Havainnot Nysse-liikenteestä, talvi ja kevät 2021

Olen huomannut, että auto #106 on syystä tai toisesta vakiinnuttanut paikkansa linjalla 80, ja #113 taas on pääosin 83:lla ollut, joten niiden siirtymisestä en olisi niin varma, sen sijaan nuo muut arvaukset saattavat kyllä toteutua. Mutta mitä tarkoitat jokeri-Volvoilla?

Se että joku auto olisi tänään sijoitettuna johonkin, ei tarkoita sitä että pitkällä aikavälillä niitä olisi korvamerkitty yhtään mihinkään. Kun autojen tarve muuttuu eri paikoissa eri aikaan ja kaiken lisäksi vielä eri vaatimusten mukaan, niin sillä ei käytännössä ole merkitystä, mitkä tietyt yksilöt jostain isommasta sarjasta siirtyvät mihinkin.

Jokeri-Volvoiksi kutsutaan tätä Concordia Busin Jokeri 550 -bussilinjalle hankkimaa sarjaa, jonka yksilöt ovat jatkaneet elämäänsä eri puolilla Suomea sopimuksen päätyttyä: http://www.kuukankorpi.com/paikallisliikenne/nof447-475.html. Eppu tarkoittaa mitä ilmeisimmin täten Länsilinjain autoja #29, #49 ja #89.
 
Viimeksi muokattu:
Se että joku auto olisi tänään sijoitettuna johonkin, ei tarkoita sitä että pitkällä aikavälillä niitä olisi korvamerkitty yhtään mihinkään. Kun autojen tarve muuttuu eri paikoissa eri aikaan ja kaiken lisäksi vielä eri vaatimusten mukaan, niin sillä ei käytännössä ole merkitystä, mitkä tietyt yksilöt jostain isommasta sarjasta siirtyvät mihinkin.

Jokeri-Volvoiksi kutsutaan tätä Concordia Busin Jokeri 550 -bussilinjalle hankkimaa sarjaa, jonka yksilöt ovat jatkaneet elämäänsä eri puolilla Suomea sopimuksen päätyttyä: http://www.kuukankorpi.com/paikallisliikenne/nof447-475.html. Eppu tarkoittaa mitä ilmeisimmin täten Länsilinjain autoja #29, #49 ja #89.

Juu siis mainitsin tuon vain siksi, koska Eppu puhui Kangasalan-Lempäälän sopimuksesta vapautuvista autoista, ja itse en näe että #106 kuuluisi siihen, koska en ole sitä erittäin pitkään aikaan nähnyt niillä linjoilla. Joten ei ole siis kyse mistään yhdestä päivästä. Ja ei se tietenkään tarkoita, että autoa olisi "korvamerkitty" mutta ei tuo auto kuitenkaan noiden linjojen vakikalustoon kuulu. Spekulaatiotahan tämä kaikki on, mutta itseäni ainakin kiinnostaa nähdä minkänumeroiset autot siirtyvät, vaikka olisikin saman sarjan autoja.

Ja muistinkin tosiaan, ettei Metsäkylän 83:ta ajeta enää elokuusta lähtien nykyisessä muodossaan, joten siinä mielessä #113 voisi ollakin vapaa lähtemään.
 
Pieni syväluotaus länskärin kalustoon lienee paikallaan, jotta voi tarkemmin spekuloida mahdollisia maakuntiin lähtijöitä, aihe kun vaikuttaa kutkuttavalta.

Ensin tulevien sopimusten vaatimuksia ja automääriä maakunnissa:

1) Turku, linja 99: 5kpl 2-akselista euro5-bussia.
2) Joensuu: 20 bussia, siirtymäkaudella kesään 2022 asti ajetaan dieselbusseilla, tämän jälkeen 13 sähköbussia ja 7 euro6-bussia.
3) Jyväskylä: 11 2-akselista ja 2 3-akselista + 2 vara-autoa. Varsinaisesta kalustosta vähintään 8:n tulee olla Euro6-päästöluokkaa, loppujen sekä vara-autojen on oltava vähintään Euro5. Käyttövoimana hyväksytään vain uusiutuva diesel, biokaasu tai sähkö. Kaluston keski-ikävaatimus on 10 vuotta.

Länsilinjojen tämänhetkinen paikkurikalusto Nysse-liikenteessä vuosimalleittain:
2006: #29,49,65,89,90-93
2007: #94-97,109,130-139
2008: #6,14,24,34,59,86
2009: #15,16,17
2010: #3,13,23,33,43
2011: #31,41,51
2012: #107
2014: #75,76,98-105
2015: #106
2016: #113-129
2020: #164-186
Yhteensä 90 bussia.

Ensi talvikaudella LL ajaa Nysse-liikenteessä linjoja 11,15,16,29,30,31,36,71,72,77,78,80. Nämä vaativat noin 50 bussia karkeasti arvioiden. Yllä olevaa listaa tutkien voi hieman päätellä että ainakin vanhimmasta päästä autoja lähtee runsaasti, etenkin siksi että niillä on vielä sallittua ajaa ainakin linjaa 99 Turussa sekä siirtymäkauden liikennettä Joensuussa. Jyväskylän teliautot varmaankin ovat tuosta sarjasta #102-106 jotta keski-ikävaatimus täyttyy koko sopimuskauden ajan. Vara-teli(t) voivat olla sitten jotain noista 8700-Volvoista.
Yhteistä Joensuun ja Jyväskylän osalta voisi olla se, että veikkaisin kuitenkin että molempiin hankitaan ainakin joitakin uusiakin autoja, ja nehän olisi kaiketi järkevää hankkia kerralla molempiin kaupunkeihin. Jos minulta kysyttäisiin, niin Citeat voisi siirtää Joensuuhun, jonne ne sopisivat parhaiten.

