Havainnot Nysse-liikenteestä, kevät 2022

14.5
TKL #38/82
Liekö tullut illan viimeisille varveille jokusen ajan seisseenä. 2233 lähdöllä hämeenpuistosta ainakin.

Oli itse asiassa koko päivän eilen linjalla.

Nuo MM-tunnukset alkoivat näkyä linjakilvissä vähän ennen puolta päivää. Olin paikkakunnan keskustassa kuvauskierroksella, ja yhtäkkiä joskus klo 11 ja 12 välillä (hyvin lähellä puolta päivää) aloin huomata 2MM-tyylisiä linjakilvityksiä busseissa. Niitä siis esiintyi tiettyjen linjojen busseissa ko. hetkestä eteen päin vähintään sen ajan, mitä olin paikkakunnalla. Asiasta kiinnostuneet voivat selata 13.5. kuvastoani.

Ihan kuljettajan muistista on kiinni, näkyykö tunnukset vai ei. Itse ollessani keskustassa ehkä arviolta joka kolmannella MM-linjalla oli tavalliset kilvet.

Käsittääkseni käytössä linjoilla joissa poikkeusreitti ja poikkeusreittien ajan käytetään noita tunnuksia. Paitsi linjalla 80 vaikka silläkin on poikkeusreitti. Käsittääkseni ja ohjeita näin tulkittuani.

Linjalle 80 on saatu kyllä se M perään, mutta siitä ei ole juurikaan hyötyä, kun teksti kertoo edelleen päätteen olevan Sorin aukiolla, kuten killerpop tuolla aiemmin havaitsi. Saa nähdä, korjataanko tämän kahden viikon aikana.

---------- Viestit yhdistetty klo 11:08 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 08:05 ----------

TKL #110 mainostaa nykyisin Lidliä. Tämän ketjun havaintojen perusteella TKL:llä taitaa tällä hetkellä olla jo kahdeksan mainosautoa, #37, #43, #45, #46, #108, #109, #110 ja #113.
 
Linjalle 80 on saatu kyllä se M perään, mutta siitä ei ole juurikaan hyötyä, kun teksti kertoo edelleen päätteen olevan Sorin aukiolla, kuten killerpop tuolla aiemmin havaitsi. Saa nähdä, korjataanko tämän kahden viikon aikana.

TKL #110 mainostaa nykyisin Lidliä. Tämän ketjun havaintojen perusteella TKL:llä taitaa tällä hetkellä olla jo kahdeksan mainosautoa, #37, #43, #45, #46, #108, #109, #110 ja #113.
Linjakilvitysohjeessa on kyllä mainittu juuri niin, että 80AM, 80BM ja 80CM määränpäätekstin tulee olla juuri TAMPERE, SORIN AUKIO.

Mainosautot ovat juuri mainitsemasi, siihen saattaa vielä tulla lisää auto 44 mahdollisesti joskus. Toistaiseksi sitten näillä.
 
Linjakilvitysohjeessa on kyllä mainittu juuri niin...
Mitenhän sen nyt kauniisti sanoisi. Tilaaja tuntuu keskittyvän näpertelemään linjakilvityksiä. Samaan aikaan tuotantopuolella on merkittäviä haasteita. ”MM” on saanut jo ainakin lisänimen ”Mahdollisesti myöhässä”. Tavallaan odotinkin, että millainen MM-kilvitys on saatu Pirtil #9:n helmitauluun. Mutta mennään asiaan.

Jos joku linja oli pulassa, niin se titteli mennee varmasti kakkoselle. Iltapäiväruuhkatkin olivat jo takana, mutta klo 18:20 aikaan Pyynikintorille pyrki samoissa valoissa #133 ja #12. Seuraavassa valokierrossa vielä yksi 8700LE jotka käytännössä lähtivät taas non-stop peräkanaa. Vuoroväli on sen 10 minuuttia, joten siinä kaiketi oli 18:00, 18:10 ja 18:20 lähdöt samalla kertaa.

Kun autoja ei ole enempää, se käytännössä tekee pahimmillaan sen 30 min palvelutasokatkoksekin.

