Etuajassa väliasemilta lähtevät lähijunat

Jotenkin vaikuttaa siltä, että ihmisten ja rautatieasemien kellot kulkevat eri ajassa.

Ennen vanhaan pystyi luottamaan asemien kelloihin mutta ei enää. Ennen vanhaan tuli radiosta myös aikamerkki joka tunti, ja sen avulla pystyi säätämään oman kellonsa kulkemaan oikein. Ei taida pystyä enää.

Telkkareiden digiboxeissa, kännyköissä ja tietokoneissa on kello, mutta varmuutta mitä aikaa ne näyttävät ei ole. Ne väitetän ottavan ajan jostain "keskuskellosta " jostain yliopistosta tms, mutta signaali saattaa viipyä matkalla niin kauan että kulkevat parikymmentä sekunttia myöhässä. Jos oman kellonsa säätää niiden mukaan nin saattaa syntyä mielikuva että junat lähtevät etuajassa.

t. Rainer
 
Jotenkin vaikuttaa siltä, että ihmisten ja rautatieasemien kellot kulkevat eri ajassa.

Ennen vanhaan pystyi luottamaan asemien kelloihin mutta ei enää. Ennen vanhaan tuli radiosta myös aikamerkki joka tunti, ja sen avulla pystyi säätämään oman kellonsa kulkemaan oikein. Ei taida pystyä enää.

Telkkareiden digiboxeissa, kännyköissä ja tietokoneissa on kello, mutta varmuutta mitä aikaa ne näyttävät ei ole. Ne väitetän ottavan ajan jostain "keskuskellosta " jostain yliopistosta tms, mutta signaali saattaa viipyä matkalla niin kauan että kulkevat parikymmentä sekunttia myöhässä. Jos oman kellonsa säätää niiden mukaan nin saattaa syntyä mielikuva että junat lähtevät etuajassa.

Menee melkoisesti jo offtopicin puolelle mutta ei tilanne sentään noin karmea ole. Nykyaikana internetistä aikansa täsmäävä kello "heittää" ehkä maksimissaan pari sekuntia jos täsmäysväli on edes jotenkin järkevissä rajoissa (esim. kerran vuorokaudessa).

Suomessa aikapalvelua tarjoaa Mittatekniikan Keskus (www.mikes.fi) jolla on sekä maksullinen (30€/kk) primääriaikapalvelu että maksuton sekundääripalvelu. Vastaavaa primääripalvelua tarjoaa maailmalla kymmenittäin muita valtiollisia ja yksityisiä tahoja.

YLEn aikamerkki lähetetään Pasilasta joten ainakin PK-seudulla sen mukaan tapahtuva ajantarkistus on ihan riittävän tarkka kaikkiin tilanteisiin eikä maan rajojen sisäpuolella pysyttäessä muutenkaan viipeen pituus ole muutamaa millisekuntia pitempi. Edellyttäen, että kuuntelee radiota radiosta eikä esim. digitv:n kautta :)

Puheena olevaan asiaan liittyen halvin ja käyttötarkoitukseensa ihan riittävän tarkka ajanmittaus saataisiin asemille suoraan sähköverkosta. Suomessa kantaverkon taajuutena pidetään 50Hz ja aikapoikkeaman maksimi on +/- 30 sekuntia. Ainoastaan sähkökatkon jälkeen pitäisi kellot asettaa uudelleen aikaan mikäli niille ei olisi järjestetty katkeamatonta sähkönsyöttöä.

Aiemmin mainittuun videostreamiin taas ei voi kellona mitenkään luottaa koska jokainen lähetyksessä tapahtuva viive näkyy myös vastaavalla tavalla sen sisällä olevassa kellossa ja tyypillisesti puskuria on sitä enemmän mitä hitaampi ja/tai epävakaampi yhteys on kyseessä jotta katselu ei välillä keskeydy verkon "pätkiessä".
 
Suurimmalla osalla ihmisiä todennäköisesti löytyy se itsensä aikauttava kello omasta taskusta, nimittäin kännykkä. Itse luotan täysin siihen. Vaikkei sekuntinäyttöä olekaan, olen pystynyt seuraamaan, että minuutti vaihtuu n. 5 sekunnin tarkkuudella samaan aikaan kuin Buscom bussissa piippaa tai A-juna Leppävaarasta nytkähtää liikkeelle.

Ja juuri tähän perustuen itsekin kerran huomasin, että A-juna (tai mahdollisesti L-juna, en enää muista) Pitskusta lähti noin minuutin etuajassa Leppävaaran suuntaan. Sitä en katsonut, lähtikö se jo Valimosta etuajassa. Kyseessä oli Sm5, joten etuajassa ajaminen ei ollut sille erityisen vaikeaa.
 
Suurimmalla osalla ihmisiä todennäköisesti löytyy se itsensä aikauttava kello omasta taskusta, nimittäin kännykkä. Itse luotan täysin siihen. Vaikkei sekuntinäyttöä olekaan, olen pystynyt seuraamaan, että minuutti vaihtuu n. 5 sekunnin tarkkuudella samaan aikaan kuin Buscom bussissa piippaa tai A-juna Leppävaarasta nytkähtää liikkeelle.

Ja juuri tähän perustuen itsekin kerran huomasin, että A-juna (tai mahdollisesti L-juna, en enää muista) Pitskusta lähti noin minuutin etuajassa Leppävaaran suuntaan. Sitä en katsonut, lähtikö se jo Valimosta etuajassa. Kyseessä oli Sm5, joten etuajassa ajaminen ei ollut sille erityisen vaikeaa.

