13.5
Valkeakosken liikenne:
#8/52
Auto ajaa M-P+ päivisin kaikkia yhtiön numerolinjoja, eli auton voi bongata niin 51, 52, 53 ja 55 linjoilta. Tästä autosta kannattaa antaa havaintoja vasta sitten kun se oikeasti on jollain Kangasala-Valkeakoski tai Viiala-Valkeakoski vuorolla.
16.5
Veolia:
#601/75, 90:n vakio?
Yhtiöllä on kaksi numerolinjaa, 75 ja 90. Jos ja kun auto on ajossa, niin hyvin todennäköisesti se on kilvitetty numerolinjalle. Muussa tapauksessa se on eksynyt muuhun käyttöön. Aikanaan tuon auton saattoi nähdä hyvinkin samana päivänä sekä 75 että 90 linjoilla, kun autolla ajettiin Pyynikintorilta Orivedelle, että Tampereelta Virroille. Tästäkin autosta havainteita kannattaa melkein kertoa sitten kun se on vaikkapa Tampere-Kalakoski-Seinäjoki vakiovuorossa (joka sekin on linja 90) tai vaikkapa pikavuorossa (mutta niille havainteille on oma ketjunsa kaukoliikenteessä).
Kannattaa ottaa huomioon, että Tampereen seutuliikenne on sellainen paketti, että yhden kuljettajan ja auton ajosarjaan voi kuulua montaa eri linjanumeroa ja ihan eri linjasuuntiakin. Kuvitteellisessa ajosarjassa voisi olla vaikkapa pari kierrosta Pirkkalaan, sitten Ruutanaan ja vielä Sahalahdelle. Taikka yhtä hyvin voi olla vaikka Siuroa, Höytämöä ja Alajärveä.
Ja näiden kaukoliikennevuorojen kohdalla ei kannata todellakaan mainita vain linjanumeroa. Linja 85 kun voi mennä Käyräkujan tai Pohjolantien tai Mikkolantien ja Haaviston tai Kuruntien kautta Asuntilaan, Moisioon, Yliselle, Mutalaan, Kyrönlahteen, Kuruun, Virroille, Alavudelle, Alajärvelle tai vaikkapa joskus Kokkolaankin asti.
Mutta ihka oikeisiin havainteisiin:
18.5.2007: TKL #612/18