Antero Alku
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 28 Kesäkuu 2005
- Viestit
- 7,552
Vs: Paikallisjunaliikenteen lopettaminen ja mahdollisuudet sen palauttamiseen
Mietipä hiukan sitä, miten liikennöintikustannus koostuu. Mikä osuus on kaluston pääomalla, mikä henkilökuluilla, mikä energialla ja huollolla. Selvitä sitten noiden hinnat siinä suhteessa, kun ne ovat olleet 1950-luvulla. Esitäpä jotain konkreettista, ei vain haukkuja siitä, että en hyväksy mielikuviasi.
Tuossa edellä sekoitat suhteet ja absoluuttiset arvot sekä tonnit ja rahat. Ikään kuin ratkaisevaa on vain, kuluuko hiiltä tonneissa enemmän kuin öljyä. Ymmärrätkö miksi voimalaitos polttaa hiiltä eikä öljyä? Polttoaineessa ostetaan läpöarvoa eli energiasisältöä, ei tilavuutta tai painoa.
Laskepa jonkin ihailemasi dieselveturin elinaikainen polttoaineen hinta ja vertaa sitä kyseisen veturin hankintahintaan. Onko kalliimpi samantehoinen veturi parempi siksi, että se kuluttaa polttoaineeseen hankintahintansa verran rahaa pidemmän ajan kuluessa kuin hinnaltaan halvempi veturi? Eli pitää ostaa mahdollisimman kalliita vetureita, jotta ne ovat parempia kuin höyryveturit joskus olivat?
Osoita ensin ymmärtäväsi asiat itse ennen kuin alat haukkua toisia. Annat siten itsestäsi paremman kuvan.
Antero
Tarjoapa sinä omien satujesi katteeksi tietoa! Olen pyytänyt sitä aiemminkin, mutta en muista nähneeni.Tätä satua olet kertonut aikaisemminkin. Se perustuu ilmeisesti oletukseen, että höyryveturilla pääomakulut olisivat samalla tavalla merkittävässä asemassa, kuin vaikkapa uutta henkilöautoa ostettaessa. Tämä on kuitenkin harhaluulo.
"Tätä satua olet kertonut aikaisemminkin."Höryveturilla määräävä kustannustekijä olivat polttoaineet. Niihin meni jo 3-7 vuoden aikana yhtä paljon rahaa, kuin uuden veturin hankintaan. Dieselkalustolla ja varsinkin kiskobusseilla polttoainekustannukset putosivat murto-osaan. Siksi jo pelkästään tämän takia tuli paljon halvemmaksi ostaa uusi Lättähattu ja ajaa sillä edes 20 vuotta, kuin käyttää vanhoja höyryvetureita.
Mietipä hiukan sitä, miten liikennöintikustannus koostuu. Mikä osuus on kaluston pääomalla, mikä henkilökuluilla, mikä energialla ja huollolla. Selvitä sitten noiden hinnat siinä suhteessa, kun ne ovat olleet 1950-luvulla. Esitäpä jotain konkreettista, ei vain haukkuja siitä, että en hyväksy mielikuviasi.
Tuossa edellä sekoitat suhteet ja absoluuttiset arvot sekä tonnit ja rahat. Ikään kuin ratkaisevaa on vain, kuluuko hiiltä tonneissa enemmän kuin öljyä. Ymmärrätkö miksi voimalaitos polttaa hiiltä eikä öljyä? Polttoaineessa ostetaan läpöarvoa eli energiasisältöä, ei tilavuutta tai painoa.
Laskepa jonkin ihailemasi dieselveturin elinaikainen polttoaineen hinta ja vertaa sitä kyseisen veturin hankintahintaan. Onko kalliimpi samantehoinen veturi parempi siksi, että se kuluttaa polttoaineeseen hankintahintansa verran rahaa pidemmän ajan kuluessa kuin hinnaltaan halvempi veturi? Eli pitää ostaa mahdollisimman kalliita vetureita, jotta ne ovat parempia kuin höyryveturit joskus olivat?
Osoita ensin ymmärtäväsi asiat itse ennen kuin alat haukkua toisia. Annat siten itsestäsi paremman kuvan.
Ja nyt sitten se asia, jolla moitit höyryvetureita ja kehut dieselvetureiden hankintaa kääntyykin päälaelleen, koska haluat osoittaa, että dieselveturit olivat parempia kuin lättähatut. Logiikan juhlaa!Sen sijaan vaunujen osalta kaluston kierrättäminen saattoi hyvinkin tuoda säästöä. Se ei kuitenkaan ole höyryvetureiden ansio, koska vanhoja vaunuja voidaan vetää yhtä lailla diesel- ja sähkövetureilla. Ehkä kiskobusseja kohtaan tunnettu mielenkiinto lopahtikin 60-luvulla osittain sen takia, että uusien dieselvetureiden myötä voitiin vanhaa vaunukalustoa hyödyntää aikaisempaa taloudellisemmin. Siten Lättähatun ja veturijunan välinen kustannusero ei muodostunut enää niin valtavaksi, kuin vielä 50-luvulla.
Antero