Jos Nyssellä yhtään olisi pelisilmää (taitavat istua sen päällä), olisi Rauhaniemi–Pyynikintori -suunnassa ajettu kaikki vuorot Itsenäisyydenkadun ja Hämeenkadun kautta, eikä se olisi häirinnyt ratikkaa mitenkään, aikatauluvarmuus vaan olisi parantunut ja yhteydet Tammelaan/Lappiin/Rauhaniemeen keskustasta olisivat pysyneet kohtuullisina. Mutta tällä konseptilla näemmä mennään.

Pirtil #9 oli ”vain” linjalla 19 ainakin suunnassa Lentävänniemeen. Jäi siis MM-hurmos kokematta.
 
Jos Nyssellä yhtään olisi pelisilmää (taitavat istua sen päällä), olisi Rauhaniemi–Pyynikintori -suunnassa ajettu kaikki vuorot Itsenäisyydenkadun ja Hämeenkadun kautta,
Pelisilmästä puheenollen, voisi validisti sanoa että koko kylän suunnitteluorganisaatio on viimeiset vuodet toiminut nimenomaan mainitun kaltaista pelisilmää käyttäen. Siksi Tampereella ei liikenteen näkökulmasta oikein mikään toimi enää. Kaikkeen olisi kyllä ratkaisu, ja mitä varhaisemmassa vaiheessa oikeaa pelisilmää käyttää, voi mahdollisia ongelmia välttää. Mutta Tampereella on käytetty tätä tiettyä pelisilmää, ja nimenomaan siksi lopputulos on ollut "sitä ittiään" liikennesuunnittelussa. Mitään järkevää ei asian suhteen oikein enää tunnu olevan jäljellä joten poikkeustilanteetkin ovat sitten mitä ovat.

Ja tuo itsenäisyydekadulle kääntyminenhän tammelan puistokadulta ei ole liikennemerkin mukaan sallittua. Sekin on yksi tämän mainitunkaltaisen pelisilmän ilmentymä, toki täysin vailla järkeä, kun pienellä vaivalla siitäkin risteyksestä olisi saanut sellaisen jossa kääntuminen olisi ollut mahdollista.
 
Ja tuo itsenäisyydekadulle kääntyminenhän tammelan puistokadulta ei ole liikennemerkin mukaan sallittua. Sekin on yksi tämän mainitunkaltaisen pelisilmän ilmentymä, toki täysin vailla järkeä, kun pienellä vaivalla siitäkin risteyksestä olisi saanut sellaisen jossa kääntuminen olisi ollut mahdollista.


Ei liikennesäännöt ole ennenkään haitanneet nyssen tekemiä poikkeusreittejä. Muistuu mieleen kun ykkönen oli poikkeusreitillä Rautatienkatu-Vuolteenkatu-Hatanpää vt. Tuolloin vaan kääntyminen Vuolteenkadulta hatanpää vt:lle etelään oli kielletty ja kuljettajat ajoivat linja-autoaseman pihan kautta ja hatanpää vt:n pysäkki jäi välistä. Seuraavalla kerralla kääntymiskielto olikin sitten huputettu :)
 
Jos joku linja oli pulassa, niin se titteli mennee varmasti kakkoselle. Iltapäiväruuhkatkin olivat jo takana, mutta klo 18:20 aikaan Pyynikintorille pyrki samoissa valoissa #133 ja #12. Seuraavassa valokierrossa vielä yksi 8700LE jotka käytännössä lähtivät taas non-stop peräkanaa. Vuoroväli on sen 10 minuuttia, joten siinä kaiketi oli 18:00, 18:10 ja 18:20 lähdöt samalla kertaa.

Aikataulujen kiinni saaminen on vieläpä kirjaimellisesti mahdotonta, tällä 2MM-linjalla on Pyynikintorin päässä minuutti ja Rauhaniemen päässä kolme minuuttia kääntöaikaa. Vähän kolmen jälkeen kakkonen meni Metson kohdalla Pyynikintorille 15 minuuttia myöhässä, lähti sieltä heti saavuttuaan, mutta takaisin päin oltiin Aleksanterin kirkon kohdalla jo 17 minuuttia myöhässä. Tämä siksi, että bussi joutui valoissa odottelemaan sen ensimmäisen, toisen ja viidennentoista ratikan ennen kuin itse pääsi. Voisi siis sanoa että kääntöaika oli -2 minuuttia. :lol: Tällä hetkellä (klo 17) linjalla parhaiten aikataulussa oleva bussi on 29 minuuttia myöhässä.

