Oikeastaanhan aika meni Finnjetin perusratkaisun ohi jo ennenkuin laiva edes valmistui. Se oli suunniteltu ennen öljykriisiä, kun kaasuturbiinien tarvitsema kerosiini oli halpaa. Aluksen lopulta valmistuessa polttoainekustannukset olivat huomattavasti suuremmat kuin mitä valmistumisvaiheessa osattiin odottaa. Lisäksi suunniteluvaiheessa Suomi-Saksa liikenteen matkustajamäärien odotettiin kasvavan 300 000 - 800 000:n vuodessa, kun todellinen luku oli lopulta 200 000 tienoilla. Näinollen tuloksena oli liian iso ja kallis laiva, jonka autokansi paljastui lisäksi vuosien kuluessa liian pieneksi matkustajamäärään nähden. Erikoisinta Finnjetissä olikin oikeastaan se, että se pysyi liikenteessä 28 vuotta kaikista ongelmistaan huolimatta.
Lentojen halventuminenkin iski Finnjetiin, kun se rakennettiin, automatkailu oli voimissaan.