- Liittynyt
- 14 Heinäkuu 2005
- Viestit
- 5,988
Huru-12:ien tilaukset kuitenkin aloitettiin jo 1956. Siis ainakin kaksi vuotta ennen esittely-Nohabin Suomen kiertuetta. Saksalainen MaK-veturi kävi täällä samoihin aikoihin. Mikäli valuutta-asiat yms. olisivat sallineet, niin kai Nohabeja (tai joitain muita ulkomaalaisia vetureita) olisi tänne voitu tietenkin tilata jo 1950-luvun alkupuolellakin tai vaihtoehtoisesti neuvoteltua edulliset lisenssisopimukset, kuten PNu:kin toteaa.
Osaatko sinä, tai osaako kukaan muu sanoa, tilattiinko kaikki yli 40 Hurua yhdellä kertaa vai tehtiinkö useampia tilauksia n 10-15 veturin erissä? Eikö niitä tilattu ainakin kahdelta eri tehtaalta (Lokomo, Valmet?), mutta kuvittelisin ainakin että ensiksi tilattiin vain proto, sitten ehkä 10-15 jne. Ensimmäisten tilaaminen osui toki ennen Nohabin ja MAK:n koeajoa ja myyntipuffauksia. Sen jälkeen, Huruista ja koeajovetureista saatujen kokemusten jälkeen, piti Rautatiehallituksen päättää jatketaanko Hurujen tilaamista, ja olen ymmärtänyt mm Resiina -lehden artikkelin perusteella että koneosastossa käytiin oikein rajua kädenvääntöä siitä että jatketaanko vai tilataanko Nohabeja tai muita, koska Hurujen heikkoudet tiedettiin, mutta tilattiin lopulta Huruja kun hallitus painosti työvoimapoliittisista syistä. Viimeisen sanan tilauksesta päättäessäsä oli ymmärtääkseni koneosaston joku tärkeä herra joka kannatti Huruja, muiden insinöörien kannattaessa Nohabeja. Potti aukaistiin sitten uudestaan 60-luvun alussa kun Alsthom tuli esittelemään omia saavutuksiaan.
Korjatkaa jos väitteissäni ei ole mitään perää.
t. Rainer