Havaintoja avoimesta datasta (HSL-alue) - 2025

21.5.

PL 482 / 641 (Finnoonniityn Citea LLE-127)
PL 226 / 843 (Pasilan Citea LLE-120)
 
Viimeksi muokattu:
21.5.

PL 1118 on saanut tahmean alun: viides lähtö Keravalla keskeytyi pian lähdön jälkeen, myöhemmin merkittävä ovivika ja tänään 641:llä 14:09 Tikkurilaan suuntautunut lähtö on jälleen keskeytynyt alkumetreillä.

Huomion arvoista on myös kohta jossa matka on keskeytynyt.
1747850854117.png
Mikä lie tällä kertaa ollutkaan ongelmana?
 
Viimeksi muokattu:
22.5.
NOF 916/300(Sininen 8900LE-teli)
PL 945/520(Kirkkonummen Yutong E15)
TK 40/966( Mercedes-Benz Sprinter)
PL 689/506(Yutong E12)
 
22.5.
NOF 916/300(Sininen 8900LE-teli)
PL 945/520(Kirkkonummen Yutong E15)
TK 40/966( Mercedes-Benz Sprinter)
PL 689/506(Yutong E12)
Jatkoa:
NOF 1237/349BK(BYD K9UB)
NOF 934/42(Klovin OmniExpress 320LE)
PL 278/530(Sininen 8900LE-teli)
RR 29/719K(Turkoosi VDL Midcity Sprinter)
 
22.5.
KAH 1416 / 69
KAH 1501 / 70
KAH 1811 / 70

NF 666 / 71
NF 1061 / 71
NF 1346 / 99V
NF 1370 / 99V

PL 441 / 77
PL 645 / 77
 
Vähän oudolta nuo noilla seuduilla näyttävät mutta ei kai siinä mitään ajankuluessa varmasti noihin tottuu.
No, etenkin täällä "böndepuoliskolla" vähän jokainen uusi malli näyttää aluksi vähän erikoiselta, itselläni esimerkiksi viime kesänä tänne tulleet 7900E:t ja 2019 kun ensimmäiset E12:t tulivat... ja tuskinpa juuri kukaan ulkonäön perusteella bussia valitsee.
 
Viimeksi muokattu:
No, etenkin täällä "böndepuoliskolla" vähän jokainen uusi malli näyttää aluksi vähän erikoiselta.
Samaa mieltä. Se on vielä erikoisempaa, että niille syrjäseudun linjoille vaaditaan kalustoksi matalia sähköbusseja.

En ymmärrä sitä hinkua, kun kaikki syrjäisimmätkin linjat pitää ajaa sähköbusseilla, joiden maksiminopeus on 80km/h.
 
Samaa mieltä. Se on vielä erikoisempaa, että niille syrjäseudun linjoille vaaditaan kalustoksi matalia sähköbusseja.

En ymmärrä sitä hinkua, kun kaikki syrjäisimmätkin linjat pitää ajaa sähköbusseilla, joiden maksiminopeus on 80km/h.
Tuskin HSL-liikenteeseen on tulossa busseja joissa on turvavyöt matkustajille, eli 80km/h rajoituksilla mennään.
 
En ymmärrä sitä hinkua, kun kaikki syrjäisimmätkin linjat pitää ajaa sähköbusseilla, joiden maksiminopeus on 80km/h.
Ero 80 km/h ja 100 km/h nopeudessa on loppujen lopuksi niin marginaalinen, että ei ole mitään järkeä hankkia erityiskalustoa moottoritietä meneville linjoille. Lisäksi turvavyöt hidastavat matkantekoa ja osaltaan tekevät siitä hankalampaa. Päälle vielä se, että turvavyöllistä kalustoa tuskin haluttaisiin linjoille, jotka eivät kulje alueilla, joilla nopeusrajoitus on yli 80 km/h, milloin kalustokierrosta tulisi hankalampi (=kalliimpi).
 
Kilpailutuksestahan tuo johtuu, kun sama kalusto voi elinkaarensa aikana tippua ihan villisti erilaisille linjoille aina kaupunkiryöminnästä motareille ja pellonreunoille riippuen siitä että mikä liikennöitsijä sattui voittamaan minkäkin linjasopimuksen. Kaluston eriyttäminen linjatyypeille sopivammaksi tekisi kilpailutuksista vähemmän kilpailtuja, kun kuhunkin kilpailutukseen soveltuu pienempi siivu koko seudun kalustokannasta.

HSL-alueella on joka tapauksessa niin monta bussia, ettei liikennöinnin, huolto-ohjelmien ja kalustokiertojen kannalta ole merkityksellistä että onko kalustotyyppejä 4, 7 vai 20.
 
HSL-alueella on joka tapauksessa niin monta bussia, ettei liikennöinnin, huolto-ohjelmien ja kalustokiertojen kannalta ole merkityksellistä että onko kalustotyyppejä 4, 7 vai 20.
Nopeammalle kalustolle järkevää liikennettä olisi ehkä noin 50 auton verran mikä rajoittaisi kilpailutuksissa tapahtuvaa kilpailua aika merkittävästi, etenkin jos joku liikennöitsijä voittaisi merkittävän osan liikenteestä. Lisäksi esim. Sipoossa nopealle kalustolle sopivat linjat ovat ruuhkapainoitteisia, milloin nopean kaluston pitäisi seistä varikolla merkittävän osan päivästä, jos muu liikenne halutaan pitää turvavyöttömänä.

Nopeudesta vielä: Esim. linjalla 785 pysäkkien Koskelan varikko ja Sorvatie (19 km) välillä menee aikataulun mukaan 18 min, eli keskinopeus on noin 60 km/h, eli 3/4 auton maksiminopeudesta. Jos oletetaan, että 100 km/h kalustolla sama matka kuljetaan suhteessa yhtä nopeasti (eli 75 km/h), tällöin matka kestäisi n. 15 minuuttia. Rautatientorilta Nikkilän terminaaliin matkustettaessa kyse olisi siis 6 % nopeutuksesta, jos oletetaan, ettei turvavyöt hidasta matkantekoa ollenkaan.
 
Takaisin
Ylös