Hämeenlinnan paikallisliikenne

29.11.22 - Hämeenlinnan joukkoliikenne.

Kävelin kauppakeskuksesta Goodman kohti Tavastilan kauppakeskusta ja liikennevaloissa oli kävelijöille vihreää. Onneksi pysähdyin, koska päätieltä kääntyvä bussi olisi muuten ajanut päälle kovalla vauhdilla.
Olin niin shokissa, etten ehtinyt edes liikennöitsijää nähdä saati linjan tai auton numeroa. Kuskilla oli väistämisvelvollisuus, ja se näki minut selkeästi. Onneksi jäin keskelle suojatietä seisomaan ja päästin bussin menemään siitä.

Tuli mieleen tilanne kylläkin jo Tampereelta kun Länsilinjat Oy:n mieskuski seikkaili linjalla Hämeenkadulle niin kovaa, että meinasi lastenrattaita työntävä äiti jäädä alle suojatiellä. Olin siinä bussissa, onneksi ehti jarruttaa!!

Niin kiire ei saa olla, että jää turisti auton alle.
 
Vekka Group Oy voitti Hattulan sisäiset joukkoliikennevuorot (linjat 651-656) 9.8.2023 alkaen. Liikennettä hoitaa tällä hetkellä Miodex Oy, joka on osa Vekka Groupia.

Sopimus on nelivuotinen ja käsittää kahden vuoden option. Kalustovaatimuksena 2x euro6-seutubussia.
 
Vekan #455 tuli Vaasasta vapauduttuaan Hämeenlinnaan ajoon numerolle #76. Eilen se ajeli vielä blankona linjaa 16, mutta tänään se tuli iltapäiväksi ajoon tilaajaväreihin teipattuna.

Kuva 25.4.2023
 
Viimeksi muokattu:
Talviaikataulut tuovat pieniä muutoksia Hämeenlinnan bussilinjoihin. Osa 14:n vuoroista pitenee 14K:iksi, jotka ulottuvat Kukostensyrjään. 17:llä taas osa vuoroista pitenee Kantolaan, linjatunnus on silloin 17K. Linjat 14(K) ja 17(K), ovat jatkossakin toisiinsa kytkettyjä, tunnus kuitenkin jatkossa vaihtuu Tiiriön sijaan Vuorentakana. Tiedote
 
Talviaikataulut tuovat pieniä muutoksia Hämeenlinnan bussilinjoihin. Osa 14:n vuoroista pitenee 14K:iksi, jotka ulottuvat Kukostensyrjään. 17:llä taas osa vuoroista pitenee Kantolaan, linjatunnus on silloin 17K. Linjat 14(K) ja 17(K), ovat jatkossakin toisiinsa kytkettyjä, tunnus kuitenkin jatkossa vaihtuu Tiiriön sijaan Vuorentakana. Tiedote

Oman havaintoni ja kuulopuheiden mukaan Kantolan kokeilu on houkutellut matkustajia tähän saakka vielä aika vähän (yksittäisiä matkustajia on kyllä ollut). Jännä nähdä, miten linja alkaa vetämään porukkaa esimerkiksi talvena. Linjahan on nyt muutenkin poikkeusreitillä, kun Luukkaankatu on kiinni. Kantolankadun risteyksessä ei ainakaan tänään (22.8.2023) ollut vielä väliaikaista pysäkkiä. Luukkaankadun puolivälissä oleva pysäkki on kokonaan poissa käytöstä.
 
Reissu Ruotin ajoon on ilmestynyt viime viikolla V. Alamäen entinen MNC-615. Kuva: Linjalla 4 maanantaina 4.9.2023

Kalustotilanne vaikuttaa muutenkin hieman vaivalloiselta. Olin havainnoivani tänään Ruotin käytössä seuraavat autot, joista peräti puolet olivat laina- tai vuokra-autoja:
Ruoti #49 YLL-152 linjalla 4
Ruoti #61 NMO-749 linjalla 4
Ruoti #64 RTG-127 linjalla 2
Pekola #26 RTM-500 linjalla 2
Pekola #27 SMX-736 linjalla 2
Fibus MNC-615 linjalla 4
 
Fibusin rivistä on haettu myös CNX-110 Reissu Ruodin ajoon tällä viikolla. Se on vuoden 2009 Volvo 8500LE ja itseasiassa Vekka #60:n sisarauto.

