Havaintoja avoimesta data (HSL-alue) - 2023

Bussitutkan mukaan linjalla 544 on 1.2.2023 aamulla ajanut Taksikuljetuksen auto nro 533. Tämä oli kuitenkin jo kauan sitten poistettu pieni MB Sprinter. Onko tämä auto siis kaivettu jostain esiin? Onko isojen bussien linjaa ajettu Sprinterillä? Vai onko 533:n vanhat LIJ-laitteet siirretty johnkin muuhun autoon? Jos on, niin mihin autoon? Mikä bussi on ajanut eilen 544:llä. Vai onko se jokin Åbergin Linjan auto, joka myös ajaa linjaa 544. Miksi siinä olisi TK 533:n LIJ-laitteet? Vai onko tämä jokin testikirjautuminen, tai joku uusi auto? Vai onko tässä nyt jotain muuta, mitä en ymmärrä?
 
Se olisi ihan Taksikusetuksen toimintalinjan mukaista liikennöidä pienellä pakulla jotain reittiä, jossa oikeasti kulkee paljon matkustajia ja jossa kalustovaatimus on täysikokoinen linja-auto.

Taksikusetushan ei ole nähnyt järkeväksi investoida yhtäkään euroa edes yhteen täysikokoiseen vara-autoon ja nyt kalustotilanne lienee ainakin -1 viimeviikkoisen tulipalon johdosta.

Toivottavasti liikenteen tilaaja reagoi tilanteeseen asianmukaisilla toimenpiteillä.
 
Bussitutkan mukaan linjalla 544 on 1.2.2023 aamulla ajanut Taksikuljetuksen auto nro 533.

Samoilla lähdöillä on kirjautumiset myös isoilta busseilta (667 ja 666) ja 533:n lähdöt Leppävaarasta ja Kivenlahdesta ovat vain 23 min sisällä toisistaan, joten eiköhän ne ole testikirjautumisia.

Taksikusetushan ei ole nähnyt järkeväksi investoida yhtäkään euroa edes yhteen täysikokoiseen vara-autoon ja nyt kalustotilanne lienee ainakin -1 viimeviikkoisen tulipalon johdosta.
Kalustotilanne on -2, koska tammikuun alkupuolella pöpelikköön ajanut 665 ei ole palannut liikenteeseen. 544:lle on tullut sen tilalle Åbergin Linjan bussi. Tuusulan linjoilla taas palaneen 671:n näyttäisi avoimen datan perusteella korvanneen paku.
 
Viimeksi muokattu:
Se olisi ihan Taksikusetuksen toimintalinjan mukaista liikennöidä pienellä pakulla jotain reittiä, jossa oikeasti kulkee paljon matkustajia ja jossa kalustovaatimus on täysikokoinen linja-auto.

Taksikusetushan ei ole nähnyt järkeväksi investoida yhtäkään euroa edes yhteen täysikokoiseen vara-autoon ja nyt kalustotilanne lienee ainakin -1 viimeviikkoisen tulipalon johdosta.

Aivan. Sit on toinen kysymys minkä takia Taksikusetus on ylipäätään osallistunut muutamaan täysikokoisten linjojen sopimukseen, kun kyseessähän on ensisijaisesti pienkalustoliikennettä hoitava yritys. Mun mielestä Taksikusetuksen tulisi oikeastaan keskittyä vain pienkalustoliikenteeseen ja "säästää" täyskokoisten linjojen sopimukset muille, paremmille operaattoreille, joilta löytyy asianmukaisesti varakalustoa. Kun eihän myöskään Nobina, HelB ja Pohjolan Liikenne aja ainuttakaan pienkalustolinjaa, ainakaan tietääkseni. :D
 
Aivan. Sit on toinen kysymys minkä takia Taksikusetus on ylipäätään osallistunut muutamaan täysikokoisten linjojen sopimukseen, kun kyseessähän on ensisijaisesti pienkalustoliikennettä hoitava yritys. Mun mielestä Taksikusetuksen tulisi oikeastaan keskittyä vain pienkalustoliikenteeseen ja "säästää" täyskokoisten linjojen sopimukset muille, paremmille operaattoreille, joilta löytyy asianmukaisesti varakalustoa. Kun eihän myöskään Nobina, HelB ja Pohjolan Liikenne aja ainuttakaan pienkalustolinjaa, ainakaan tietääkseni. :D

Ei kai täällä foorumilla päätetä siitä, mistä linjoista Taksikuljetus tekee tarjouksen. Voihan TK osallistua vaikka avaruuslennon kilpailutukseen, jos niin haluaa. Eri asia on sitten se, kuinka hyvin voitettuja linjoja hoidetaan, ajetaan sitten isoilla tai pienillä autoilla.
Taksikuljetuksen vuosisuunnitelmaan ei varmaankaan kuulunut yhden bussin totaalinen palaminen. Varakalustosta on pulaa muillakin liikennöitsijöillä. Eikös vastikään kirjoitettu Pohjolan Liikenteen ajamattomista vuoroista mm. linjalla 57. Syynä kalustopula. Samat ajamattomuudet jatkuivat Nobinan aloitettua linjalla. Syynä kalustopula. Nämä puutteet varmaan korjaantuvat, ja toivottavasti myös TK saa kohta lisää varakalustoa.

