Haagan linjastosuunnitelma

Todennäköisesti linjaa 66 ei ole Kuninkaantammeen jatkettu koska yhteys junaan olisi mahdollista vasta Käpylästä. Jos ja kun 43 lakkautetaan nyt niin 431 tulisi pitää kokopäivälinjana jolloin Kuninkaantammesta olisi suora yhteys Keskustaan läpi päivän. Tätä puoltaa myös se että Kivistöstä ei kovin kummoista vuoroväliä tarvita Mannerheimintien varteen mutta se on hyvä olla kuitenkin myös ruuhkan ulkopuolella.

Asukastilaisuuskin on myös tulossa, jotta näennäisesti matkustajia kuunnellaan.
 
HSL:n on helppo tehdä uudistuksia, kun jokaista muutosta vastustetaan adressein ja mielipidekirjoituksin.

Ei sillä että kannattaisin HSL:n tekemiä suunnitelmaluonnoksia, mutta vaikeaa varmasti suunnitella kun aina jokaista pientäkin muutosta vastustetaan kovin voimin.

Ei tarvitse ihmetellä vastustusta kun joka suunnitelmassa halutaan suorat linjat lopettaa.
 
Nyt on tehty päivitystä niin että tuo 431 kulkisi arkena päivällä 30 min välein ja viikonloppuisin tunnin vuorovälillä.
 
Todennäköisesti linjaa 66 ei ole Kuninkaantammeen jatkettu koska yhteys junaan olisi mahdollista vasta Käpylästä

560 tarjoaa Kuninkaantammesta yhteydet sekä Myyrmäen asemalle, että Malmin asemalle, joten kyllä yhteydet junaan ovat jo tuolta muutenkin kunnossa. 66 tarjoaisi yhteyden itäiseen kantakaupunkiin ja keskustaan. Kyllähän matka Mäkelänkadun varrelle ja Hämeentielle onnistuu kohtuullisesti vaihdollisenakin, kun Tuusulanväylälle on tullut uusi pysäkkipari. Olen tuota vaihtoyhteyttä käyttänyt muutamia kertoja (560+Tuusulanväylän bussi) ja ihan hyvin on pelannut...
 
.Lassilasta ei pääsisi Töölöön enää järkevästi, Murhabunkkerille puolestaan on jo nyt liikaa tarjontaa eikä sinne sellaisia liikennemääriä edes mahdu kun nyt on suunniteltu. Lisäksi jää epäselväksi tehdäänkö 40 runkolinja vai runkolinjamainen. Ainoa järkevyys löytyy siitä että 42 jätetään suhteellisen hyvin rauhaan.
Lassilan yhteys Töölöön ja keskustaan olisi Vihdintien pikaraitiotie, jonka päätepysäkki olisi Pohjois-Haagan asemalla.
 
Lassilan yhteys Töölöön ja keskustaan olisi Vihdintien pikaraitiotie, jonka päätepysäkki olisi Pohjois-Haagan asemalla.

Vihdintien pikaraitiotie on tulossa aikaisintaan 2027 ja tämän linjaston pitäisi olla käytössä 6 vuotta aikaisemmin, mikä on melkein saman verran kuin edellisestä Haagaa koskeneesta linjastosuunnitelmasta tähän hetkeen.

Syyskuisissa pikaraitiotie-materiaaleissa rata jatkuu Kaareeen asti, eikä linjaus Pohjois-Haagasta eteenpäin ole enää katkoviivalla.
 
Nyt on tehty päivitystä niin että tuo 431 kulkisi arkena päivällä 30 min välein ja viikonloppuisin tunnin vuorovälillä.

Mielestäni on ihan selkeä homma, että 431 pitäisi laittaa kulkemaan Perhekunnantien kautta, kun sen sinne ihan kivuttomasti saa paikkaamaan Hakuninmaan ja Meilahden-Töölön väliltä poistuvaa suoraa yhteyttä. Eikä ole olemassa mitään sääntöä siitä kuinka paljon vantaalaisten matka-ajat saavat hidastua niin kuin blogissa kirjoitetaan. Se on muutenkin ihan yleisnormien mukaista suunnittelussa, että bussilinjojen reitit eivät ole aivan suoraviivaisia.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Lassilan yhteys Töölöön ja keskustaan olisi Vihdintien pikaraitiotie, jonka päätepysäkki olisi Pohjois-Haagan asemalla.

Tuo pikaratikka on valmis (jos on ikinä valmis) noin 10 vuoden kuluttua eli tässä suunnitelmassa sitä ei voi oikein "myydä" yhteytenä.
 
Nyt blogiin on tullu päivitystä, linja 41 säilyy ja päätepysäkki siirtyy Pohjois-Haagan asemalle. Ruskeasuo ja Pohjois-Haagan asema välillä reitti muuttuu: Vihdintie - Haagan liikenneympyrä - Riistavuori - Haagan urheilutie - Tunnelitie - Ilkantie - Näyttelijäntie - Kaupintie - Pohjois-Haagan asema. Ruskeasuo-Kamppi välillä reitti on sama kuin nykyinen. Lisäksi linjan 42 reitti säilyy nykyisellään.
 
