydentävä kilpailukierros, yhä käynnissä:
http://www.laaninhallitus.fi/lh/etela/hankkeet/liikennoitsijat/home.nsf/files/ostokohteet/$file/ostokohteet.pdf
Täydentävällä kierroksella koetetaan uudelleen kilpailuttaa kohteita, joihin aiemmin ei tullut tarjouksia. Lammi-Padasjoki -linjalta on yksi vuoropari kolmesta pudotettu pois ja näin saatu kohteesta ehkä houkuttelevampi. Samoin ostoliikenteen piiriin on tulossa kiireellisellä aikataulululla muutamia vuoroja, jotka liikennöitsijät ovat nyt keväällä päättäneet lakkauttaa. H:linna 16:10-Iittala-V:koski 17:15-Iittala-H:linna esimerkkinä. Mahtaako Vihdintien viikonloppuliikenne näivettyä täysin? Kilpailussa on mukana kaksi L vuoroparia Vihti-Helsinki. Mahtaakohan Satuli lopettaa loput LS-vuorot? Sinänsä olisi luullut kannattavuuden parantuneen lauantaisin Kivistön lakkautettua omat vuoronsa.
Ostoliikenne on osittain outoa, yhteiskunnan rahat eivät tule käytetyiksi tehokkaimmalla mahdollisella tavalla. Jostain syystä vuodesta toiseen ostetaan vuoroja yleensä samalla aikataululla kuin ennenkin, jolloin ne ovat usein sopivia yhden ainoan liikennöitsijän muuhun liikenteeseen, eikä tarjouksia muilta tule. Myös usein kohtuullisen vähäisen ostoliikenteen hoitoon tarvitaan paljon autoja. Ei asiointimatkoilla olisi niin väliä lähtöminuuteilla. Yhdistämällä kohteita saataisiin varmasti enemmän tarjouksia ja kilometrihintaa alas. Yhteen suuntaan ajettava vuoro ei palvele oikein ketään. Pahimmillaan ostoliikenteenäkin ajetaan tuollaisia asiointivuoroja, joiden käyttäjä pääsee takaisin vain taksilla.
Ymmärrän myös, että vähillä määrärahoilla on turvattava ensin peruspalvelu. Kuitenkin väleillä, joilla on kohtuullisen kattava bussiliikenne ja matkustajiakin riittää mukavasti, pitäisi ostoliikenteenä hoitaa hiljaisemman ajan liikenne. Tuollainen liikenne palvelisi monia ja hintakin pysyisi aisoissa vuoroilla, jotka ovat muutenkin siinä kannattavuuden rajamailla. Muuten sunnuntaivuorojen jälkeen loppuvat lauantaivuorot, iltavuorot, päivävuorot, kesäliikenne. Koululaiset ja muutama mummo jäävät matkustajiksi.
http://www.laaninhallitus.fi/lh/etela/hankkeet/liikennoitsijat/home.nsf/files/Ostokohteet%202007/$file/Ostokohteet%202007.pdf
Ratkaisukirje:
http://www.laaninhallitus.fi/lh/etela/hankkeet/liikennoitsijat/home.nsf/files/ratkaisukirje_helmikuu_2008/$file/ratkaisukirje_helmikuu_2008.pdf
Täydentävä kilpailukierros, yhä käynnissä:
http://www.laaninhallitus.fi/lh/etela/hankkeet/liikennoitsijat/home.nsf/files/ostokohteet/$file/ostokohteet.pdf
Täydentävällä kierroksella koetetaan uudelleen kilpailuttaa kohteita, joihin aiemmin ei tullut tarjouksia. Lammi-Padasjoki -linjalta on yksi vuoropari kolmesta pudotettu pois ja näin saatu kohteesta ehkä houkuttelevampi. Samoin ostoliikenteen piiriin on tulossa kiireellisellä aikataulululla muutamia vuoroja, jotka liikennöitsijät ovat nyt keväällä päättäneet lakkauttaa. H:linna 16:10-Iittala-V:koski 17:15-Iittala-H:linna esimerkkinä. Mahtaako Vihdintien viikonloppuliikenne näivettyä täysin? Kilpailussa on mukana kaksi L vuoroparia Vihti-Helsinki. Mahtaakohan Satuli lopettaa loput LS-vuorot? Sinänsä olisi luullut kannattavuuden parantuneen lauantaisin Kivistön lakkautettua omat vuoronsa.
Ostoliikenne on osittain outoa, yhteiskunnan rahat eivät tule käytetyiksi tehokkaimmalla mahdollisella tavalla. Jostain syystä vuodesta toiseen ostetaan vuoroja yleensä samalla aikataululla kuin ennenkin, jolloin ne ovat usein sopivia yhden ainoan liikennöitsijän muuhun liikenteeseen, eikä tarjouksia muilta tule. Myös usein kohtuullisen vähäisen ostoliikenteen hoitoon tarvitaan paljon autoja. Ei asiointimatkoilla olisi niin väliä lähtöminuuteilla. Yhdistämällä kohteita saataisiin varmasti enemmän tarjouksia ja kilometrihintaa alas. Yhteen suuntaan ajettava vuoro ei palvele oikein ketään. Pahimmillaan ostoliikenteenäkin ajetaan tuollaisia asiointivuoroja, joiden käyttäjä pääsee takaisin vain taksilla.
Ymmärrän myös, että vähillä määrärahoilla on turvattava ensin peruspalvelu. Kuitenkin väleillä, joilla on kohtuullisen kattava bussiliikenne ja matkustajiakin riittää mukavasti, pitäisi ostoliikenteenä hoitaa hiljaisemman ajan liikenne. Tuollainen liikenne palvelisi monia ja hintakin pysyisi aisoissa vuoroilla, jotka ovat muutenkin siinä kannattavuuden rajamailla. Muuten sunnuntaivuorojen jälkeen loppuvat lauantaivuorot, iltavuorot, päivävuorot, kesäliikenne. Koululaiset ja muutama mummo jäävät matkustajiksi.