G-juna Saunakallioon

Juu ei pidäkkään. Työmatkajunista ei yksikään pysähdy Keravalla eikä myöskään Tikkurilassa. Suoraan Pasilaan Järvenpään tai Kyrölän jälkeen ja hyvä niin.

Tuokaan ei pidä paikkaansa.16.21 R-juna ajetaan Eil-vaunuilla eli on tavallaan "työmatkajuna".Myös Kouvolan H235 ajetaan Eil-kalustolla ja pysähtyy Tikkurilassa, kuten myös Keravallakin.
 
Työmatkajunista ei yksikään pysähdy Keravalla eikä myöskään Tikkurilassa. Suoraan Pasilaan Kyrölän jälkeen ja hyvä niin.
G tulee järvenpääläisten käyttöön, eikä sen pysähdyksistä kannata ulkopaikkakuntalaisten kantaa huolta. Järvenpäästä pääsee edelleenkin H:lla ja R:llä noille ihmeellisille radanvarren maitolaitureille, joilla muka pysähtyy "kaikki", vaikka se ei pidäkään paikkaansa.

G:ssä lienee kysymys erityisestä Järvenpää-Exprés'stä, eikä siitä, että keravalaisille ja tikkurilalaisille järjestetään lisää uusia nopeita yhteyksiä Helsinkiin/Helsingistä. Sehän noissa lisävälipysähdyspyynnöissä on se oikea totuus piilotettuna härskiin valeasuun.

Tikkurilalaiset ja keravalaiset saivat jo Zetan käynnistyttyä koko joukon uusia nopeita junia. Eräskin tuntemani keravalainen kulkee vallan Zetalla, kun se on nopea, väljä ja Sm4 :)
 
G:ssä lienee kysymys erityisestä Järvenpää-Exprés'stä, eikä siitä, että keravalaisille ja tikkurilalaisille järjestetään lisää uusia nopeita yhteyksiä Helsinkiin/Helsingistä. Sehän noissa lisävälipysähdyspyynnöissä on se oikea totuus piilotettuna härskiin valeasuun.

Keravalla olisi kyllä aika juhlaa, jos saataisiin 15 minuutin välein nopea yhteys Helsinkiin. Jos vaihtoehtoina on asua Korsossa tai Keravalla ja käydä junalla töissä, moni nykyisinkin valinnee Keravan juuri junayhteyksien vuoksi. Miten paljon G hidastuisi pysähdyksistä Keravalla ja Tikkurilassa? Ok, ehkä noita lisäpysähdyksiä ei tarvita. R, H ja Z vaan olisi hyvä saada kulkemaan 20 minuutin välein. Ainoa paikkakunta jota 40 ja 20 minuutin vuorotteleva vuoroväli häiritsisi, olisi Hyvinkää, josta työmatkaliikenne Helsinkiin on melko vähäistä. Järvenpäähän saisi tämän G-junan täydennyksenä.
 
Tuokaan ei pidä paikkaansa.16.21 R-juna ajetaan Eil-vaunuilla eli on tavallaan "työmatkajuna".Myös Kouvolan H235 ajetaan Eil-kalustolla ja pysähtyy Tikkurilassa, kuten myös Keravallakin.

Tarkoitinkin tällä niitä tunnuksettomia junia, joita ajetaan huimat kolme Riihimäeltä Helsinkiin ja joita me pidämme varsinaisina työjunina täällä maalla:)

Tätä Järvenpään ja Keravan välistä kiistelyä voi jatkaa loputtomiin, mutta henkilökohtainen mielipiteeni on, että Kerava ja Tikkurila ovat jo saaneet tarpeeksi nopeita yhteyksiä H:n, R:n ja Zetan ansiosta. Sitten on vielä nämä hitaammat Kertut ja Iivarit.

Mielestäni kannattaisi nyt todellakin satsata nopeaan yhteyteen Helsinkiin ja sieltä takaisin. Juna on kuitenkin ylivoimaisesti suurin runkokuljettaja tässä pian noin 40 000 asukkaan kasvavassa kaupungissa. Näitä uusia yhteyksiä on luvattu jo vuosia sitten, mutta nyt ollaan jo hieman lähempänä läpimurtoa.
 
Vr:n sivuilla (http://www.vr-konserni.fi/vakiolinkit/VR-konsernitiedottaa/news_201.html) olevassa uutisessa kerrotaan G-junasta seuraavaa:
VR sanoi:
07.02.2007
Uusi G-juna Helsingin ja Saunakallion välille kesäkuussa
Helsingin ja Saunakallion väliseen lähiliikenteeseen tulee lisää päivävuoroja, kun uusi G-tunnuksella kulkeva juna aloittaa liikennöinnin 4. kesäkuuta. Junan pysähdyspaikat ovat Helsinki, Pasila, Kyrölä, Järvenpää ja Saunakallio. Junavuoroja on arkisin kuusi molempiin suuntiin.
Alustavien aikataulujen mukaan Helsingistä lähtöajat ovat kello 7.43, 9.27, 12.27, 13.27, 14.27 ja 17.27. Saunakalliosta lähtöajat ovat 8.29, 10.03, 13.03, 14.03, 15.03 ja 18.03.
Junien tarkat aikataulut vahvistetaan myöhemmin keväällä.
G-junan aikatauluihin saattaa lähivuosina tulla muutoksia lisääntyvän ja nopeutuvan Venäjän-liikenteen vuoksi.
Helsingin ja Saunakallion väliset uudet G-junavuorot ovat osa liikenne- ja viestintäministeriön ja VR:n välistä ostosopimusta.
 
