Mikko Laaksonen
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 28 Kesäkuu 2005
- Viestit
- 2,789
Tässä on erittäin merkittävä uutinen joukkoliikenteen alalta.
Esitys Euroopan parlamentin ja neuvoston asetukseksi joukkoliikennepalveluista raiteillä ja teillä on annettu 22.7.2005. Asetus tulee olemaan hyväksymisensä jälkeen laki EU:n jäsenmaissa.
Esitystä ei ole Liikenne- ja viestintäministeriön tiedotteissa.
Esitys englanniksi
Esityksen pääkohtia:
Liikenne- ja viestintäministeriön työryhmän kesäkuussa tekemä joukkoliikenteen rahoitusta koskeva esitys on ristiriidassa asetusesityksen kanssa. LVM:n esityksessä ei esitetä liikenteen kilpailuttamista, joka on asetusesityksen vastaista. Samoin siinä esitetään lipputuen lisäämistä nykyisestä.
Samoin YTV:n ja VR Oy:n välinen sopimusesitys paikallisjunaliikenteen ostoista on ristiriidassa asetuksen kanssa. Asetuksen mukaanhan YTV-alueen paikallisjunaliikenteestä 50% tulee olla kilpailutettua viiden vuoden kuluessa.
Nykyisistä kuntien ja valtion omistamista henkilöliikenneyritykstä Tampereen kaupungin liikennelaitos, Turun kaupungin liikennelaitos sekä Helsingin kaupungin liikennelaitoksen raitioliikenne - ja metroliikenneyksiköt voidaan katsoa sisäisiksi liikenneyksiköiksi, koska ne ovat kaupunkien suorassa budjettivallassa.
Sitä vastoin Helsingin bussiliikenne Oy, VR Oy sekä Pohjolan liikenne Oy:tä ei voi pitää sisäisinä liikennöitsijöinä, koska ne eivät ole Helsingin kaupungin tai valtion budjettivallassa.
Esitys Euroopan parlamentin ja neuvoston asetukseksi joukkoliikennepalveluista raiteillä ja teillä on annettu 22.7.2005. Asetus tulee olemaan hyväksymisensä jälkeen laki EU:n jäsenmaissa.
Esitystä ei ole Liikenne- ja viestintäministeriön tiedotteissa.
Esitys englanniksi
Esityksen pääkohtia:
- Kaikki julkinen tuki sekä kaikki yksinoikeudet julkisen liikenteen liikennöintiin tulee antaa vain julkisen palvelusopimuksen puitteissa.
- Joukkoliikenteen järjestämisestä ovat vastuussa "pätevät viranomaiset" ("competent authorities") jotka vastaavat julkisen liikenteen palvelutason määrittelystä, julkista liikennettä koskevista julkisista palvelusopimuksista eli liikennelupien antamisesta ja kilpailuttamisesta. (Jäljempänä termi "joukkoliikenneviranomainen")
- Julkinen tuki "public service compensation" tarkoittaa kaikkia etuja, erityisesti taloudellisia, jotka viranomainen antaa. (Mitä ilmeisimmin lipputuki on katsottava julkiseksi tueksi).
- Kilpailutus koskee sekä yksinoikeuksia että julkisen palvelun sopimuksia, joiden liikevaihto on yli miljoona euroa vuodessa tai jotka koskevat yli 300 000 km liikennettä vuodessa (noin 2-4 bussin liikennemäärä vuodessa). Liikevaihdoksi lasketaan kaikki julkinen tuki, sekä suora että epäsuora sekä liikennöitsijän pitämät lipputulot yhteenlaskettuna.
- Mikään julkinen tuki ei saa ylittää julkisen palvelun velvoitteen nettokustannuksia joihin sisällytetään operaattorin kohtuullinen voitto. Liikenteen kustannusten määrittelytapa määritellään sopimuksessa.
- Sopimusten maksimipituus on rajoitettu kahdeksaan vuoteen bussiliikenteen ja viiteentoista vuoteen raideliikenteen osalta.
- Kilpailuttaminen ei koske joukkoliikenneviranomaisten täydellisessä suorassa vallassa olevia sisäisiä operaattoreita. Sisäinen operaattori saa toimia vain joukkoliikenneviranomaisen toimialueella.
- Joukkoliikenneviranomainen voi myöntää julkisen palvelusopimuksen alueelliseen tai kaukoliikenteeseen rautatiellä ilman kilpailutusta.
- Kaupunkien sisäinen tai kaupunkiseudullinen rautatieliikenne on kilpailutettava (jos sitä ei aja sisäinen operaattori).
- Kaikki julkisen palvelusopimuksen mukainen liikenne on raportoitava julkisesti.
- Asetuksen voimaantulon jälkeen joukkoliikenneviranomaisen on toteutettava neljän vuoden sisällä puolet ja kahdeksan vuoden sisällä kaikki bussiliikenne asetuksen mukaisesti ja viiden vuoden sisällä puolet ja kymmenen vuoden sisällä kaikki raideliikenne asetuksen mukaisesti.
Liikenne- ja viestintäministeriön työryhmän kesäkuussa tekemä joukkoliikenteen rahoitusta koskeva esitys on ristiriidassa asetusesityksen kanssa. LVM:n esityksessä ei esitetä liikenteen kilpailuttamista, joka on asetusesityksen vastaista. Samoin siinä esitetään lipputuen lisäämistä nykyisestä.
Samoin YTV:n ja VR Oy:n välinen sopimusesitys paikallisjunaliikenteen ostoista on ristiriidassa asetuksen kanssa. Asetuksen mukaanhan YTV-alueen paikallisjunaliikenteestä 50% tulee olla kilpailutettua viiden vuoden kuluessa.
Nykyisistä kuntien ja valtion omistamista henkilöliikenneyritykstä Tampereen kaupungin liikennelaitos, Turun kaupungin liikennelaitos sekä Helsingin kaupungin liikennelaitoksen raitioliikenne - ja metroliikenneyksiköt voidaan katsoa sisäisiksi liikenneyksiköiksi, koska ne ovat kaupunkien suorassa budjettivallassa.
Sitä vastoin Helsingin bussiliikenne Oy, VR Oy sekä Pohjolan liikenne Oy:tä ei voi pitää sisäisinä liikennöitsijöinä, koska ne eivät ole Helsingin kaupungin tai valtion budjettivallassa.