On se siinä mielessä sillekin vaikeaa, että Valimo-Pitäjänmäki on aikataulullisesti minuutti, mutta oikeasti sen ehtii ehkä puoleentoista (lähdöstä lähtöön). Tuossa kohtaa on sellainen "kaksi asemanväliä ehtii kolmessa minuutissa, vaikka kumpaakaan väliä ei ehdi minuutissa" -tyyppinen kohta. Mikäli Pitäjänmäestä lähtisi oikeasti minuutin etuajassa, pitäisi Valimosta lähteä puolisentoista minuuttia etuajassa. Huopalahdesta yli minuutin, Ilmalasta minuutin ja Pasilastakin ainakin puolisen minuuttia etuajassa. Noh, luotamme sinun kännykkään, ja toteamme, että lujaa on kuski ajanut... :p
 
Noh, luotamme sinun kännykkään, ja toteamme, että lujaa on kuski ajanut... :p

Irvailuun ei ole syytä. Minä olen luottanut kännykkääni jo monta vuotta, enkä koskaan ole sen takia bussista myöhästynyt, vaikka joskus on hyvinkin sekunnintarkkaa ollut. Joka aamu se tulee Buscomin kanssa synkronoitua, joten on erittäin epätodennäköistä, että se olisi tuolloin näyttänyt väärin.

Mutta itse asiassa muistin koko kännykkään katsomisen väärin, koska olen sen sijaan katsonut Sm5:n infonäytön kelloa. Sekin kyllä oli ihan ajallaan, kun Helsingistä lähdettiin. En ole enää varma, vertasinko kellonaikaa siihen infonäytön aikatauluun vai laiturinäytön aikatauluun (senkin näkee ikkunasta). Valitettavasti en enää muista tarkkoja olosuhteita, koska tapauksesta on niin kauan, mutta muistan kyllä, että silloin varmasti varmistuin, että juna lähti etuajassa ainakin käsillä olevan tiedon ja tarkan kellonajan mukaan ja ihmettelin sitä pitkään.
 
Irvailuun ei ole syytä. Minä olen luottanut kännykkääni jo monta vuotta, enkä koskaan ole sen takia bussista myöhästynyt, vaikka joskus on hyvinkin sekunnintarkkaa ollut. Joka aamu se tulee Buscomin kanssa synkronoitua, joten on erittäin epätodennäköistä, että se olisi tuolloin näyttänyt väärin.

No, ei ollut oikeastaan tarkoitus irvailla. Olen edellisessä ja aiemmissakin viesteissä yrittänyt valaista, mitä paikkansa pitäessään kerrotut havainnot oikeasti tarkoittaisi. Ja tässä tapauksessa se olisi tarkoittanut sitä, että sekä kuljettajan että konduktöörin tarkoituksellisella toiminnalla olisi lähdetty vähintään viideltä peräkkäiseltä asemalta etuajassa, pahimmillaan n. puolisentoista minuuttia. Ymmärtänette, että meikäläisen on kohtalaisen vaikea pitää havaintoja kovin luotettavina, etenkään kun omat arkihavainnot eivät täsmää kerrottuun lainkaan.
 
No, ei ollut oikeastaan tarkoitus irvailla.

:p-hymiön ja "ehkä luotamme sinun kännykkääsi" -sanamuodon käyttö on siinä tapauksessa vähän outoa. Sen sijaan että olisit halunnut yrittää keksiä oikeasti selitystä, millä havaintoni on voinut olla mahdollista, halusit vain irvailla, että olen silti takuuvarmasti väärässä.

Olen edellisessä ja aiemmissakin viesteissä yrittänyt valaista, mitä paikkansa pitäessään kerrotut havainnot oikeasti tarkoittaisi.

Kyllä, ymmärrän tämän. Ja ymmärrän myös, että jos Valimosta lähdetään 20:04 ja Pitskusta lähtöaika on 20:05, ei Pitskusta lähtö voi tapahtua minuutin etuajassa. Mutta ongelma ei ole myöskään minun kellossani, enkä raportoisi tätä, jollen olisi silloin ihan oikeasti ollut varma oikeasta kellonajasta. Ongelma vain on, etten enää muista tapahtunutta muuten kuin että se oli A-junassa iltasella Leppävaaraa kohti ja mielestäni Pitskun asemalta. Mahdollinen selitys on, että Sm5:n infonäytön kellonajat eivät ole aikataulunmukaisia lähtöaikoja. Toinen mahdollinen selitys on, että se ei ollut Pitsku vaan kentien Valimo tai Mäkkylä. Mutta edelleenkin menen takuuseen siitä, että etuajassa lähdettiin, ainakin mikäli tarjolla ollutta tietoa junan aikataulun mukaisesta lähtöajasta oli uskominen.

Ensi kerralla kun havaitsen, raportoin tänne saman tien.
 
Mutta itse asiassa muistin koko kännykkään katsomisen väärin, koska olen sen sijaan katsonut Sm5:n infonäytön kelloa.
Näiden näyttöjen aikatietojen oikeellisuudesta en ole kovin vakuuttunut. Tänä aamuna matkustin A-junalla (Sm5 01) välin Huopalahti - Helsinki, ja infotaulun vasemmassa alakulmassa näkyvä kellonaika oli viitisentoista sekuntia perässä oikeasta ajasta. Buscom-kortinlukija samassa junassa vaihtoi sekin minuuttilukemaansa noin 15 sek. ennen infotaulua. Varsinainen vertailukohta oli kuitenkin rannekelloni. Sen perusteella Buscomin aika oli hyvin lähellä todellista aikaa.
 
Takaisin
Ylös