Tervehdys kaikille lukijoille.
Vastaan nyt tähän kovin kohua herättäneeseen autojen "teippausjupakkaan."
Eli niin kuin kaikki varmasti ovat tietoisia, on TKL:n autoihin alettu teippaamaan tuottajan ja tilaajan logoja.
Tampereen Joukkoliikenne -tekstin, kuten TKL logon käytöstä on sovittu tilaajaorganisaation kanssa. Kuten tiedetään ensimmäiset JoLi -teipit ilmestyivät Veolian ja Paunun autoihin. Tämä kuuluu JoLi:n ns. tilaajaväritykseen. Tämä on jokaisen liikennöitsijän autossa oltava tilaajan ohjeiden mukaisesti samalla tavalla.
Tilaajaväritykseen kuuluu myös se, että autossa on vakiopaikoissa liikennöitsijän nimi. Liikennöitsijän nimelle on maksimimitat ja ne ovat ihan yksiselitteisesti määritelty. Näiden pelisääntöjen mukaan meidänkin, tuottajana muiden tuottajien joukossa, täytyy pelata.
Liikennöitsijän nimi on määritelty näytettäväksi myös vaunun nokassa. Nyt kuitenkin TKL on saanut tilaajalta
poikkeusluvan siihen, että nimen tilalla saa olla kaupungin vaakuna. Eli nokassa olevaa TKL tekstiä, josta osa kirjoittajista harmistui kovin, ei tulla ainakaan toistaiseksi autoissa näkemään. Itse asiassa edes 271:n ei pitänyt linjalle lähteä ilman vaakunaa, mutta kun sitä "koe teipattiin" tarvittiin teliautoa kesken kaiken linjalle ja koska haluamme tuottaa laadukkaan liikenteen JoLin matkustajille, päädyimme laittamaan auton "väärän värisenä" linjalle, ettei vuoro jää myöhään tai kokonaan ajamatta.
Syy siihen, minkä takia nimiteippaus on juuri
TKL, eikä esimerkiksi koko nimi tai "morjensukko" on siinä, että nimen tulee olla mahdollisimman selkeä ja sen tulee mahtua tilaajan määrittämien mittojen sisään. Lisäksi TKL on hyvin tunnettu ja paljon käytetty lyhenne kansan keskuudessa.
Eräs kirjoittajista oli myös hieman huolissaan kustannuksista, mutta mitä niihin sitten tulee, niin kerrottakoon, että ko. teksti suunniteltu ihan täällä, muun työn ohessa. Eli ulkopuolista suunnittelijaa ei ole käytetty, niinpä kustannukset ovat 0,- sen osalta. Valitsimme eri vaihtoehdoista juuri tämän mm. selvyytensä, tunnettavuutensa ja erottuvuutensa takia.
Joli -teipithän maksaa liikenteen tilaaja, joten näin ollen nekään eivät siis rasita TKL:n rahakirstua.
Loppuun vielä pilke silmäkulmassa todettakoon, että jos TKL teippi auton 271 nokassa on todella jonkun mielestä TKL:n pahin virhe koko 60-vuotisen historian aikana, niin sehän on mahtava homma. Eli homma pelaa ja on pelannut siis älyttömän hienosti, kun pahempaa ei ole sattunut!
Toivottavasti tämä vastine hiukan selvitti asiaa ja toi esiin faktaa luulojen tilalle.
K. Keinonen
TKL