Mutta toisaalta, eipä sitä osaa sen paremmin ikinä arvata mitä tapahtuu, asiat kun osaavat aina yllättää.
 
Ja kun tässä on Länsilinjat ollut kovin puheenaiheena, niin 6.2. Länsilinjat #125 oli keskeyttänyt Rajaportin pysäkille suunnassa länteen. Nököttää siinä vieläkin yli vuorokausi myöhemmin.

Ja sitten vähän vanhempi havainto: loppiaisena 6.1.2021 oli linjalla 70A Paunun auto #84. Tuollon lienee ollut autoja vapaana vaikka kuin paljon, kun pyhäliikenne, mutta jostain syystä juuri tämä :D
 
Ja kun tässä on Länsilinjat ollut kovin puheenaiheena, niin 6.2. Länsilinjat #125 oli keskeyttänyt Rajaportin pysäkille suunnassa länteen. Nököttää siinä vieläkin yli vuorokausi myöhemmin.

Oli siinä vielä tänäkin aamuna ja joku oli käynyt vetämässä ajoradan puoleiseen kylkeen mustalla maalilla suttuja.

8.2.2021 linjalla 73K oli haitari-Solariksen sijaan TKL:n Volvo 8500LE -teli.
 
Pieni syväluotaus länskärin kalustoon lienee paikallaan, jotta voi tarkemmin spekuloida mahdollisia maakuntiin lähtijöitä, aihe kun vaikuttaa kutkuttavalta.
Tästä listalta näyttäisi puuttuvan tkl:ltä tulleet pari scalaa ja yksi vanha ikarus. :D Niiden numeroita en itsekään tiedä.
 
Tästä listalta näyttäisi puuttuvan tkl:ltä tulleet pari scalaa ja yksi vanha ikarus. :D Niiden numeroita en itsekään tiedä.
Jätin ne tarkoituksella pois, koska en usko niiden olevan enää liikenteessä välttämättä missään päin. Maakuntiinkin on saatavana paljon parempaa ja noin vanhojen siirtäminen olis varsin epätyypillinen teko kyseiseltä firmalta. Jopa tuonne Jämsäänkin riittäis tuosta listasta autoja.
 
Jopa tuonne Jämsäänkin riittäis tuosta listasta autoja.

Jämsän kalustovaatimukset ovat aika löyhät. Euro 4, turvavyöt ja alkolukko. Konsulttitoimiston suunnitelmassa luki että matalalattiaset kaupunkiautot ovat ihan nounou. Tiedä sitten että onko matala siis täysin poissuljettu Jämsästä.
 
Jämsän kalustovaatimukset ovat aika löyhät. Euro 4, turvavyöt ja alkolukko. Konsulttitoimiston suunnitelmassa luki että matalalattiaset kaupunkiautot ovat ihan nounou. Tiedä sitten että onko matala siis täysin poissuljettu Jämsästä.
Turvavyöt ja alkolukko vaatimuksissa kyllä vaikuttaa niin ettei tuosta listastani yksikään auto kelpaa😄
Mut onhan siellä jo yksi iso auto ajossa ja varmaan löytyy jostain muutama vastaavanlainen käytetty vaunu hankittavaksi siihen liikenteeseen.
 
Turvavyöt ja alkolukko vaatimuksissa kyllä vaikuttaa niin ettei tuosta listastani yksikään auto kelpaa😄
Mut onhan siellä jo yksi iso auto ajossa ja varmaan löytyy jostain muutama vastaavanlainen käytetty vaunu hankittavaksi siihen liikenteeseen.
Oletettavasti suurin osa tästäkin liikenteestä toteutetaan alihankkijan toimesta pikkubusseilla. Joten pienillä kalustoinvestoinneilla.
 
Tänään tuli mieleen että oletteko havainneet mitkä kaikki Nysse-bussit ovat vailla näitä uusia infonäyttöjä? Omassa tiedossani on varmuudella kaikki OXI-kilpiset entiset Jokeri-Volvot. Ne kun ovat jo sen verran iäkkäitä ettei niihin taideta niitä asentaa lainkaan. Sama tilanne lienee edelleen Pirtil:n autoissa #8, 9 ja 49. Tänään havaitsin ettei näitä ole LL #16:ssakaan, ja sitten aloin pohtimaan olisiko tuo auto lähdössä maakuntiin? Potentiaalinen lähtijä se ainakin saattaisi olla.
 
Tänään tuli mieleen että oletteko havainneet mitkä kaikki Nysse-bussit ovat vailla näitä uusia infonäyttöjä? Omassa tiedossani on varmuudella kaikki OXI-kilpiset entiset Jokeri-Volvot. Ne kun ovat jo sen verran iäkkäitä ettei niihin taideta niitä asentaa lainkaan. Sama tilanne lienee edelleen Pirtil:n autoissa #8, 9 ja 49. Tänään havaitsin ettei näitä ole LL #16:ssakaan, ja sitten aloin pohtimaan olisiko tuo auto lähdössä maakuntiin? Potentiaalinen lähtijä se ainakin saattaisi olla.
Ainakin TKL 7, 13-16, 22-24, 29, 38, 71, 76, 80, 272, 275
 
10.2

PTL #53 / 21 (ex. Transdevin LLR-571)
LL #113 / 29 (autossa luki 29A Rahola-Kalkku, vaikka Raholaan menee 29B)

Ja mitä noihin infonäyttöihin tulee, niin kyllähän sitä silloin tällöin näkee autoja, joissa sitä ei ole, mutta numerot eivät ole jääneet mieleen. Pitääkin ensi kerralla laittaa ylös, jos sellainen osuu kohdalle (ainakin Länsilinjojen autoista).
 
Takaisin
Ylös