Havaintoja avoimesta datasta (HSL-alue) - 2024

Rattivaunu

Tunnistettu jäsen
Liittynyt
24 Kesäkuu 2005
Viestit
5,596
Avaan vuotta 2024 koskevan ketjun tänne yleiselle puolelle, koska datassa on muidenkin liikennemuotojen kuin bussien tietoja.

Tämän yön (2. - 3.1.2024) lähtöihin on kirjautunut vaunun KLOY 618 testi, samaan lähtöön on merkitty toinenkin vaunu, joka näkyy myös reittilokissa. Vaunu 618 ei näy rettilokin lähdöissä.
 
Mietin, että oltaisiin tehty oma ketju avoimelle datalle raitiovaunut-osastolle vuodenvaiheesta alkaen, mutta toimii se näinkin.

618 näkyi kuitenkin bussitutkan kartalla. Se lähti 1:01 Roihupellon varikolta kohti länttä, kääntyi takaisin 1:40 Vihdintien vaihteesta ja viimeinen sijainti on Ilkantien liikenneympyrästä 1:48
 
Viimeksi muokattu:
18.1.

Eilisessä HSL:n tiedotteessa sanottiin raitioliikenteellä olevan harvennettu vuoroväli, jotta vanhempi kalusto saadaan pois liikenteestä.

Tällä kertaa tuo näyttää pitävän paikkansa eilisten iltavuorojen ajettua sisään puolenyön jälkeen ei ole ollut yhtään välipalaa liikenteessä. Edellisillä kerroilla, kun oli vuoroja peruttuna sääolosuhteiden takia ja sanottiin vanhemman kaluston olevan pois käytöstä, niin välipaloja oli silti liikenteessä yksittäisiä.

Kantakaupungin Articit ovat kaikki paitsi 406, 411, 421, 422, 423, 437, 444, 445, 447 ja 464 liikenteessä, eli 85,7% käyttöasteella. 60/70 Articia on jokseenkin normaali arkipäivälle. Joskus on ollut jopa 63 ja joskus vain 57, mutta yleensä mennään jossain 60 tai 61:ssä.
 
18.1.

Eilisessä HSL:n tiedotteessa sanottiin raitioliikenteellä olevan harvennettu vuoroväli, jotta vanhempi kalusto saadaan pois liikenteestä.

Tällä kertaa tuo näyttää pitävän paikkansa eilisten iltavuorojen ajettua sisään puolenyön jälkeen ei ole ollut yhtään välipalaa liikenteessä. Edellisillä kerroilla, kun oli vuoroja peruttuna sääolosuhteiden takia ja sanottiin vanhemman kaluston olevan pois käytöstä, niin välipaloja oli silti liikenteessä yksittäisiä.

Kantakaupungin Articit ovat kaikki paitsi 406, 411, 421, 422, 423, 437, 444, 445, 447 ja 464 liikenteessä, eli 85,7% käyttöasteella. 60/70 Articia on jokseenkin normaali arkipäivälle. Joskus on ollut jopa 63 ja joskus vain 57, mutta yleensä mennään jossain 60 tai 61:ssä.

Erona tässä on se että liikenteen supistamisesta tehtiin päätös jo etukäteen, jolloin HSL & KLOY pystyisivät yhdessä sopimaan tasaisen palvelutason liikenteelle. Jos yhtäkkiä kesken päivän otettaisiin vanhat vaunut pois niin käytännössä linjat 1, 2 & 3 jäisivät lähestulkoon kokonaan ilman liikennettä. Oli myös fiksu päätös, vuoroja oli myöhässä Articeillakin mutta päättäriajat olivat sen verran pitkiä että aikataulut saatiin tasattua siellä.
 
Bussitutkan historiaan on tallentunut muutama "lähtö" KLOY 619:lle 6. - 7.2.2024 yölle. Periaatteessa on voinut olla koeajolla noihin aikoihin, joskaan ei välttämättä täsmälleen tuon mukaisina hetkinä.

Saman lähteen mukaan KLOY 619 on lähtenyt Itäkeskuksesta Keilaniemeen linjalla 15 klo 5.05. Se on vuoron 507 lähtöaika.
 
6-7.2. yö

619 oli lähtenyt varikolta 23:32, ajanut Keilaniemeen asti, jonne oli saapunu 0:23, lähtenyt takaisin 0:30 ja palannut varikolle 1:29
 
Hesari uutisoi raitiovaunujen peräänajosta "Simonkadulla" https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000010217459.html

Osallisina olleet siis linjan 3 ja 9 vaunut, mutta reittilokin mukaan kyseessä on ollut kylläkin Kaivokatu, eikä Simonkatu.

Vaunu 417 on ollut linjalla 3 ja se on seissyt 31 minuuttia Mannerheimintieltä käännyttäessä Kaivokadulle 15:22, jonka jälkeen ajanut Koskelan varikolle https://reittiloki.hsl.fi/journey/2...ARS,TERMINAL_ARS,DEPARTURE,PLANNED&mapZoom=13

Vaunu jonka perään on ajettu olikin sopivasti myös numerojärjestyksessä edellinen eli 416 https://reittiloki.hsl.fi/journey/2...ARS,TERMINAL_ARS,DEPARTURE,PLANNED&mapZoom=13, joka on niin ikään ajettu puoli tuntia myöhemmin Koskelaan.

muokkaus: Oikea katu on nyt korjattu artikkeliin
 
Viimeksi muokattu:
16.2.

Viime yönä tuli tiedote, että raitioliikenne ajetaan harvennetulla vuoroväleillä sääolosuhteiden takia. Liikenteessä on pääsääntöisesti pelkkiä Articeja, mutta datassa näkyy joitain niveliä toisena vaununa samalla lähdöllä joko hyvin paljon myöhässä tai aikaisessa. Nämä ovat ilmeisesti jotain opetusajoja.
 
16.2.2024

PL 1107:llä näkyy olevan pari testikirjautumista perjantaiaamuna linjalle 23. 1107 on käsittääkseni Yutong U12.
 
Takaisin
Ylös