Kalustosijoitushavainnoksi löytyi PTL #7 linjalta 9.
 
Viimeksi muokattu:
Aikataulujen kiinni saaminen on vieläpä kirjaimellisesti mahdotonta, tällä 2MM-linjalla on Pyynikintorin päässä minuutti ja Rauhaniemen päässä kolme minuuttia kääntöaikaa. Vähän kolmen jälkeen kakkonen meni Metson kohdalla Pyynikintorille 15 minuuttia myöhässä, lähti sieltä heti saavuttuaan, mutta takaisin päin oltiin Aleksanterin kirkon kohdalla jo 17 minuuttia myöhässä. Tämä siksi, että bussi joutui valoissa odottelemaan sen ensimmäisen, toisen ja viidennentoista ratikan ennen kuin itse pääsi. Voisi siis sanoa että kääntöaika oli -2 minuuttia. :lol: Tällä hetkellä (klo 17) linjalla parhaiten aikataulussa oleva bussi on 29 minuuttia myöhässä.

Kalustosijoitushavainnoksi löytyi PTL #7 linjalta 9.
Ja illan mittaan toki 19:lta molempiin suuntiin ilman MM-tunnusta. Toivottavasti nämä Citeat nähdään jatkossa voittamallaan kakkosella.

Ja kakkoseen liittyen ja MM-liikenteeseen, tuo Pyynikintori–Keskustori -välihän on kuihtunut kakkosen osalta, kun moni parin pysäkin matkaaja kulkee nykyisin ratikalla Pyynikintorilta Tuulensuuhun, Keskustorille tai Koskipuistoon, niin nyt poikkeusaikoina vähin mitä voisi tehdä, olisi kääntää vuoroja ympäri Keskustorilla, että edes joku tasaisuus pysyisi. Kuskivaihtoja ei kaiketi tällä hetkellä ole Pyynikintorilla, joten tästä tuskin tulisi mitään ongelmaa, kunhan vaan käännetään oikeita vuoroja oikeilla hetkillä.

Havaintona myös, että ainakin tiistaina 17.5. linjan 9 näyttötaulussa pyöri ilmeisen kiireessä tehty häiriötiedote, joka meni jotenkin näin: ”Linja 80 päättyy pysäkille Keskustorille.” Sen sijaan että linjakilpiä ja muuta infoa korjattaisiin, toivotaan tällaiseen purkkaviritykseen.
 
Ihmettelinkin tänään tutkaa katsoessa, että mikä ihmeen sumppu Sorin aukiolla tällä kertaa on, no siihen tuli lopulta selvyys, punaiset valot olivat jumissa kaikkiin suuntiin: https://www.aamulehti.fi/tampere/art-2000008828215.html

Screenshot_20220519_192212.jpg

Havaintona myös, että ainakin tiistaina 17.5. linjan 9 näyttötaulussa pyöri ilmeisen kiireessä tehty häiriötiedote, joka meni jotenkin näin: ”Linja 80 päättyy pysäkille Keskustorille.” Sen sijaan että linjakilpiä ja muuta infoa korjattaisiin, toivotaan tällaiseen purkkaviritykseen.

Tämä tiedote näkyy kaikissa busseissa, jotka menevät Koskipuiston pysäkin ohi, koska tiedote on jostain syystä laitettu Reittioppaassa koskemaan juuri pysäkkiä, eikä linjaa 80, jolloin se olisi näkynyt vain kyseisellä linjalla. Itse asiassa tiedote ei taida näkyä 80:llä ollenkaan, koska se on laitettu koskemaan pysäkkiä Keskustori F, jota 80MM-linjat eivät käytä.
 
