Havainnot paikallis- ja lähiliikenteestä – marraskuu 2017

Vs: Havainnoit paikallis- ja lähiliikenteestä – marraskuu 2017

Euro 5 vs. Euro 3. Jo se yksin ratkaisee asian.
Sen lisäksi co2-päästöt ovat merkittävästi alhaisemmat 8500-autoissa. Myös käyttökuluissa ovat taloudellisempia. Ympäristöasiat ja taloudellisuus painavat vaakakupissa kyllä melkoisen paljon ja kuten todettua, jo yksin tuo euroluokitus sinetöi asian.

(Nämä viestit voi yhdistää ylläpidon toimesta, jos tarve)
 
Vs: Havainnoit paikallis- ja lähiliikenteestä – marraskuu 2017

Mutta tuohonkin olisi tälläinen vaihtoehto olemassa https://www.proventia.com/index.php?id=7&lang_id=2
Vaihtoehto kyllä, mutta ei välttämättä kovin järkevä, kun uusia autoja on tulossa ja moisten laitteiden hankinta ja asennus maksaa. Vanhimmilla Scaloilla ei kuitenkaan ole enää kovinkaan pitkään käyttöikää jäljellä. Sikäli on ollut järkevää politiikkaa hankkia käytettyjä autoja, kun niitä on ollut tarjolla varsin edulliseen hintaan ja ne ovat olleet uudempia sekä käyttökustannuksiltaan edullisia ja täyttävät päästötasovaatimukset. Kokonaisuus ratkaisee.

Tulipa eilen mieleen kotimatkalla näistä päästöasioista, että minkälaisia tuloksia autot saavat katsastuksissa vuosittain, eli pysyykö esim. euro IV -tasoinen auto oikeasti tällä päästötasolla ajan saatossa? Entäpä urealiuosta käyttävä EEV-tasoinen Volvo? Tämä tuli mieleen siksi, että on ollut havaittavissa mm. 2006 -vuoden euro IV -Scania joka savuttaa varsin runsaasti. Myös 2008 -vuoden Volvo taisi hieman haiskahtaa nenääni kun sellainen lähti pysäkiltä eteenpäin kun jäin pois kyydistä kotimatkalla illalla.
 
Vs: Havainnoit paikallis- ja lähiliikenteestä – marraskuu 2017

Tulipa eilen mieleen kotimatkalla näistä päästöasioista, että minkälaisia tuloksia autot saavat katsastuksissa vuosittain, eli pysyykö esim. euro IV -tasoinen auto oikeasti tällä päästötasolla ajan saatossa? Entäpä urealiuosta käyttävä EEV-tasoinen Volvo? Tämä tuli mieleen siksi, että on ollut havaittavissa mm. 2006 -vuoden euro IV -Scania joka savuttaa varsin runsaasti. Myös 2008 -vuoden Volvo taisi hieman haiskahtaa nenääni kun sellainen lähti pysäkiltä eteenpäin kun jäin pois kyydistä kotimatkalla illalla.

Käsittääkseni katsastuksessa ei tehdä muuta kuin "perinteinen" savutustesti, mitään euro-testejä katsastuksessa ei tehdä. Tätä taustaa vasten onkin yleistä että diesel-autoista poistetaan erilaiset hiukkasloukut ym, katalysaattorit, koska auto menee ilma niitäkin läpi katsastuksesta. https://yle.fi/uutiset/3-8486593
 
Vs: Havainnoit paikallis- ja lähiliikenteestä – marraskuu 2017

Tulipa eilen mieleen kotimatkalla näistä päästöasioista, että minkälaisia tuloksia autot saavat katsastuksissa vuosittain, eli pysyykö esim. euro IV -tasoinen auto oikeasti tällä päästötasolla ajan saatossa? Entäpä urealiuosta käyttävä EEV-tasoinen Volvo? Tämä tuli mieleen siksi, että on ollut havaittavissa mm. 2006 -vuoden euro IV -Scania joka savuttaa varsin runsaasti. Myös 2008 -vuoden Volvo taisi hieman haiskahtaa nenääni kun sellainen lähti pysäkiltä eteenpäin kun jäin pois kyydistä kotimatkalla illalla.

Ohessa hyvinkin mielenkiintoista tilastotiedettä kutakuinkin tuon aikaisten bussien todellisista pakokaasupäästöistä. OBD-järjestelmä huolehtii (optimitilanteessa), että ne pysyvät kutakuinkin sallituissa kalibroiduissa rajoissa.
 
Vs: Havainnoit paikallis- ja lähiliikenteestä – marraskuu 2017

Eli nyt toistaiseksi nivelbussi on tilattu vakituiseksi autoksi arkisin 5-linjalle. Lisäksi myöhemmin, noin kolmen viikon päästä, kaikki muut 5-linjan autot muuttuu 2-akselisesta teliin.

22.11.

Tähän mennessä kyseisen auton paikalla on useimmin ollut jokin teliauto kuin itse nivelauto. Tänään kuitenkin oli jälleen auto #80 linjalla 5.

