Flixbus Suomeen

Onko FlixBusin vuorot ollut aikaisemmin myynnissä Matkahuollon kautta vai onko jokin uusi juttu?
Ostettiin liput kerran matkahuollon kautta. Kuski ei tuntunut ymmärtävän koko matkahuolto käsitettä... Ei kuulemma ollut moista lippua koskaan nähnyt. Väitti ensin että lippu on väärennetty, mutta päästiin lopulta kyytiin... Ensisijaisesti haluavat, että liput ostetaan heidän omilta sivuilta: flixbus.fi
 
Mitähän Suomessa olisi jäljellä pitkän matkan liikennöitsijöitä, jotka menisivät sitten Flixbusin väreihin? Onko Suomessa enää mitään, mitä värvätä?
 
Mitähän Suomessa olisi jäljellä pitkän matkan liikennöitsijöitä, jotka menisivät sitten Flixbusin väreihin? Onko Suomessa enää mitään, mitä värvätä?
Jutussa lyhyesti mainittu Korsisaari tai vastaava, keskikokoinen yhtiö, jolla voisi olla mahdollisuus kasvattaa liiketoimintaa. Voisin kuvitella, että avattavat reitit ovat liikennöitsijällekin uusia. En tiedä minkälaisia yhtiöitä muualla on ollut, mutta jotenkin en jaksa uskoa, että aivan yhden-kahden bussin firmoja ainakaan lanseeraukseen otettaisiin.

Myöhemmin varmaan voi tulla pienempiä mukaan, varmasti ajatukselle avoimimmat yhtiöt löytyvät OnniBusin nettikaupasta.

Yksi hyvin kaukaa haettu on PL:n palaaminen kaukoliikenteeseen.
 
Tuskin PL, mieleen tuli ainakin Pohjolan Matka, Ventoniemi, Vekka Group ja Savonlinja.
 
Kun Ruotsissa Flixbus sirotti Swebusin jäänteet ympäriinsä, liikennöitsijöiksi valikoitui aika paljon pienempiä ja paikallisempia, tilausajoihin keskittyneitä yrityksiä. Näen Suomessa epätodennäköisenä, että yksittäisiä reittejä joiltakin liikennöitsijöiltä otettaisiin Flixbusin brändille, onhan meillä täällä nykyisin valtakunnallinen lippukauppa Onnibus.com. Flixbus varmasti haluaa luoda omaa reitistöä ja verkkoa tänne sen sijaan, että haalittaisiin ne loput vähät markkinaehtoiset pikavuorot omiksi. Flixbus löytänee yhteistyökumppaninsa sellaisista yrityksistä, joiden volyymi tilausliikenteessä on suuri ja on mahdollisuus investoida Flixin laatukriteerit täyttävään kalustoon.
 

Reitit Joensuusta ja Tampereelta menevät loppiaisen jälkeen tauolle. Joensuu-Hampuri palannee tammikuun lopussa siten, että se ajaa vain kolmesti viikossa. Tampere-Vilna-vuoro palaa vasta huhtikuussa, jolloin se ajetaan viidesti viikossa Tampereelta ja kahdesti viikossa Helsingistä Vilnaan.

Ainakin havaintojen perusteella Vaasa-Varsova sen sijaan on osoittautunut menestyksekkääksi. Vuorolla kulkee hyvin matkustajia erityisesti Turun ja Helsingin välillä. Ilmeisesti Rovaniemen vuoro on myös toiminut, sillä sitä jatketaan normaalisti.

Suomalaisten alihankkijoiden löytäminen on ollut haastavaa. Onnibus on ostanut lähes kaiken kilpailun pois markkinoilta eikä ilmeisesti ole kovin innoissaan tekemässä diiliä Flixin kanssa. Aika surkealta siis näyttää Flixbusin Suomen sisäisen liikenteen aloitus, mikäli reitit pitäisi perustaa tyhjästä uusien kumppaneiden kanssa. Jos se ei ole vielä tarpeeksi hankalaa, on tämä Suomen kulurakenne varmasti iso kynnys Flixille, kun vertaa Baltiaan.
 
Naantali-Kapellskär -laivareitillä tilausbussit ajavat matkustajineen laivaan ja laiva sekä matka itsessään ovat varsin miellyttäviä. Tuota kautta saisi mukavan reitin vaikka aluksi Helsinki-Turku-Norrtälje-Tukholma. Jos bussit olisivat mukana sekä yö- että päivälaivoilla, onnistuisi myös risteily siten, että paluusuunnassa mentäisiin laivassa eri bussiin. Reittiähän voi jatkaa sitten miten tahtoo, heti tai myöhemmin.

Flixbus hoitaa Närpiön linja-autoaseman ja Hyvinkään rautatieaseman pikavuoroliikenteen. Tukholman linjahan voisi käydä Lohjan linja-autoasemalla. Lohja lienee suurin tai ainakin linja-autoliikenteeltään merkittävin paikkakunta, jonka keskustassa, eli linja-autoasemalle ei ole koskaan käynyt yksikään pikavuoro.
 
YLE: Bussiyhtiö Flixbus aloittaa kisan Tampereen ja Turun matkustajista

Pitkä lainaus artikkelin alkupuolelta. Reittisuunnitelmat lihavoidulla tekstillä.
Yhtiö aikoo aluksi lisätä vuoroja Helsingistä Turkuun ja Tampereelle. Tarkoitus on, että suomalaiset linja-autoyritykset alkavat liikennöidä kesällä Flixbusin väreissä Suomen sisäisiä reittejä.

Yhtiö käy tällä hetkellä neuvotteluja viiden bussiyhtiön kanssa niiden liittymisestä Flixbusin verkostoon.

– Tavoitteemme on, että meillä on vähintään kaksi tai kolme suomalaista yhteistyökumppania kesään mennessä, sanoo Flixbusin Itä-Euroopan toiminnoista vastaava johtaja Michal Leman.

Turussa bussit liikennöisivät satamaan asti
, jolloin niiden aikatauluissa huomioitaisiin myös risteilyaikataulut.

Lemanin mukaan yhtiö laskee myös Suomen poikittaisten reittien kannattavan. Aluksi yhtiön autot voisivat liikennöidä Turusta Tampereen kautta Jyväskylään.

Rovaniemen ja Helsingin välisen reitin matkustajamäärän perusteella myös pitkän matkan yöbussiliikenteen aloittaminen on mahdollista.
 
Takaisin
Ylös