Gallerian junakuvakeskustelua

Rattivaunu

Tunnistettu jäsen
Liittynyt
24 Kesäkuu 2005
Viestit
5,527
Compact laittoi vähän aikaa sitten erittäin upeita junakuvia galleriaan.
Tätä kuvaa kommentoisin hieman.
Väittäisin, että lähimpänä näkyvät Porkkanarungot ovat molemmat Dm9:iä. Oikealla näkyvän tuplarungon etäämpänä olevasta yksiköstä on aika vaikea sanoa mitään.
Dm8:n ja Dm9:n selkein ulospäin näkyvä ero oli ovet. Myös ikkunajärjestyksessä ja ikkunoiden mitoissa oli eroa. Sisätiloiltaan Dm8 ja Dm9 erosivat toisistaan tietenkin kaikista eniten.
 
Väittäisin, että lähimpänä näkyvät Porkkanarungot ovat molemmat Dm9:iä.

Aivan oikein! Siinä vasemmalla P43:ssa (Tampere-Haapamäki-Seinäjoki) taitaa olla Dm9 5121 + CEiv 5611 + Dm9 5122.

Vaunusto on tullut Helsingistä Porin junassa P141, kuten minäkin, ja tuossa junassa oli tämän Seinäjoen rungon lisäksi tietysti Porin runko ja kolmantena porkkanana Helsinki-Rauma -runko (erkaantui Kokemäellä junaksi H551).

Tuona päivänä 141:n kalusto oli kaikki Dm9-porkkanaa 5109+10, 5117+18 ja 5121+22.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Missäs kohtaa Jvs seisake tarkalleen oli? Kuvaajan jalkojen alla parisataa metriä Viinikankadulta itään?
 
Missäs kohtaa Jvs seisake tarkalleen oli? Kuvaajan jalkojen alla parisataa metriä Viinikankadulta itään?

Tämä jotenkin tukee sitä teoriaa, jonka mukaan lähes kaikki asiat keksitään eri puolilla ihmiskuntaa samaan aikaan :biggrin: Taisit jo itsekin käydä eräällä junakuvasivustolla toteamassa asian.
 
Missäs kohtaa Jvs seisake tarkalleen oli? Kuvaajan jalkojen alla parisataa metriä Viinikankadulta itään?

Tässä on hyvä kuva, joka auttaa paikan kartallepanoa. Jaakko Keräsen kuvaa vaunut.orgissa. Alsthomin takana näkyy teippitehtaan punertavaa seinää. Junan peräpään kohdalla on vaihdekuja eteläiselle raiteelle, eli kaksoisraide Orivedelle alkaa siitä. Tämä lähin raide, jolla on opastimia numerolla 808, on Viinikan tavarapihalle johtava kolmioraide. Tampereen tulo-opastin idästäpäin on pikajunan takapään suunnalla. Järvensivun, jolla ei muuten ollut silloin vielä lyhennettä, seisakkeen laituri pohjoisella raiteella on heti Alstikan takana. Pituutta taisi olla sellainen lättävaunun mitta. Tällä toisella eli tavararaiteella ei tietenkään ollut laituria.

Jlf:n galleriakuvassani teippitehdas näkyy puolestaan toiselta suunnalta porkkanoiden takana. Samoin näkyy Tampereen tulo-opastinta kaupunkiin saapuvan junan keulan kohdilla.
 
Järvensivun, jolla ei muuten ollut silloin vielä lyhennettä, seisakkeen laituri pohjoisella raiteella on heti Alstikan takana. Pituutta taisi olla sellainen lättävaunun mitta. Tällä toisella eli tavararaiteella ei tietenkään ollut laituria.

Järvensivu oli ja on vieläkin siis teknisesti risteysasema, josta itään on kaksoisraidetta ja länteen yksiraiteista rataosaa Viinikkaan ja Tampereen Hbf:lle. Itsekin uumoilin seisakelaiturin olleen vain Järvensivuntien puoleisella kohdalla, kun seisakkeen paikka oli pvp:n länsipuolella. Jos se olisi ollut itäpuolella, olisi laitureitakin toki tarvittu kaksi. Seisake oli siis melko lailla tässä: http://qurl.net/1pJ, ja samoille tienoille se lienee järkevintä tulevaisuudessakin rakentaa, kuitenkin niin, että laituri ylittää Viinikankadun länsipäästään.
 
Takaisin
Ylös