Juu aika vekkuli aikataulu. Ei palvele juurikaan työmatkalaisia, mutta en valita ollenkaan. Pääasia, että tänne saadaan edes muutama lisävuoro. Opiskelijoille aikataulut voivat sopia paremmin.
 
Vs: Ostojunien kokoonpanot

Jos minä saisin päättää pysähdyspaikoista niin ne olisivat Saunakallio, Järvenpää, Kyrölä, Kerava, Savio, Korso, Koivukylä, Tikkurila, Pasila ja Helsinki. Näin myöskin saadaan Koivukylästä ja Korsosta nopeammat yhteydet Helsinkiin kuin mitä K-juna tällä hetkellä tarjoaa.

Tuossa nyt ei ole mitään järkeä. Lisäksi sitten on hyvä kysyä, että kuinka moni Järvenpääläinen istahtaa siihen G-junaan. Kun on menossa Koivukylää pidemmälle, ja jos se pysähtyy noilla luettelemillasi asemilla. Eiköhän tarkoitus ole, että saadaan enemmän työmatkalaisvuoroja Helsinkiin. Kovin moni varmasti mielummin odottaa sitten H tai R junaa jos se melkein jokaisella pysäkillä pysähtyy. Mielestäni K-juna tarjoaa jo nyt tarpeaksi nopean vaihtoehdon esimerkiksi Koivukylästä.Tai jos on oikein kiire niin hyppää Tikkurilassa pois K-junasta ja ottaa pendolinon alle. Ehkä tuon Korson voisi ottaa tuohon, mutta ei noita muita, ja silloinkin se on heti hitaampi kuin H tai R. Jo sen takia, että Keravan radalla on noita K-junia jo hidastamassa.
 
Eilisillan alueuutisissa kerrottiin, että pääradan ruuhaka-ajan kapasiteetti on yksinkertaisesti niin suuri, ettei sinne saisi enää mahtumaan ainuttakaan vuoroa. Nuo olivat lähes ainoat välit, johon junia käytännössä oli järkevä sijoittaa. Ideana on tarjota nopeaa yhteyttä Järvenpäästä Helsinkiin ja sieltä takaisin uutisissa todettiin.

Kasvukunnat olisivat kovasti rakentamassa uusia lisäraiteita, mutta rahoittaja vain puuttuu. Esim. Järvenpään kaupunginjohtaja Erkki Kukkonen painotti tätä juna-asiaa investointihankkeeksi, joka vaikuttaa koko kaupungin elämään tuoden uusia asuntoja ja mahd. työpaikkojakin.

Eli lisäraiteita kaivattaisiin. Mielestäni esim. Kervan Kytömaalta Järvenpäähän on raita on kaavoitettu siten, että siihen mahtuisi vielä kolmas ja Lustikullan jälkeen neljäs raide vierelle kulkemaan.
 
Kerava - Riihimäki välille on suunnitteilla lisäraide. Mutta entä Kerava-Helsinki väli? Tuolla välillä tulee kapasiteettiongelmia, jos pääradan liikenne kasvaa. Mahtuisiko nykyiseen ratalinjaan vielä viides raide?

Vai pitääkö kohta rakentaa Pasila - Lentoasema - Kerava -rata jo ihan kapasiteettisyistä?
 
Eli lisäraiteita kaivattaisiin. Mielestäni esim. Kervan Kytömaalta Järvenpäähän on raita on kaavoitettu siten, että siihen mahtuisi vielä kolmas ja Lustikullan jälkeen neljäs raide vierelle kulkemaan.

Sitten, kun VR:n raideliikenne saadaan aikataulussaan pysyväksi ja teknologia toimivaksi, voidaan kokeilla junien yhdistelyä. Ratakapasiteettia säästyy, kun R- ja Z-juna ajetaan yhtenä junana Keravalle. Keravalla junayksiköt jaetaan, toinen yksikkö jatkaa Riihimäelle ja toinen Lahteen. Paluumatkalla sama tehdään päin vastoin. Samaa ajatusta on tutkittu YTV:n puolesta Kehäradalla, jossa juna jaettaisiin Vantaankosken jälkeen Kehäradan sekä Klaukkalan suuntiin. Tämä edellyttää siis tosiaankin toimivaa tekniikkaa!
 
Sitten, kun VR:n raideliikenne saadaan aikataulussaan pysyväksi ja teknologia toimivaksi, voidaan kokeilla junien yhdistelyä. Keravalla junayksiköt jaetaan, toinen yksikkö jatkaa Riihimäelle ja toinen Lahteen. Tämä edellyttää siis tosiaankin toimivaa tekniikkaa!

Heh, no Pendolinoillahan tuo onnistuu ilman toimivaa tekniikkaakin ainakin Pasilan ja Käpylän välillä.
 
Sitten, kun VR:n raideliikenne saadaan aikataulussaan pysyväksi ja teknologia toimivaksi, voidaan kokeilla junien yhdistelyä.

Kyllä Sm1, 2 ja 4 -sarjan junien kytkennät ja pilkkomiset toimivat ihan hyvin. Nykytilanteessa suurin hidastaja tällaisissa kokoonpanomuutoksissa on JKV, jolle täytyy sitten syöttää yhdistetyssä tai erotetuissa yksiköissä uudet tiedot ja antaa järjestelmän testata itsensä ennen matkaanlähtöä.
 
Takaisin
Ylös