Osa kyytiin nousseista oli ihan silmiinnähden hämääntyneitä haitaribussista. Moni käveli haitarin kohdalle ja sitten peruutti takaisin etuosaan.



Kuvasin autosta myös lyhyen videon sen sisältä sekä ulkoa. Sen verran poikkeuksellinen auto kun on kyseessä näin Tampereella. Sekä sen kiihtyvyys että ovien nopeus ovat aivan huippuluokkaa moneen muuhun autoon verrattuna.

https://youtu.be/RQJoKukgt2U
 
Vs: Havainnoit paikallis- ja lähiliikenteestä – marraskuu 2017

Tuota videota kun katsoo niin ei voi kuin ihmetellä sitä intoa, jolla tilaaja käytännössä vaatii uuteen kalustoon hitaita ja vikaherkkiä sähköovia.
Toivottavasti on vain sattumaa, että ovien valmistaja Tamware on Tamperelainen yritys ja Tampereen Joukkoliikenne haluaa heidän ovet autoihin. Liekö pidetty hyvät saunaillat kun asiasta on sovittu. :lol:
 
Vs: Havainnoit paikallis- ja lähiliikenteestä – marraskuu 2017

Toivottavasti on vain sattumaa, että ovien valmistaja Tamware on Tamperelainen yritys ja Tampereen Joukkoliikenne haluaa heidän ovet autoihin. Liekö pidetty hyvät saunaillat kun asiasta on sovittu. :lol:

Onhan Tamwaren ovia Helsingissäkin. Ja ei tilaaja voi oikeastaan yksilöidä juuri tiettyjä ovia. Käsittääkseni kilpailutuksessa saa 0,5 pistettä sähköovista eli eivät edes pakolliset.
 
Vs: Havainnoit paikallis- ja lähiliikenteestä – marraskuu 2017

Tuota videota kun katsoo niin ei voi kuin ihmetellä sitä intoa, jolla tilaaja käytännössä vaatii uuteen kalustoon hitaita ja vikaherkkiä sähköovia.

Mahtaisikohan kysymys olla siitä, että tilaajalla ei ole kovinkaan kaksista tietotaitoa, miten näinkin suurta liikennepalettia kuten Tampereen seutu tulisi hoitaa kokonaistaloudellisesti ja matkustajaystävällisesti ja varsinkin siten että aikataulut todellakin toimisivat ja mitkä kaikki pikkuasiatkin, kuten mm. autojen ovitoiminnot, voivat hankaloittaa ja hidastaa liikennöintiä ?
 
Vs: Havainnoit paikallis- ja lähiliikenteestä – marraskuu 2017

Kolmosen auto ajoi pientä peltikolaria Hervannan valtaväylällä Hervantaan päin Laulumaan kohdolla n. klo. 21:30. Bussi henkilöauton perään.

En ollut itse paikalla, tytär oli bussin kyydissa. Tarkempaa tietoa minulla ei ole.
 
Vs: Havainnoit paikallis- ja lähiliikenteestä – marraskuu 2017

Toivottavasti on vain sattumaa, että ovien valmistaja Tamware on Tamperelainen yritys ja Tampereen Joukkoliikenne haluaa heidän ovet autoihin. Liekö pidetty hyvät saunaillat kun asiasta on sovittu. :lol:
Kuten jo todettu, ei tilaaja Tampereella halua tai vaadi Tamwaren ovia. Sähköovia kun saa muidenkin valmistamina, VDL esimerkiksi taitaa oletuksena tarjota Venturan sähköovia?
 
Vs: Havainnoit paikallis- ja lähiliikenteestä – marraskuu 2017

Volvo toimitti TKL:lle kahdeksan Volvo 8908RLE telibussia. https://www.facebook.com/VolvoBussit/posts/2422107604681299

Joista heti TKL #107 (CKX-107) linjalla 5 tänään 29. marraskuuta.

Todellakin tarpeeseen. Aiemmin kyseisellä paikalla esim. Hervannasta 7.05 lähdön liikennöinyt TKL:n #75 (8900-pätkä) oli kuin täyteen ammuttu, ja tuulilasilastissa harva se päivä. Tänään vain viitisen henkilöä joutui seisomaan. Mikähän lie näiden autojen välinen todellinen ero kapasiteetissa? Etenkin uudemmat 8900-pätkät etuosan täysmatalilla istuinpaikoilla vaikuttavat kapasiteetiltaan hyvin pieniltä aiempiin verrattuna.

Esimerkiksi Paunun uusista kulkineista (110-115) poiketen TKL:n autossa #107 ei ole etuosassa yhtään täysmatalaa istuinta, vaan ne kaikki ovat podesterien päällä. Istuinmalli on myös vaihtunut aiemmista (Kielin?) laiskanlinnoista (kuten TKL:n viime teli-8900-erässä, siis 54-57) karsittuun versioon, joka on ilmeisesti Volvon jonkin sortin vakiomalli (esim. Paunu 110-115, TKL 72-75).
 
Vs: Havainnoit paikallis- ja lähiliikenteestä – marraskuu 2017

30.11 TKL.
#106/37
#107/5
 
Takaisin
Ylös