Mitä tulee HB:n ja Nobinan pienkalustoliikenteeseen, niin vielä 2010-luvun alkupuolella molemmilla oli runsaasti pienkalustolinjoja. Heillä on myös nyt koska tahansa oikeus tehdä tarjous jostain pienkalustopaketista, jos niin haluavat. Siitä ei päätä kukaan täällä foorumilla kirjoitteleva.

Toivoisin myös, että täällä pysyttäisiin asiallisina, eikä käytettäisi liikennöitsijöistä halventavia nimityksiä. Jätetään Taksikusetukset kaveriporukan saunailtaan.
 
Taksikuljetuksen vuosisuunnitelmaan ei varmaankaan kuulunut yhden bussin totaalinen palaminen. Varakalustosta on pulaa muillakin liikennöitsijöillä.

A) bussi voi syttyä tuleen B) bussi voi ajaa ojaan C) bussi voi joutua pidemmäksi aikaa huoltoon jonkin vian takia. Kaikki skenaariot ovat mahdollisia ja niihin varautuminen pitäisi olla osa jokaisen yrityksen normaalia toimintasuunnitelmaa. Se, että jokin yritys jättää varautumisen ja valmiuden vähän oman onnen nojaan sillä mentaliteetilla että kyllä varmaan kaveri juuri tarvittavalla hetkellä pystyy lainaamaan kalustoa, ei anna kovin hyvää kuvaa firman asenteesta ja en ainakaan itse ole vakuuttunut että tällainen firma kykenisi tuottamaan isompia kokonaisuuksia kovin laadukkaasti.

Se, että muillakin firmoilla on liian vähän varakalustoa, on sitten toinen juttu. Soveltuvan varakaluston saatavuudesta se ei ole kiinni, sillä varmaan tälläkin hetkellä Suomen maaperällä on kymmeniä ellei satoja käytöstä poistettuja linja-autoja, jotka ominaisuuksien puolesta olisivat täysin toimintakykyisiä liikennekäyttöön. Lopulta tässäkin on kyse varautumisesta ja jos paremman varautumisen hinta on isompi kuin huonosta varautumisesta koituvat mahdolliset negatiiviset seuraukset, niin silloin ongelma on jossain tilaaja-tuottaja välisessä yhteistyössä.
 
6.2

66 / PL 781 (teli-scala) edellisen kerran ollut liikenteessä tutkan mukaan 17.1.
 
15.2.2023

Jollain entuudestaan tuntemattomalla Tammelundin Liikenne 5:llä on tänään kirjauduttu linjalle 583K. Ei liene ollut liikenteessä siellä kuitenkaan?
 
Taksikuljetus 672 jatkaa tänäänkin arjen tultua 16:lla (onkohan 668 hakemassa Korkeasaari-teippejä).

Tuusulan linjoilla 964 - 966 onkin sitten tänä aamuna ollut kaksi kolmesta autosta pikkubusseja. Taksikuljetus 673:n kavereina ovat olleet pikkubussit 15 ja 18. Näin hiihtolomaviikolla varmaan matkustajakapasiteetti riittää niilläkin.
 
Tuusulan linjoilla 964 - 966 onkin sitten tänä aamuna ollut kaksi kolmesta autosta pikkubusseja. Taksikuljetus 673:n kavereina ovat olleet pikkubussit 15 ja 18. Näin hiihtolomaviikolla varmaan matkustajakapasiteetti riittää niilläkin.

Tänä aamuna noi linjat on hoidettu avoimen datan mukaan kokonaan pikkubusseilla (11, 15 ja 18). Lisäksi 544:ltä on peruttu aamuruuhkasta yhden auton lähdöt.

Molemmat Taksikuljetuksen Setrat ja 544:n vakkari 666 taas ovat avoimen datan mukaan 16:lla.
 
27.2

Helb 817 / 614,617 (tutkan mukaan kyseinen auto on ollut edellisen kerran liikenteessä 1.2)
 
Takaisin
Ylös