Lassilan yhteys jätettiin vain koska siitä tuli niin paljon jupinaa, mutta se on nyt kompromissi. Juna vie Steissille ja bussi Kamppiin. Kuninkaantammeen ei välttämättä olisi tarvittu tuota 52:a vaan 66 jatko olisi riittänyt. Keskustaan menevät liikkunee jatkossa Myyrmäen kautta koska vaihto-olosuhteet on huonot Kannelmäessä.
 
Kuninkaantammeen ei välttämättä olisi tarvittu tuota 52:a vaan 66 jatko olisi riittänyt. Keskustaan menevät liikkunee jatkossa Myyrmäen kautta koska vaihto-olosuhteet on huonot Kannelmäessä.

Eli tarvetta päästä kouluun, terveysasemalle tms Kannelmäessä sijaitseviin lähipalveluihin ei ole?
 
52 Kuninkaantammeen on juuri hyvä, koska se tarjoaa yhteydet Kannelmäen lähipalveluihin. Kouluihin, terveyskeskukseen, Kaareen. Lisäksi 52:lla on kätevä vaihtoyhteys junaan myös Huopalahden asemalla. Kuninkaantammesta kulkee siis kaksi tiheästi liikennöivää poikittaislinjaa juna-asemien äärelle. Lisäksi voi vaihtaa keskustaan meneviin busseihin, joko 42 tai sitten Hämeenlinnanväylän busseihin.

Nyt ehdotettu 41 on passeli kompromissiratkaisu palvelemaan alueita, joissa 40 ei kulje (Riistavuori ja Lassila), ja tarjoamaan suoran yhteyden Haagasta Töölön kautta Kamppiin.
 
Reittiopas ehdotti välillä 41:stä ja vaihtoa Huopalahden asemalla junaan ennen nykyistä poikkeusreittiä mennessä Mannerheimintieltä Vantaankosken radan varteen. Silloin kun radan varren määränpääalueen oman seutulinjan tuloon oli yli 10 minuuttia. Tuo uusi reitti tulee kai olemaan jonkin verran nopeampi riipuen kuinka ruuhkainen Vihdintie Kauppalantiestä eteenpäin on. Haagan urheilutie on kuitenkin hyvin ahdas ja bussi kulkee sitä pitkin hitaasti. Samoin Kauppalantietäkään ei kuljeta kovinkaan nopeasti. Jos Vihdintie-Eliel Saarisen tie on nopeampi junavaihdosta saattaa tulla kilpailukykyinen vaihtoehto Vantaalta Mannerheimintien pohjoispäähän ja Töölööseen mennessä.

Jos näin käy niin 41:n 12min vuoroväli aiheuttaa lähdöille, jotka osuvat junavaihtoon sopivasti Huopalahden asemalle suuremman kuormituksen. Jos junaltatulijoiden takia tulee ahdasta yksi vaihtoehto on vuorovälin tihentäminen 10 minuuttiin. Tällöin kuitenkin joko jokainen lähtö kuormittuu junalta tulijoista ja ahtaita vuoroja ovat kaikki tai jos bussi kulkee juuri väärään aikaan junaan verrattuna, vuorovälin tihentäminen olisikin turhaa bussien pyörittämistä.

Linjan kuormahuippu on tällä hetkellä aamuruuhkassa vasta Topeliuksenkadulle kääntymisen jälkeen, eli Mannherheimintiellä kyytiin nousee muilta linjoilta vaihtavia Topeliuksenkatu-Runeberginkatu-Kamppi akselille menijöitä.
Toinen vaihtoehto olisi näiden matkustajien ohjaaminen jollekkin muulle linjalle tai kulkumuodolle. Esimerkiksi Topeliuksenkadun radan myötä Eiraan käännettävän 4:n jakaminen kahdeksi linjaksi joista toinen ajaisi Topeliuksenkadulta varikkoraiteita Mannerheimintiella ja siitä Pikku-Huopalahteen. Uudelle 4:lle on kai jäämässä vanhan linjan 6min vuoroväli, eli sen jakaminen kahdeksi 10min linjaksi ei ole kovinkaan suuri lisämenoerä etenkään verrattuna mahdollisiin lisäkäyttäjiin. Etuna olisi myös että 37, 41 ja 42 vuoroväliä maarittäisi enemmän niiden oman osuuden kapasiteetti tai palvelutaso.

Kolmas vaihtoehto on perustaa vielä nopeampi linja junalta Mannerheimintielle kulkeville, joka kulkisi Huopalahden aseman tunnelista suoraan Vihdintien kautta Keskustaan 10min vuorovälillä. Tällöin 41 kyytiin ei nousisi junavaihtajia kun näiden ei tarvitsisi enää kävellä Haagan Urheilutien varteen. Vaihtoehto on myös kaikista kallein.
 
Mä jatkaisin linjaa 66 Kuninkaantammeen, niin saataisiin nopea yhteys sieltä Helsingin keskustaan.

560 myyrmäkeen ja sieltä junalla. On ruuhka-aikaan selvästi nopeampi eikä illallakaan hitaampi. Toki, jos matka on Hakaniemen seudulle olisi bussi nopeampi.
 
560 myyrmäkeen ja sieltä junalla. On ruuhka-aikaan selvästi nopeampi eikä illallakaan hitaampi. Toki, jos matka on Hakaniemen seudulle olisi bussi nopeampi.
Mikään ei kai estä sellaisessa tapauksessa ajamasta 560:llä Paloheinään ja edelleen kuuskutosella?
 
Takaisin
Ylös