Inhimillisesti ajatellen on aina kurjaa ja väärin jättää joku kyydistä maksukyvyttömyyden tai haluttomuuden takia. Pitäähän ihmisillä olla oikeus matkustaa varallisuuteen ja kansalaisuuteen katsomatta. Virallista arviota en löytänyt mistään, mutta hsl puhuu miljoonista euroista, nysselläkin tappio liputtomista matkustajista on hyvinkin satoja tuhansia. Kuitenkin kuljettaja toimi vastoin nyssen ja työnantajansa välistä sopimusta kun päästi maksamatta mukaan. Oliko se oikein matkansa asiallisesti maksaneita muita matkustajia kohtaan? -Ei ollut. Kaikki ilmaiseksi tai ei ketään. Mietin myös sitä, että miten on matkustaja löytänyt aikataulut kyseisellä linjalle siten ettei ole huomannut samalla tarkistaa maksutapoja. Menin kokeeksi nysse.fi, vaihdoin kielen englanniksi ja en voinut välttyä näkemästä koko sivun kokoista tiedotetta käteismaksun päättymisestä ja vaihtoehtoisista maksutavoista. Itse olisin vähintäänkin kysellyt onko mitään maksuäppiä puhelimessa. Google paylla voi debit/credit yhdistelmäkortin haltija maksaa peräti kolmen aikuisen matkan jos ja kun syöttää kortin molemmat puolet sinne. Tai käskenyt käymään sielä ärrällä. Aikataulussa on varmasti sen verran pelivaraa, että lähtöselvitys ei mene kiinni samalla minuutilla kun bussin saapumisaika kentälle on. Tai jos ärrällä käynti ei auta, vieressä olisi myös taksitolppa. Ei nyssen pidä harjoittaa hyväntekeväisyyttä.
Tappiotahan siitä väistämättä tulee, mutta mielestäni Nysse on tehnyt ihan tietoisen riskin lopettaessaan käteislipunmyynnin. Tässäkin tapauksessa, jos olisi ollut edes jonkinlainen kuljettajalipunmyynti, vaikka sitten ilman vaihtorahaa, niin useimman kohdalla olisi saatu tilanne sillä ratkaistua. En tiedä, miksi eivät etukäteen löydä tietoa lippuvaihtoehdoista, mutta jos käyttää nysse.fi-sivua kännykällä, niin englanninkielisellä sivulla ensimmäisenä näkyy Journey Planner. Jos on suoraan mennyt siihen, eikä ole yhtään vierittänyt alaspäin, niin voi jäädä lipputietoja huomaamatta. Myös hotellista on voitu vaikka kertoa linjan aikataulut.
Jos on joku tiheästi liikennöivä linja, niin siinä tapauksessa on toki ymmärrettävää, jos kuljettaja sanoo että "käy R-kioskilla ja tule seuraavalla" tai muuta vastaavaa. Tässä tapauksessa oli kuitenkin vähän eri asia, kun oli tasan yksi vuoro ja lentokin lähdössä. Jos siitä olisi 20 matkustajaa käännyttänyt, niin kaikki eivät välttämättä riittävän nopeasti olisi taksia saaneet tai joillakin ei välttämättä olisi matkabudjetissa ollut siihen varaakaan. Sitten olisi mennyt lentokin sivu suun, ja se olisi mielestäni ollut liian suuri "rangaistus" siitä, ettei osannut lippuja katsoa etukäteen.
Lennon lähdön suhteen aikataulussa on toki pelivaraa, mutta tuossa lauantaisessa vuorossa takaisinlähtöön oli 10 minuutin kääntöaika, ja siitäkin myöhästyttiin reilusti vaikka kuljettaja harjoittikin vähän "hyväntekeväisyyttä". Jos olisi jokaisen kohdalla ruvettu selvittämään millä voi maksaa kun lähimaksu kattaa vain yhden, niin paluulähdöltä olisi myöhästytty niin paljon, että kentällä tuskin olisi ollut kovin montaa enää odottamassakaan.
Mutta olkaamme tästä eri mieltä, laitan vähän havaintojakin, ettei mene ihan löpertelyksi:
5.7.
LL #109 / 71 (ei näy enää iltapäivällä, mutta ainakin aamupäivällä vilahti linjalla)
LL #138 / 29