Havainnot paikallis- ja lähiliikenteestä, huhtikuu 2012

Su 22.4.

TKL #265/25. Se mikä autossa pisti silmään, oli öljyn tuhrima takaseinä ja pakoputkesta tulleet varsin massiiviset mustat pölläytykset, selvästi enemmän, kuin KUB-Scanioilla yleensä. Korvakuulolta kuulosteltuna, auton moottorilla ei ollut ehkä kaikki kunnossa. Mahtoiko käydä maksimissaan neljällä sylinterillä ja meteli oli aikamoinen. Eteneminenkin Pirkankadun mäkeen näytti olevan jossain määrin varsin puhditonta.
 
Su 22.4.

TKL #265/25. Se mikä autossa pisti silmään, oli öljyn tuhrima takaseinä ja pakoputkesta tulleet varsin massiiviset mustat pölläytykset, selvästi enemmän, kuin KUB-Scanioilla yleensä. Korvakuulolta kuulosteltuna, auton moottorilla ei ollut ehkä kaikki kunnossa. Mahtoiko käydä maksimissaan neljällä sylinterillä ja meteli oli aikamoinen. Eteneminenkin Pirkankadun mäkeen näytti olevan jossain määrin varsin puhditonta.

Sama auto on viikolla ollut usein linjalla 16, ja jopa keskustassa kuului yllättävän hyvin melun läpi se armoton meteli. Kyllä siinä pelissä on jotain vikaa! :DD
 
23.4.

Paunu #138/15
Paunu #160/22

Seurakuntatalon kohdalla vaihdettiin linjan 15 auto 124 autoon 138. Autossa 124 oli jotakin vikaa, sillä kokoajan jostain päin ohjaamoa kuului "dööd, dööd, dööd", samanlainen äänihän kuuluu kun sulkee oven ja lähtee matkaan liian aikaisin, mutta nyt se ääni kuului kokoajan... Enpä oikein tiedä vian lähdettä.
 
Seurakuntatalon kohdalla vaihdettiin linjan 15 auto 124 autoon 138. Autossa 124 oli jotakin vikaa, sillä kokoajan jostain päin ohjaamoa kuului "dööd, dööd, dööd", samanlainen äänihän kuuluu kun sulkee oven ja lähtee matkaan liian aikaisin, mutta nyt se ääni kuului kokoajan... Enpä oikein tiedä vian lähdettä.
Tuo on oven varoitusääni, eli vissiin ajotietokone ei rekisteröinyt ovien sulkeutumista. Tällaista on tapahtunut ennekin, joskus viime syksynä matkasin kotiin autolla TKL #93, ja alkumatkasta tämä töötti valitti koko ajan ovista vaikka olivatkin joka pysäkillä oikein hienosti sulkeutuneet. Loppumatkasta homma sitten rauhoittui toki. Mutta mahtaakohan tässä vika olla ajotietokoneessa vai ovissa, siihen ei tekniset tietoni riitä...

23.4. TKL #247 tuurasi vuorossa 16o5 autoa #265, joka tässä ketjussa olikin jo havaittu vialliseksi...
 
Tuo summeri on yleinen Volvon varoitusääni, joka voi tarkoittaa oikeastaan mitä vain alhaisista paineista moottorivikoihin saakka. Volvon tapa ilmoittaa tuolla summerilla auki olevista ovista aiheuttaa vähän inflaatiota tuolle äänelle, useimmiten kun ovissa ei ole mitään vikaa havaittavissa.

Tuo ovisummeri tuntuukin olevan 8700-sarjan ominaisuus, vaikka auto olisi liikkeellä, niin silti summeri alkaa varoittamaan oviviosta.
 
Tuo on oven varoitusääni, eli vissiin ajotietokone ei rekisteröinyt ovien sulkeutumista. Tällaista on tapahtunut ennekin, joskus viime syksynä matkasin kotiin autolla TKL #93, ja alkumatkasta tämä töötti valitti koko ajan ovista vaikka olivatkin joka pysäkillä oikein hienosti sulkeutuneet. Loppumatkasta homma sitten rauhoittui toki. Mutta mahtaakohan tässä vika olla ajotietokoneessa vai ovissa, siihen ei tekniset tietoni riitä...

23.4. TKL #247 tuurasi vuorossa 16o5 autoa #265, joka tässä ketjussa olikin jo havaittu vialliseksi...

Ovet kyllä sulkeutuivat nätisti joka kerta, joten ei niissä ongelma. TKL #265 oli tänään Nekalassa liikennetoimiston edessä koko päivän, ilmeisesti auto korjaukseen menossa.
 
27.4.

TKL #7/29

Ko auto näytti aamulla ulkoisesti vallan ehjältä, illalla ko auton keulamaskista oli jo pudonnu pala pois keskeltä.
 
30.4 Paunu:
#104/70, alkuillasta nokian suuntaan.
#110/90.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Takaisin
Ylös