Mitäköhän maksaisi Kouvolaan tehty kolmioraide (eli kääntyminen Pieksämäen suuntaan kaupungin itäpuolelta)? Nykyinen suunnan vaihto pidentää tehokkaasti matka-aikoja vaikkapa Helsingin ja Mikkelin välillä. Vai onko tuossa nykyratkaisussa joku teoria joka ei maallikolle aukea?
Nykyratkaisu on peräisin tsaarin ajalta, jolloin Suomi oli Venäjän yksi alue, ja kaikki radat veivät Moskovaan. Tosiaan, olisi järkevää tehdä uusi rata Kouvolan itäpuolelta, mutta hinta taitaa jälleen kerran olla liian suuri. Eihän ministeriön alaisuudessa toimiva rataverkon hallitsija pysty nykypäivänä edes ylläpitämään ratoja, saatika peruskorjaamaan niitä, vaan liikennöitsijän täytyy siihen ryhtyä. Syynä on raha, tai siis rahaa kyllä on, mutta kokoomusvetoinen hallitus haluaa niitä käyttää johonkin ihan muuhun. Intressit ovat pikavoittojen teko veronmaksajien kustannuksella nykyään, nämä optiot ja muut, johon raha tavalla tai toisella veronmaksajilta yritysjohtajien taskuun kilahtaa.
Esimerkiksi nyt vaikkapa YLE. Pulju tekee ensi vuonna tappiota 22 miljoonaa euroa, mutta niin vain uuden toimitusjohtajan kuukausipalkka korotettiin hetimmiten 25t per kk, kun vastaavasti Jungeri sai "vain" 16t per kk. Samaan aikaan YLE:ssä on kova saneerausohjelma meneillään, kustannuksia pitää säästää työntekijöitä poispotkimalla, työn määrän kuitenkin pysyessä samana. Ihmettelen, millä perusteella juuri johtaja on ansainnut tähtitieteellisen palkan, kun siitä tinkimällä voitaisiin välttää irtisanomiset työntekijäin osalta. Eikö johtaja ole tehnyt työnsä huonosti, jos 22 milliä tulee tappiota. Ei siitä ainakaan roimalla palkankorotuksella pitäisi itseään palkita. Siinä missä työntekijäin palkka nousee yleensä 1-2%, niin johtoeliitti myöntää itselleen näitä 25-50% palkankorotuksia. On se huimaa touhua, ja vielä kun se naamioidaan, sanomalla ettei se ole keneltäkään pois, niin johan on kyseessä suuri puhallus, kuten sanotaan. Koko Suomi tulee ajautumaan konkurssiin muutaman vuoden sisällä tällä menolla.
No niin, menipä vähän ohi aiheen. Mutta selvää on se, ettei uusia ratoja pitkään aikaan rakenneta. Saa nähdä jääkö kehäratakin kesken, ja vr:n maksettavaksi, kun valtiolta ja kunnilta loppuu rahat. Jännä ilmiö, että pieni eliitti on rikkaampi kuin koskaan, ja valtiot kohta köyhempiä kuin keskiverto yritys. Eliitti voi ökyillä ja pöhöttyä rahan loppumattomuuden ilosta. Samaan aikaan palveluita karsitaan, sairaalat hädin tuskin voivat ottaa potilaita vastaan, kun ei ole hoitajia/lääkäreitä, jne. Tulee ihan mieleen kirja "eläinten vallankumous", tosin siinä kyse oli kommunismista ja sen tuhosta. Mutta samalla tavalla kommunismikin tuhoutui omaan mahdottomuuteensa, siihen että loppujen lopuksi ihminen on aatteesta riippumatta itsekäs ja ahne kusipää. Nyt tämä kvartaalitalouden ehdoilla pyörivä maailma siirtää valtaa yhä enemmän yrityksille, valtioiden ollessa lähinnä nukketeatteria. Kummallisesti isojen yritysten eliitti on se ahnein ihmiskunnan ryhmä, joka kylpee rahassa jota on miljoona kertaisesti yli omien tarpeen, ja samalla pihistellään tavallisen kansan perustarpeista. Tarpeeksi pitkälle kun homma etenee, niin yhteiskunnan rattaat pysähtyy, kun enemmistö huomaa yhtäkkiä tulleensa huijatuksi.
Itse en pidä koko politiikasta, enkä sen kummemmin ala puolustelemaan mitään puoluetta, koska ne kaikki ovat enemmän tai vähemmän yritysten lobbaamia. Puolueiden ns aatteet ovat enemmänkin satua ja imagon luontia, yritykset ne sanelee mitä poliitikkojen pitää päättää. Koko touhu on mennyt aivan pelleilyksi.
Tässä lyhyesti syy, miksi tulevaisuuden Suomessa on turha toivoa oikeastaan mitään uutta ratahanketta. Eikä oikeastaan mitään muutakaan hanketta oikein millään sektorilla. Joku kaivosrata ehkä, jos se tuottaa jollekin yritykselle miljoonavoitot. Matkustajaliikenne ei ole mikään kultakaivos, ja sivuradoilla ajetaan tappioksi.