Viimeksi muokattu:
Mutta kun ennen lakkoa oli jo tiedossa linjat, jotka eivät liikennöi ollenkaan. Nämä olisi voinut koko lakon ajaksi merkitä perutuiksi, eikä vain päivä kerrallaan. Etenkin kun kehotetaan ihmisiä Reittiopasta käyttämään.
Valitettavasti nykyinen järjestelmä ei mahdollista vuorojen "massaperumista" ennenkuin kuluvana päivänä. Ja kun sitten kuluvana päivänä henkilökunta on ollut lakossa, niin on käynyt sitten näin. Ikävä tilanne tietenkin, mutta yleensäkin lakoista aiheutuu haittaa vähän alalla kuin alalla.
 
LL #122 ja #129 olivat Museoiden yö -autoina tänään 21.5. Edellisvuosista poiketen kilvissä luki vain "Länsilinjat Tilausajo".

Nyssen sivuille oli merkitty, että reitillä liikennöitäisiin noin 15 minuutin välein. "Noin" oli tässä suuressa merkityksessä, sillä aikataulujen kanssa näytti olevan jotain epäselvyyttä. #122 saapui Vapriikille (joka toimi reitin lähtöpisteenä) noin 19.25 aikaan, tässä vaiheessa edellisestä autosta oli kulunut jo vähintäänkin 20 minuuttia. Kuljettaja otti matkustajat kyytiin, sammutti auton ja jäi odottamaan jotakin kellonaikaa. Viisi minuuttia myöhemmin #129 saapui Vapriikille ja kuljettajat kävivät lyhyen neuvottelun jostakin. Lopulta #129 lähti Vapriikilta 19.36 kaksi matkustajaa kyydissään ja #122 lähti 19.47 lähes tuulilasikuormassa.

Jäi vähän epäselväksi, että minkälaista aikataulua tässä noudatettiin, mutta taisipa se olla kuljettajillekin epäselvää. Joillekin epäonnisille matkustajille kävi siis niin, että he joutuivat ensin odottamaan autoa 20 minuuttia ja sitten odottamaan lähtöä auton sisällä toiset 20 minuuttia. En tiedä, mitä oli tapahtunut aikataulujen kanssa tuossa kohtaa, mutta oletettavasti vuorovälit tasaantuivat illan mittaa.
 
30.5.

Torijuhlissa

LL #103, #164 linjalla 8, linjakilvissä "8 KYÖSTI"

Anteeksi jääkiekkotietämättömyyteni, mutta oliko nämä juhlat siis Keskustorilla viime yönä johonkin aikaan? En tiennytkään että sinne oli tilattu lisävuoroja. Näitkö, oliko lisäbusseja muilla linjoilla? Kuulin juttua että ainakin linjan 50 viimeinen lähtö klo 00.30 oli jo Keskustorilta tuulilasikuormassa, joten sinnekin suuntaan olisi ollut lisäautoille tarvetta.
 
Anteeksi jääkiekkotietämättömyyteni, mutta oliko nämä juhlat siis Keskustorilla viime yönä johonkin aikaan? En tiennytkään että sinne oli tilattu lisävuoroja. Näitkö, oliko lisäbusseja muilla linjoilla? Kuulin juttua että ainakin linjan 50 viimeinen lähtö klo 00.30 oli jo Keskustorilta tuulilasikuormassa, joten sinnekin suuntaan olisi ollut lisäautoille tarvetta.

Ei siellä kai mitään virallista ollut, vaan ainakin kymmenen tuhatta fania hyppimässä riemusta, asiakkaita riittää yövuoroille. En seurannut kovinkaan tarkasti vuoroja joten havaintoni rajoittuivat linjalle 8.

IMG_20220530_002514.jpg
 
Lisälinjalla 99 Hakametsästä keskustan suuntaan oli illalla autot LL #174 ja #177. Lisäksi Paunu #153 kävi tyhjänä ajamassa yhden kierroksen kilvillä "40 TAMPERE KESKUSTORI", hävisi kuitenkin sen jälkeen johonkin. Yksikään näkemäni 99 ei ollut lähelläkään tuulilasikuormaa, joten tieto lisälinjasta ei ollut tavoittanut niin monia kuin ehkä oltiin ajateltu. Sen sijaan ratikka ja osa linjan 7 vuoroista olivat aivan "nuijalla lyötyjä".
 
Takaisin
Ylös