Itsekin jokunen vuosi sitten yritin tuollaista mutta toiseen suuntaan. Eli tulin Ylöjärveltä C-vyöhykkeeltä arvolla, ja Soppeenmäessä olin menossa leimaamaan A-B-kuukausilippuani, kun kuljettaja pysäytti minut. Hän oli ihan tuohtunut, ja sanoi ettei sitä noin saa tehdä, ja että joko jään bussista heti pois tai sitten pääsen enintään Hiedanrantaan (jossa B-vyöhyke vaihtuu A:ksi), mutta etten voi kesken kaiken tulla kuukausikorttia leimaamaan. Ihmettelin aluksi, että mitä ihmettä hän höpisee, mutta en halunnut jäädä jankkaamaan niin jäin sitten Lielahdessa, ja vaihdoin toiseen autoon. Myöhemmin kuitenkin katsoin Nyssen sivuilta, ja yllätyksekseni hän oli ollut oikeassa. Nyssen sivuilla nimittäin lukee näin: "Lippuja ei voi käyttää osamaksuun, vaan koko matka on maksettava samalla lipulla. Jos kausilipun vyöhykkeet eivät riitä koko matkan tekemiseen, matkan voi maksaa joko matkakortille ladatulla arvolipulla, käteisellä tai mobiililipuilla."
Eli periaatteessa tuollaista kikkaa voi yrittää, jos vaihtaa autoa siinä välissä, mutta jos samalla autolla yrittää mennä kahdella lipulla, niin saa varautua, että kuljettaja puuttuu asiaan. En tiedä, olisiko tuollaisessa tapauksessa kuljettajalla oikeus estää matkustajan matkan jatkuminen, en ole vielä halunnut kokeilla.
Tuo on aina kinkkinen juttu, mutta minun mielestäni autosta ei voi noin vain heittää jos on käypä lipputuote jatkamaan matkaa.
Tosin varmuuden vuoksi tosiaan itsekin suosittelen vaihtamaan ajoneuvoa välissä, sillä säästetyllä rahalla voi vaikka käydä lihapiirakan ostamassa Lidlistä ja juoman niin saa ajan mukavasti kulumaan.
Niitä busseja kuitenkin kulkee Ylöjärvellä miltei jatkuvasti kuitenkin.
Jos auto on tasaamassa, mikään ei estä menemästä pois ajoneuvosta ja tulemasta takaisin uudella lipputuotteella, silloin on toiminut ihan laillisesti. Silloin säästää nekin rahat kun ei tarvitse Lidliin mennä :wink:
Tänään uusi havainto: bussissa #156 oli ilmeisesti peruutettu johonkin niin yksi neliömäinen kulma takaosasta lähti jonnekin. Auto on Paunun.
---------- Viestit yhdistetty klo 23:42 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 22:42 ----------
Paunun kesäkuussa poistuvalla Pirkkalan varikolla Pirkanmaan tilausliikenne Oy:n 49 ollut usein parkissa.
Tänään siellä oli lisäksi kolme Paunun autoa, yleensä on neljä, loput tulevat linjalle 8 auttamaan Nekalan varikolta.
Oman havainnon mukaan viikonloppuisin kaikki Pirkkalan varikon autot on seisonnassa, maksimissaan yksi ollut ajossa. Loput tulevat Nekalasta.
Arkena kaikki autot ovat ajossa, kunnes iltaa kohti palaavat omille paikoilleen yksi kerrallaan ja viimeinen palaa kello 19 jälkeen.
Pirkkalan varikolla on useimmiten jokin näistä autoista 141, 142, 143, 144, 156 ja nykyään näkyy 149 useasti. Kerrallaan on max. 4 autoa.
Paunun omalla Pirkkalan varikolla on kirjoilla kuusi kuljettajaa, useampi Pirkkalasta, ja tuuraajat tulevat Nekalasta kaseihin (sairauspoissaolot, lomat, kuljettajatauot), kun ei Pirkkalan varikon väkeä riitä.
Luottokuskin mukaan on vuokralla PTL:lle yksi parkkiruutu. Jatkossa saatetaan vuokrata koko varikko PTL:lle tai myydä pois. Ainakaan kyseinen luottokuski ei usko, että Paunu saa lähivuosina liikennettä takaisin Pirkkalasta.
Tuskin näkevät järkevänä pitää sitä varikkoa edes vuokralla.
Kyseisen tilanteen vuoksi Pirkkalan varikon kuljettajakokoelma on pienentynyt kuuteen, sillä moni on vaihtanut PTL:lle, TKL:lle, Pohjolan Liikenteelle tai muutama ajaa ratikkaa, myös Nekalan ja Nokian varikkojen päässä
Tuon takia jää varmaan nykyään paljon vuoroja ajamatta Nysse-liikenteessä sairauspoissaolojen takia, ei ole ajajia kun moni lähtenyt muualle kun liikennöinti vähenee. Kohta ei ole varmaan koko firmaa.
Väinö Paunu Oy ei enää osallistu kasin liikennöintiin kesäkuusta alkaen, jolloin linja menee kokonaan TKL:n liikennöitäväksi. Nytkään eivät aja kuin n. 20 lähtöä päivässä.