Linjalla 4 perjantaina 8.9.2023: Kuva 1 Kuva 2
 
Fibusin rivistä on haettu myös CNX-110 Reissu Ruodin ajoon tällä viikolla. Se on vuoden 2009 Volvo 8500LE ja itseasiassa Vekka #60:n sisarauto.

Linjalla 4 perjantaina 8.9.2023: Kuva 1 Kuva 2
En tiedä oliko tuossa sopimuksessa minkäänlaisia kalustovaatimuksia, mutta tuollaiset paljon kilometrejä nielleet 1+1+0 -oviset bussit eivät oikein anna ihan parasta mahdollista kuvaa kaluston tasosta, lievästi ilmaistuna. Varmasti löytyisi jostakin parempaakin käytettyä kalustoa, ellei ole sitten tarjottu sellaista hintaa että viivan alle jää vain hiluja. Toisaalta Hämeenlinnassa ei liene asiakkaita senkään vertaa että millään vuorolla tuollainen bussi täyttyisi edes puolilleen, ainakaan muulloin kuin koululaisten kulkuaikoina.
 
En tiedä oliko tuossa sopimuksessa minkäänlaisia kalustovaatimuksia, mutta tuollaiset paljon kilometrejä nielleet 1+1+0 -oviset bussit eivät oikein anna ihan parasta mahdollista kuvaa kaluston tasosta, lievästi ilmaistuna. Varmasti löytyisi jostakin parempaakin käytettyä kalustoa, ellei ole sitten tarjottu sellaista hintaa että viivan alle jää vain hiluja. Toisaalta Hämeenlinnassa ei liene asiakkaita senkään vertaa että millään vuorolla tuollainen bussi täyttyisi edes puolilleen, ainakaan muulloin kuin koululaisten kulkuaikoina.

Hämeenlinnan kaupungin joukkoliikenteen matkustajamäärät ovat nousseet koronaa edeltäneestäkin ajasta jo yli, joten on ihan luonnollista kasvattaa kapasiteettia. Nyt saatiin yksi lisäauto koko päiväksi ajoon linjalle 14/17 ja tähän Ruodin kohteeseen vaadittiin viime talvesta alkaen yksi telibussi. Kalustovaatimukset tässä kivikautisessa sopimuksessa antavat kaiketi myöden ihan minkälaisen auton käyttöön tahansa, kunhan se asettuu päästötaso- ja ikävaatimuksiin. Tämä Säffle täyttää kuitenkin ne.
 
Hämeenlinnan joukkoliikenteen väripaletti kasvaa jälleen - tällä kertaa Föli-väreillä

Länsilinjojen #58 (Volvo 8700LE, B12BLE) tuli tänään 21.9.2023 ajoon linjalle 10. Autossa on Hämeenlinnan joukkoliikenteen logot. Kuva 1 Kuva 2

Sillä on ajettu Turussa ainakin linjaa 99 ja Naantalin alueen vuoroja. Linjan 99 sopimus loppui 30.6.2023.
 
Linjojen 14(K,T) ja 17(K,T) lisäliikenteeseen on tullut nyt oma auto. Vekalla auto tottelee numeroa #101 ja on OTP:n entinen ZNE-746.

Kolmatta päivää ajossa, näkynyt seuraavilla linjoilla:
19.10. linjat 14(K,T) ja 17(K,T)
20.10. linja 13 Kuva linjalla 13
21.10. linjat 1 ja 3S
 
Hämeenlinnassa on alkanut nyt kilpailutus kohteista 9, 12 ja 13.

Kohde 9 on Hämeenlinna-Renko linjoilla 400-402. Sopimukseen sisältyy yhteensä kolmen auton liikenne, joiden tulee olla vähintään 50-paikkaisia (väh. 45 istumap. ja 5 seisomap.) A2- tai C-luokan euro6-päästötason ajoneuvoa. Liikenne alkaa elokuussa 2024.

Kohde 12 on Hämeenlinna-Hauho linjoilla 601-751. Tähän on yhdistetty kohteen 11 liikenne ja automäärä kohosi neljään autoon.

Kohde 13 on Hämeenlinna-Tyrväntö linjoilla 620-622. Kohteessa on kaksi autoa.

Tarkempia kilpailutustietoja ei löydy julkisesti nähtävillä. Joku varmaan nekin kaivaa jostain.
 
Takaisin
Ylös